گلودرد استرپتوکوکی در کودکان یک بیماری عفونی شایع در این گروه سنی است که اغلب با تب، قرمزی و التهاب گلو و بی قراری کودک همراه است. در این مقاله می خواهیم علائم گلودرد استرپتوکوکی در کودکان و زمان مراجعه به متخصص اطفال و درمان این عفونت را مورد بررسی قرار دهیم. 

دروانا:

گلودرد استرپتوکوکی در کودکان: علائم

از جمله علائم گلودرد استرپتوکوکی در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوزه ها متورم می شوند.
  • نقطه نقطه های سفید یا قرمز روشن در گلو ایجاد می شوند.
  • کودک دچار تب بالای 38.3 درجه سانتی گراد و لرز شده است.
  • غده های لنفاوی زیر فک دچار درد و تورم می شوند.

در گلودرد استرپتوکوکی در کودکان، کودک ممکن است در بلعیدن دچار مشکل شده و از گلو درد و سردرد احساس ناراحتی کند. درد معده و استفراغ نیز می توانند از علائم گلودرد استرپتوکوکی در کودکان باشند. در برخی موارد، در اثر عفونت استرپتوکوکی کودک دچار راش های قرمز در بدن خود می شود (این حالت تب اسکارلت نامیده می شود و این حالت بعد از درمان گلودرد استرپتوکوکی در کودکان با آنتی بیوتیک ها برطرف می شود).

گلودرد استرپتوکوکی در کودکان ممکن است تنها با تب و غلیظ شدن ترشحات بینی همراه باشد. بی قراری، بی اشتهایی نیز در کودکان مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی دیده می شود. علائم گلودرد استرپتوکوکی در کودکان ممکن است خفیف یا شدید باشد. در هر حال، اگر گلودرد در کودک شما با علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی همراه باشد، احتمال وجود گلودرد استرپتوکوکی کمتر است.

با این که احتمال بروز گلودرد استرپتوکوکی در فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار و در کودکان در سنین مدرسه بیشتر است، این عفونت ممکن است در هر زمان و هر سنی بروز کند.

گلودرد استرپتوکوکی در کودکان: چه زمان باید به متخصص اطفال مراجعه کرد؟

اگر کودک شما به گلودرد استرپتوکوکی مبتلا شده است، به متخصص اطفال مراجعه نمایید. باکتری ها عامل گلودرد استرپتوکوکی در کودکان هستند بنابراین این عفونت با آنتی بیوتیک ها قابل درمان است.

زمانی که درمان گلودرد استرپتوکوکی در کودکان به تاخیر می افتد، این عفونت نه تنها با درد همراه است بلکه موجب بروز مشکلات دیگر مانند آبسه گلو (کیسه پر شده از گلبول های سفید خون یا چرک که ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد) یا در موارد نادر تب روماتیسمی می شود. تب روماتیسمی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی کودک آنتی بادی هایی را علیه عامل گلودرد استرپتوکوکی تولید می کند و این آنتی بیوتیک ها به سلول های کلیوی و قلبی نرمال نیز حمله می کنند. این بیماری کشنده نیست اما موجب درد در مفاصل و آسیب به دریچه های قلب می شود. در واقع کودکانی که در اثر گلودرد استرپتوکوکی درمان نشده به تب روماتیسمی دچار می شوند در سراسر زندگی خود از مشکلات قلبی رنج می برند.

اگر پزشک به گلودرد استرپتوکوکی در کودک مشکوک باشد کشت از ترشحات گلو انجام می دهد. این کشت به راحتی و بدون درد انجام می شود. پزشک ممکن است برای تشخیص سریع تر، تست سریع آنتی ژن را پیشنهاد کند. در صورتی که نتیجه این تست برای تشخیص گلودرد استرپتوکوکی در کودکان منفی باشد، پزشک برای اطمینان بیشتر کشت گلو را انجام می دهد که نتایج آن بعد از یک یا دو روز آماده خواهد شد.

گلودرد استرپتوکوکی در کودکان: درمان

متخصص اطفال آنتی بیوتیک ها را برای درمان گلودرد استرپتوکوکی در کودکان تجویز می کند. مصرف کامل داروها و اتمام دوره درمان بسیار اهمیت دارد. متوقف ساختن درمان گلودرد استرپتوکوکی در کودکان زمانی که علائم برطرف شده اند، موجب بروز مقاومت آنتی بیوتیک در باکتری های باقی مانده و ایجاد یک عفونت شدید تر می گردد.

گلودرد استرپتوکوکی در کودکان تا چه حد واگیردار است؟

گلودرد استرپتوکوکی در کودکان در اثر باکتری های استرپتوکوکوس گروه آ بسیار واگیردار ایجاد می شود که به دنبال پراکندگی قطرات آلوده در هوا انتقال می یابد. بنابراین در صورتی که کودک در معرض سرفه یا عطسه قرار بگیرد و یا دستگیره در یا اسباب بازی را لمس کرده و سپس دهان و بینی خود را لمس نماید، می تواند باکتری های عامل گلودرد استرپتوکوکی را دریافت کرده و مبتلا شود. علائم گلودرد استرپتوکوکی در کودکان اغلب دو تا پنج روز بعد از قرارگیری در معرض باکتری عامل ظاهر می شوند.

زمانی که شما متوجه گلودرد استرپتوکوکی در کودک خود شدید او را تا زمانی که علائم فروکش کنند و 24 ساعت بعد از آغاز دریافت آنتی بیوتیک برای درمان گلودرد استرپتوکوکی در کودکان، در منزل نگه دارید. بیشتر بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به گلودرد استرپتوکوکی قرار ندارند و در بیشتر موارد در گذشته به آن مبتلا شده و ایمنی لازم را کسب کرده اند. در برخی موارد ممکن است بزرگسالان بدون این که خود در اثر داشتن باکتری های عامل گلودرد استرپتوکوکی بیمار شوند، این باکتری ها را به کودکان منتقل کنند. هنگامی که کودک شما به گلودرد استرپتوکوکی در کودکان مبتلا است، دست ها خود را مرتب بشویید؛ شستشوی حوله و روبالشی نیز در پیشگیری از انتشار گلودرد استرپتوکوکی در کودکان موثر است.

در هر حال، اگر به کودک خود شیر می دهید و به گلودرد استرپتوکوکی دچار شده اید شما باکتری ها را از طریق شیر به کودک خود منتقل نمی کنید.

دکتر امیر حسین نوحی

دکتر امیر حسین نوحی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر امير حسين نوحي دارای فلوشیپ مراقبت های ویژه کودکان (PICU) از دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس بخش PICU بیمارستان امام علی (ع) می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر امیر حسین نوحی
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه