تب نشانه ای از مقابله بدن با یک عفونت است. اندازه گیری دمای بدن کودک می تواند تردید شما را برطرف کند و به شما و متخصص اطفال در انتخاب درمان مناسب برای بهبود وضعیت کودک کمک می کند. بسته به وضعیت کودک، متخصص اطفال ممکن است داروی استامینوفن یا ایبوپروفن را برای پایین آوردن تب کودک نوپا توصیه کند.

دروانا:

چه زمان تب کودک نوپا اتفاق افتاده است؟

برای تشخیص تب کودک نوپا، پیشانی او را لمس کرده یا ببوسید. اگر کودک داغ تر از حالت نرمال به نظر می آید، احتمال بروز تب در کودک وجود دارد. تب نشانه ای از مقابله بدن با یک عفونت است. اندازه گیری دمای بدن کودک می تواند تردید شما را برطرف کند و به متخصص اطفال در انتخاب درمان مناسب برای بهبود وضعیت کودک کمک می کند. بیشتر پزشکان معتقدند که دمای بدن نرمال کودک سالم بین 36 تا 37.5 درجه سانتی گراد است. اگر دمای بدن کودک بالاتر از این محدوده باشد، تب در کودک اتفاق افتاده است.

چه زمان باید برای تب در کودکان نوپا به متخصص اطفال مراجعه کرد؟

شما بهترین فرد برای تشخیص این که کودک بیمار است یا خیر هستید. در صورتی که نگران دمای بدن و بروز تب در کودک خود هستید، فورا به متخصص اطفال مراجعه کنید.

به طور کلی مهمترین عملکرد ها و علائم که می توانند به تشخیص تب در کودکان و نیاز به مراجعه به پزشک کمک کنند شامل موارد زیر هستند:

در صورتی که کودک مبتلا به تب خوب به نظر می آید و مایعات مصرف می کند، نیازی به مراجعه به پزشک نخواهد بود مگر این که تب بیش از 24 ساعت به طول انجامد و یا بسیار بالا باشد. توصیه پزشکان این است که در صورتی که تب در کودک 39 درجه یا بالاتر بود صرف نظر از علائم کودک، به پزشک مراجعه کنید.

اگر در کنار تب علائمی شامل بی اشتهایی، سرفه، گوش درد، حساس بودن غیر معمول یا خواب آلودگی یا اسهال و استفراغ دیده شود باید حتما با پزشک مشورت کنید.

در صورت مشاهده شرایط زیر نیز به پزشک مراجعه کنید:

  • کودک شما رنگ پریده یا گُرگرفته است و یا ادرار کمی دفع می کند.
  • شما متوجه راش بدون دلیل مشخص شده اید که می تواند نشان دهنده مشکل جدی تری باشد که با تب در کودک همراه شده است. نقاط قرمز- بنفش کوچکی که زمانی که آن ها را فشار می دهید سفید یا روشن تر نمی شوند و یا لکه های بنفش بزرگ می توانند نشانه ای از یک عفونت باکتریایی جدی باشند.
  • کودک شما حتی بعد از تمیز کردن بینی او به سختی نفس می کشد (در تنفس مشکل دارد و یا سریع تر از حالت طبیعی نفس می کشد). این حالت می تواند نشانه ای از پنومونیا باشد که با تب در کودک همراه شده است.

متخصص اطفال برای درمان تب در کودکان نوپا چه می کند؟

در صورتی که که تب در کودک شما با عدم هوشیاری، عدم مصرف مایعات و سایر علائم که نشان دهنده بیماری جدی باشند همراه نیست، پزشکان توصیه می کنند که بعد از 24 ساعت برای درمان تب در کودک به آن ها مراجعه کنید. از آن جایی که تب اغلب اولین علامت از یک بیماری است، در صورت معاینه سریع پزشک قادر به تشخیص دقیق بیماری و علت تب در کودک نخواهد بود. بسته به وضعیت کودک شما، متخصص اطفال ممکن است داروی استامینوفن یا ایبوپروفن را برای پایین آوردن تب کودک نوپا توصیه کند.

اگر کودک شما علائم نشان دهنده بیماری جدی یا عفونت را ظاهر کرده است، بهتر است فورا به پزشک و یا مراقبت های اورژانس مراجعه نمایید.

چه داروهایی برای پایین آوردن تب در کودکان نوپا ایمن هستند؟

شما می توانید از داروی استامیتوفن یا ایبوپروفن کودکان برای پایین آوردن تب در کودک استفاده کنید.

در زمان دادن دارو به کودک به کمک وزن او دوز مناسب را تعیین کنید. همیشه از یک وسیله اندازه گیری همراه دارو یا یک سرنگ دهانی که امکان اندازه گیری دقیق مقدار دارو را فراهم می کنند، استفاده نمایید.

داروهای پایین آورنده تب در کودک را بیش از مقدار تجویز شده به او ندهید. دستورالعمل های دارویی مشخص می کنند که شما می توانید استامینوفن را هر 4 ساعت (تا حداکثر 5 بار در روز) و ایبوپروفن را هر 6 ساعت (تا حداکثر 4 بار در روز) برای پایین آوردن تب کودک نوپا به او بدهید. (برای شیرخواران زیر یک سال نباید از ایبوپروفن استفاده شود)

هرگز برای کنترل تب در کودک از آسپیرین استفاده نکنید. آسپیرین کودک را مستعد ابتلا به سندرم ری (یک اختلال کشنده نادر) می کند.

بیشتر پزشکان مصرف داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی غیر نسخه ای را برای خردسالان توصیه نمی کنند اما اگر از داروی نسخه ای برای درمان تب در کودک استفاده می کنید، قبل از مصرف هر داروی دیگری مانند ایبوپروفن یا استامینوفن با پزشک مشورت نمایید. داروی سرماخوردگی و سرفه حاوی این مواد هستند بنابراین از دادن مقدار داروی زیاد به کودک خودداری کنید.

برای درمان غیر دارویی تب در کودک چه راهکاری را توصیه می کنید؟

بهترین کار، تن شویه کودک می باشد. تب بالای 38 درجه سانتی گراد نیاز به درمان دارویی دارد که حتما باید با پزشک مشورت شود.

برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه