مننژیت در کودکان یک بیماری عفونی است که تحت تاثیر عوامل باکتریایی یا ویروسی ایجاد شده و می تواند خطرناک باشد. در ادامه نکاتی را پیرامون علت، علائم و درمان مننژیت در کودکان بررسی می کنیم.

دروانا:

مننژیت در کودکان چیست؟

مننژیت در کودکان التهاب غشاهایی است که مغز و نخاع را می پوشانند. افراد در هر سنی ممکن است به بیماری مننژیت دچار شوند اما این بیماری به راحتی میان آن هایی که در تماس نزدیک با یکدیگر زندگی می کنند، نوجوانان، کودکان مدرسه ای انتشار می یابد و این افراد بیشتر در خطر ابتلا به عفونت قرار دارند.

در صورت مواجه سریع با بیماری، مننژیت در کودکان به خوبی درمان می شود. بنابراین دریافت واکسن به موقع، شناخت علائم مننژیت در کودکان و مراجعه سریع به پزشک بعد از مشکوک شدن به وجود بیماری در کودک بسیار اهمیت دارد.

مننژیت در کودکان: علت

در بیشتر موارد علت مننژیت در کودکان باکتری ها یا ویروس ها هستند اما برخی بیماری ها یا داروها نیز می توانند علت مننژیت در کودکان باشند. بسیاری از باکتری ها و ویروس ها که علت مننژیت در کودکان هستند کاملا شایع بوده و عامل بیماری های رایج دیگر نیز هستند. هر دو نوع مننژیت در کودکان همانند سایر عفونت های رایج، از طریق بوسیدن، لمس یا سرفه و عطسه کردن بر روی فردی که آلوده نیست انتقال می یابند.

مننژیت در کودکان: باکتریایی

مننژیت در کودکان که در اثر باکتری ایجاد می شود نادر است اما معمولا در صورت عدم درمان سریع، این نوع مننژیت در کودکان می تواند خطرناک و مهلک باشد. در برخی موارد مننژیت در کودکان از نوع باکتریایی ممکن است در اثر ترومای شدید به سر یا یک عفونت موضعی شدید مانند عفونت گوش شدید یا عفونت شدید سینوس بینی انتشار یابد.

باکتری های بسیاری علت مننژیت در کودکان هستند. در نوزادان، شایع ترین عامل مننژیت استرپتوکوکوس گروه ب، ای کلای و در موارد کمتر لستریا مونوسیتوژن هستند. عامل مننژیت در کودکان بزرگ تر اغلب استرپتوکوکوس پنومونی و نیسریا مننژیتیدیت هستند.

مننژیت در کودکان: ویروسی

مننژیت در کودکان که در اثر عوامل ویروسی ایجاد شده است شیوع بیشتری در مقایسه با مننژیت باکتریایی دارد و معمولا خطر آن کمتر است. بسیاری از ویروس ها می توانند علت مننژیت در کودکان باشند که عامل بسیاری از بیماری های دیگر مانند سرماخوردگی ها، اسهال، تب خال و آنفلوانزا هستند.

مننژیت در کودکان: نشانه ها و علائم

علائم مننژیت در کودکان بسته به سن فرد و علت عفونت متفاوت است. علائم اولیه مننژیت در کودکان ممکن است به سرعت و یا چند روز بعد از این که فرد به سرماخوردگی، اسهال، استفراغ یا سایر نشانه های یک عفونت دچار شده است، بروز کنند. علائم مننژیت در کودکان شامل وارد زیر می باشند:

  • تب
  • کمبود انرژی
  • تحریک پذیری
  • حساسیت به نور
  • سفتی گردن
  • راش های پوستی

مننژیت در کودکان: تشخیص

مننژیت در کودکان از نوع باکتریایی بسیار خطرناک است. بنابراین اگر شما علائمی را مشاهده کردید و یا فکر می کنید کودکتان به مننژیت در کودکان مبتلا شده است، سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر پزشک به مننژیت در کودکان مشکوک شود، تست هایی شامل شکاف کمری برای نمونه گیری از مایع نخاعی انجام می شود. این تست نشان دهنده علائم التهاب و این که عفونت عامل ویروسی دارد یا باکتریایی را مشخص می کند.

مننژیت در کودکان: درمان

در بیشتر موارد مننژیت در کودکان از نوع ویروسی ظرف 7 تا 10 روز برطرف می شود. برخی افراد ممکن است به درمان در بیمارستان نیاز داشته باشد؛ در حالی که کودکان معمولا اگر بیماری شدیدی نداشته باشند در منزل بهبود می یابند. درمان مننژیت در کودکان برای رفع علائم شامل استراحت، مصرف مایعات و داروهای ضد درد بدون نسخه می باشد.

اگر مننژیت در کودکان تشخیص داده شده و یا حتی پزشکی به آن مشکوک باشد، تا حدی که ممکن است سریعا دریافت آنتی بیوتیک های درون رگی را آغاز می کند. در درمان این نوع مننژیت در کودکان، دریافت مایعات برای جایگزینی مایعات از دست رفته از راه تب، تعریق، استفراغ و بی اشتهایی توصیه می شود.

مننژیت در کودکان: پیشگیری

واکسیناسیون

واکسیناسیون روتین مهم ترین راه در پیشگیری از مننژیت در کودکان است. واکسن های هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب، سرخک، سرخجه، پولیو و پنوموکوک می توانند علیه میکروب های عامل مننژیت در کودکان ایمنی ایجاد کنند.

کودکان همچنین در سنین 11 تا 12 سالگی باید واکسن پنوموکوک کونژوگه را به همراه یک دوز تقویتی در سن 16 سالگی دریافت کنند. کودکان بالای 11 سال که تاکنون واکسینه نشدند نیز باید واکسن دریافت کنند خصوصا اگر به مدرسه می روند محل هایی که افراد در ارتباط نزدیک با هم هستند و احتمال انتقال مننژیت در کودکان بیشتر است. نوع جدیدی از واکسن پنوموکوک برای پیشگیری از مننژیت در کودکان که در مقابل نوعی از باکتری عامل مننژیت ایمنی ایجاد می کند که واکسن های قبلی قادر به ایجاد این ایمنی نبودند، برای پیشگیری از بیماری در نوجوانان و بزرگسالان تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار می گیرد.

راه دیگر برای پیشگیری از مننژیت در کودکان شستشوی مرتب دست ها خصوصا قبل از خوردن و بعد از دستشویی رفتن و در افرادی که ارتباط نزدیکی با کودکان دارند، است. برای پیشگیری از مننژیت در کودکان، از تماس نزدیک با فردی که به طور واضح بیمار است بپرهیزید و غذا، نوشیدنی و ابزار غذا خوردن خود را با او به اشتراک نگذارید. 

برگرفته از: وبسایت https://kidshealth.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه