التهاب لوزه در کودکان یا تونسیلیت وضعیتی است که در آن لوزه ها در اثر یک عامل عفونی (باکتری یا ویروس) ملتهب می گردند. التهاب لوزه در کودکان با علائمی همچون مشکل در بلع و امتناع از خوردن همراه است. در ادامه علائم و راه های تشخیص التهاب لوزه در کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم.

دروانا:

التهاب لوزه چیست؟

التهاب لوزه در کودکان یا تونسیلیت وضعیتی است که موجب ملتهب شدن لوزه ها (گره های لنفاوی بادامی شکل که در دو طرف پشت حلق قرار گرفته اند) می گردد. التهاب لوزه در کودکان بسیار شایع است.

لوزه ها میکروب های موجود در گلو را پاکسازی می کنند اما زمانی که ویروس ها یا باکتری ها بسیار قوی هستند، موجب بروز التهاب لوزه ها در کودکان می شوند. مشکل در بلع و خودداری از خوردن عموما از اولین علائم التهاب لوزه در کودکان هستند که والدین آن ها را در کودک خود تشخیص می دهند.

علائم التهاب لوزه در کودکان

علائم التهاب لوزه در کودکان شامل موارد زیر است:

  • تب
  • مشکل در بلع
  • خودداری از خوردن
  • درد گوش (کودک ممکن است گوش خود را بکشد)
  • گلو درد طولانی مدت در نوزاد و کودک
  • درد گردن یا فک
  • مشکل در تنفس
  • تنفس با دهان هنگام خواب
  • تغییر در صدا
  • سردرد
  • خروج بی اختیار آب دهان

بسیاری از عفونت های گلو نیز علائمی مشابه التهاب لوزه در کودکان ایجاد می کنند بنابراین پزشک با معاینه می تواند التهاب لوزه در کودکان را تشخیص دهد.

تشخیص التهاب لوزه در کودکان

برای تشخیص التهاب لوزه در کودکان، داخل دهان او را معاینه کرده و قرمزی و التهاب لوزه ها و وجود پچ های سفید رنگ یا چرک در لوزه ها را بررسی می کند.

برای تشخیص التهاب لوزه در کودکان پزشک همچنین زیر فک و گردن کودک را برای بررسی متورم شدن غدد لنفاوی معاینه می کند. همانند لوزه ها، غدد لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی هستند و در صورت وجود عفونت ملتهب می شوند.

بسته به مشاهدات پزشک در معاینه، ممکن است کشت میکروبی گلو برای کنار گذاشتن عفونت استرپتوکوکی گلو انجام شود؛ زیرا باکتری های استرپتوکوکی علت شایع التهاب لوزه در کودکان هستند. آماده شدن نتایج این کشت برای تشخیص التهاب لوزه در کودکان به یک یا دورز زمان نیاز دارد.

اگر کودک در اثر عفونت استرپتوکوکی گلو دچار التهاب لوزه شده باشد، آنتی بیوتیک ها برای درمان التهاب لوزه در کودکان تجویز می شوند. در واقع اگر پزشک به این عفونت مشکوک باشد و نتایج تست هنوز آماده نباشد، پزشک هر چه سریع تر درمان التهاب لوزه در کودکان را با آنتی بیوتیک ها آغاز می کند. کامل کردن دوره درمان با آنتی بیوتیک ها بسیار اهمیت دارد حتی اگر وضعیت کودک قبل از اتمام داروها بهتر شود. اگر درمان التهاب لوزه در کودکان با آنتی بیوتیک ها کامل انجام نشود، امکان بازگشت عفونت شدید تر وجود دارد. آنتی بیوتیک ها نقشی در درمان گلو درد ویروسی ندارند.

در هر صورت اگر باکتری ها یا ویروس ها عامل بروز التهاب لوزه در کودکان باشند، بهتر است کودک تا زمانی که احساس بهتری داشته باشد در خانه استراحت کند تا بدین ترتیب از انتقال عفونت به سایرین پیشگیری شود.

آیا التهاب لوزه در کودکان خطرناک است؟

التهاب لوزه در کودکان یا تونسیلیت یک بیماری شایع در کودکان است و معمولا نگران کننده نیست. در صورتی که باکتری عامل التهاب لوزه در کودکان باشد با مصرف آنتی بیوتیک ها می توانید از گسترش عفونت پیشگیری کنید. همچنین صرف نظر از عامل التهاب لوزه در کودکان، باید از عفونی شدن چشم ها پیشگیری نمایید.

یک عفونت استرپتوکوکی گلو که موجب التهاب لوزه در کودکان شده است و تحت درمان قرار نگرفته، پیشروی کرده و موجب تشکیل آبسه (تجمع چرک بین لوزه ها و بافت اطراف که این ناحیه را متورم می سازد) می شود. در موارد نادر، عفونت عامل التهاب لوزه در کودکان به جریان خون، گردن یا سینه راه می یابد. عدم درمان عفونت استرپتوکوکی همچنین موجب بیماری التهابی کلیه ها و تب روماتیسمی که مشکلات قلبی را در پی دارد، می شود.

سایر خطرات التهاب لوزه در کودکان کم آبی بدن است. از آن جایی که بلع برای کودک مشکل است، او به سختی می تواند مایعات زیادی بنوشد. سعی کنید مایعات زیادی به کودک بدهید و علائم کم آبی را در نظر داشته باشید.

چگونه می توان از التهاب لوزه در کودکان پیشگیری کرد؟

اگر کودک شما مستعد ابتلا به گلو درد است، شستشوی مرتب دست ها و به اشتراک نگذاشتن و سایر خوردن و آشامیدن با دیگران به طور چشمگیری می تواند خطر ابتلا به عفونت و در نتیجه التهاب لوزه در کودکان را کاهش می دهند. تقویت سیستم ایمنی نیز راهکار مناسب دیگری برای پیشگیری از التهاب لوزه در کودکان است. رژیم غذایی مناسبی را برای کودک طراحی کنید و از این که او به اندازه کافی در معرض هوای تازه قرار می گیرد، ورزش و استراحت کافی دارد اطمینان حاصل کنید.

برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه