سوء هاضمه در کودکان اغلب به دنبال مصرف مقدار زیادی غذا، خوردن غذا با سرعت زیاد یا مصرف مواد خوراکی که با شرایط آن ها سازگار نیستند، ایجاد می شود. علائم سوء هاضمه در کودکان شامل سوزش سردل، تهوع و نفخ می باشد. در این مقاله علائم سوء هاضمه در کودکان و راه های پیشگیری از آن بررسی می شود. 

دروانا:

سوء هاضمه در کودکان چیست؟

سوء هاضمه در کودکان نام دیگر ناراحتی معده یا همان دیس پپسی است. سوء هاضمه در کودکان معمولا زمانی اتفاق می افتد که آن ها مقدار زیادی غذا بخورند، سریع بخورند و یا غذاهایی را بخورند که با آن ها سازگار نیستند. سوء هاضمه در کودکان اغلب با سوزش سردل همراه است که نباید با ناراحتی قلبی اشتباه گرفته شود. سوزش سردل یک احساس سوزش است که از قفسه سینه فرد به سمت گردن و گلو حرکت می کند. این علامت از سوء هاضمه در کودکان در اثر اسید معده ایجاد می شود.

از دیگر علائم سوء هاضمه در کودکان می توان به بالا آمدن اسید معده و آسیب به مری (لوله ای که غذا را از دهان به معده حمل می کند) اشاره کرد. این حالت رفلاکس معد به مری نام می گیرد و یک مزه ترش یا تلخ در دهان فرد بر جای می گذارد.

سوزش سر دل و سوء هاضمه در کودکان مشکلات گوارشی شایعی هستند. با این حال، مصرف داروهایی برای درمان سوء هاضمه در کودکان بدون مشورت با متخصص اطفال توصیه نمی شود. استرس، خواب کم،خوردن غذاهای چرب یا غذاهایی که فرد به آن آلرژی دارد می توانند سوء هاضمه در کودکان را تشدید نمایند. مشکلات گوارشی چون زخم های گوارشی نیز موجب علائم سوء هاضمه و سوزش سردل می شوند که البته در کودکان شایع نیستند.

سوء هاضمه در کودکان: علائم

علاوه بر سوزش سردل، علائم سوء هاضمه در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • درد یا سوزش در بالای شکم (معمولا در اواسط آن)
  • تهوع (احساس ناراحتی در معده)
  • نفخ (احساس پری شدید)
  • آروغ زدن که در بسیاری از موارد کنترل آن برای کودک دشوار است.

سوء هاضمه در کودکان: چه زمان باید به متخصص اطفال مراجعه کرد؟

معمولا سوء هاضمه در کودکان تنها در یک زمان مشخص برای مثال خوردن زیاد یک خوراکی ایجاد می شود. اما اگر علائم سوء هاضمه در کودکان حتی زمانی که از غذاهای سالم استفاده می کنند، ورزش می کنند و خواب کافی دارند، ظاهر شوند باید به پزشک مراجعه کرد. برای بررسی سوء هاضمه در کودکان، آن ها باید معاینه شوند و تصویر برداری یا تست های دیگری برای اطمینان از این که سوء هاضمه به علت مشکل دیگری در مجاری گوارشی ایجاد نشده است، انجام گیرند.

بسته به مشاهدات پزشک، برای درمان سوء هاضمه در کودکان باید تغییراتی را در رژیم غذایی اعمال کرد و یا از داروهایی بدین منظور استفاده نمود. برای تشخیص به موقع و درمان سوء هاضمه در کودکان، آن ها باید والدین خود را از مشکلات زیر مطلع سازند:

  • استفراغ خصوصا اگر استفراغ خونی اتفاق بیافتد.
  • کاهش وزن
  • بی اشتهایی برای بیش از یک روز
  • احساس تنگی نفس
  • تعریق بدون دلیل مشخص
  • داشتن درد شکمی که برطرف نمی شود و یا حتی تشدید می گردد.
  • دفع مدفوع که به رنگ تیره و حالت چسبنده دارد یا مشاهده خون در توالت یا دستمال کاغذی

سوء هاضمه در کودکان: پیشگیری

برخی از کودکان ممکن است خوراکی های بسیاری را مصرف کنند و دچار سوء هاضمه نشوند. اما برخی دیگر حساسیت بیشتری به برخی غذاها دارند و باید مواد خوراکی ناسازگار با شرایط خود را شناسایی نمایند. اگر یکی از این غذاها را در رژیم غذایی کودک خون شناسایی کرده اید، بهترین راه درمان سوء هاضمه در کودکان مصرف کمتر از آن ماده غذایی یا حذف کامل آن است.

علاوه بر خودداری از ماده خوراکی که موجب بروز علائم سوء هاضمه در کودکان می شود، خوردن غذا در مقدار کم اما در دفعات زیاد به جای مصرف حجم زیاد غذا در دفعات کم اقدامی موثر در پیشگیری از سوء هاضمه در کودکان است. در ادامه به برخی از اقدامات لازم برای پیشگیری از سوء هاضمه در کودکان می پردازیم:

  • خودداری از مصرف غذاهای چرب و روغنی مانند سرخ کردنی ها و برگر ها
  • پرهیز از خوردن زیاد شکلات
  • به آرامی خوردن
  • یافتن راه هایی برای آرامش بیشتر و کاهش استرس
  • دادن فرصت کافی برای هضم غذا. از ورزش کردن بعد از خوردن مقدار زیادی غذا بپرهیزید. سعی کنید این بین حداقل یک ساعت فاصله باشد و یا غذا را بعد از ورزش میل کنید.
دکتر زهرا طبسی

دکتر زهرا طبسی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر زهرا طبسي متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، دکتر زهرا طبسی دارای 17 سال سابقه تخصصی پزشکی و تجارب ارزشمند در تخصص اطفال می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر زهرا طبسی
برگرفته از: وبسایت https://kidshealth.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه