بیماری استئوآرتریت یک بیماری مفصلی است که در طول زمان تشدید می شود. در این بیماری غضروف پوشاننده مفصل استخوان دچار سایش و فرسایش می شود و درد و التهاب از جمله علائم شایع آن هستند. در ادامه روش های درمان استئوآرتریت بررسی شده است.

دروانا:

درمان بیماری استئوآرتریت

استئوآرتریت شایع ترین نوع بیماری آرتریت است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری استئوآرتریت زمانی اتفاق می افتد که غضروف محافظتی در انتهای استخوان ها در طول زمان تحلیل می روند. این بیماری بیشتر مفاصل دست ها، زانوها (استئوآرتریت زانو)، ران ها و ستون مهره ها را درگیر می کند.

علائم استئوآرتریت عموما به طور موثری قابل کنترل است در حالی که علت زمینه ای آن قابل درمان نیست. داشتن فعالیت، حفظ وزن مناسب و سایر راه های درمان استئوآرتریت می توانند روند پیشرفت بیماری را کُند کرده و در بهبود درد و عملکرد مفصل کمک کننده باشند.

درمان استئوآرتریت

درمان علت زمینه استئوآرتریت امکان پذیر نیست اما علائم استئوآرتریت معمولا به کمک تغییرات شیوه زندگی، درمان های فیزیکی، داروها و جراحی قابل کنترل هستند. وزرش کردن و حفظ وزن متعادل مهم ترین راهکارها برای درمان استئوآرتریت هستند.

داروها برای درمان استئوآرتریت 

علائمی چون درد ناشی از استئوآرتریت با برخی داروها قابل کنترل است:

  • استامینوفن: استامینوفن برای افراد مبتلا به استئوآتریت موثر است که درد خفیف تا متوسط دارند. مصرف بیش از دوز مشخص شده از این دارو موجب آسیب کبدی می گردد.
  • ضد التهاب های غیر استروئیدی: مصرف ضد التهاب های غیر استروئیدی غیر نسخه ای مانند ایبوپروفن و ناپروکسن در دوز توصیه شده، عموما درد ناشی از بیماری استئوآرتریت را برطرف می سازند. داروهای قوی تر که اغلب نسخه ای هستند نیز به همراه کنترل درد اندکی التهاب را نیز کاهش می دهند.

ضد التهاب های غیر استروئیدی عوارضی همچون زخم معده، مشکلات قلبی عروقی، مشکلات خونریزی و آسیب کبدی و کلیوی را موجب می گردند. استفاده از داروهای موضعی عوارض کمتری داشته و به خوبی درد را کنترل می کنند.

  • دولوکستین: این داروی ضد افسردگی برای درمان درد مزمن مانند درد استئوآرتریت تایید شده است.

راهکار های درمانی استئوآرتریت 

  • درمان فیزیکی: فیزیوتراپیست برنامه ورزشی منحصر به فردی را برای بیمار تنظیم می کند که ماهیچه های اطراف مفصل را تقویت کرده، محدود حرکتی را افزایش داده و درد ناشی از بیماری استئوآرتریت را کاهش می دهد. ورزش آرام و منظم مانند شنا کردن و پیاده روی نیز در درمان استئوآرتریت موثر هستند.
  • کار درمانی: پزشک به شما کمک می کند تا راه هایی را برای انجام فعالیت های روزمره و یا شغل خود بدون اعمال فشار اضافی بر مفصل دردناک بیابید. برای مثال، اگر دچار استئوآرتریت انگشت هستید یک مسواک با دسته بزرگ در مسواک زدن آسان تر به شما کمک می کند. اگر به استئوآرتریت زانو مبتلا هستید، استفاده از یک نیمکت حین حمام کردن درد ناشی از ایستادن در مفاصل را برطرف می سازد.
  • یوگا: این درمان حرکتی شامل نرمش ها و کشش های آرام به همراه تنفس عمیق هستند. بسیاری از افراد از این روش درمانی برای کاهش استرس در طول زندگی استفاده می کنند و تحقیقات نشان می دهند که یوگا می تواند درد ناشی از بیماری استئوآرتریت را کاهش داده و حرکت را بهبود بخشد.

جراحی و سایر روش ها برای درمان استئوآرتریت 

  • تزریق کورتیزون: تزریق داروهای کورتیکواستروئیدی می تواند درد مفصلی را در بیماری استئوآرتریت درمان کند. در این روش درمان استئوآرتریت، پزشک یک سوزن را وارد فضای اطراف مفصل می کند و دارو را تزریق می نماید. تعداد تزریق هایی که شما در طول سال می توانید انجام دهید معمولا سه تا چهار تزریق است؛ زیرا در طولانی مدت دارو ممکن است آسیب مفصلی ناشی از استئوآرتریت را تشدید کند.
  • تزریق روان کننده ها: تزریق هیالورونیک اسید با ایجاد لایه ای در مفصل زانو درد ناشی از بیماری استئوآرتریت را تخفیف می دهد. هیالورونیک اسید ماده ای است که به طور طبیعی در ترکیب مایع مفصلی وجود دارد.
  • بازسازی استخوان: اگر استئوآتریت به یک طرف زانو بیش از طرف دیگر آسیب رسانده است و باعث انحراف زاویه اندام شده باشد، انجام استئوتومی می تواند کمک کننده باشد. در استئوتومی زانو، جراح برش عرضی را در بالا یا پایین زانو ایجاد می کند و سپس لبه ای از استخوان را برداشته و یا به آن اضافه می کند. با این کار فشار از روی قسمت آسیب دیده مفصل زانو برداشته می شود.
  • جایگزینی مفصل: در جراحی جایگزینی مفصل (آرتروپلاستی)، جراح سطوح آسیب دیده مفصل را برمی دارد و آن ها را با پروتز زانو جایگزین می کند.
دکتر میترا جعفریان

دکتر میترا جعفریان

متخصص ارتوپدی
دكتر ميترا جعفريان متخصص ارتوپدی در مشهد، دکتر میترا جعفریان فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دارای تجارب ارزشمند در زمینه درمان بیماری های استخوان و مفاصل می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر میترا جعفریان
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه