کمربندی که دور شکم بسته می شوند و صداهای شکمی هشدار دهنده ناشی از سندرم روده تحریک پذیر را ثبت می کند، تشخیص و شناسایی دقیق بیماری را راحت تر می سازد.

دروانا:

منتشر شده در 5 جون 2018

بری مارشال استاد و مدیر مرکز تحقیقات و آموزش بیماری های عفونی مارشال در دانشگاه استرالیای غربی معتقد است که تشخیص سندرم روده تحریک پذیر دشوار است؛ زیرا این بیماری بیشتر از این که یک تغییر فیزیکی مشهود ایجاد کند عملکرد روده را تحت تاثیر قرار می دهد. پزشکان اغلب مجبور به استفاده از پرسشنامه های وقت گیر و غیر قابل اعتماد یا انجام روش تهاجمی کولونوسکوپی برای بررسی علائم هستند. علائم سندرم روده تحریک پذیر شامل درد معده، نفخ و اسهال یا یبوست می باشد.

این روش ها برای تشخیص سندرم روده تحریک پذیر پرهزینه و آزار دهنده بوده و خطراتی را به دنبال دارند؛ این در حالی است که موجب تشخیص دقیقی برای سندرم روده تحریک پذیر نیز نمی شوند. کمربند صوتی این مشکلات را برطرف می کند.

مارشال اضافه می کند که زمانی که یک بیمار با سندرم روده تحریک پذیر احتمالی روبه رو می شود، پزشکان در ابتدا باید آن ها را از لحاظ بیماری های فیزیکی معاینه کنند. سپس، کمربند صوتی را در اختیار آن ها قرار دهند. نتایج مثبت در کمربند صوتی در تایید تشخیص سندرم روده تحریک پذیر موثر هستند به گونه ای که پزشکان و بیماران درمان را آغاز خواهند کرد.

در این میان، انجام آزمایش های خون می تواند برای کنار گذاشتن سایر مشکلات احتمالی کمک کننده باشند.

آزمایش اولیه امکان تمایز میان افراد مبتلا به IBS و افرادی با روده های سالم را با 87 درصد دقت فراهم می کند.

سال ها اعتقاد بر این بود که استرس عامل زخم های معده است. مارشال به دنبال اثبات دلایل دیگر بود. علاوه بر انجام آزمایش بر روی دیگران، او با لبعیدن مایع حاوی باکتری هلیکوباکتر پایلری بدن خود را به یک آزمایشگاه تبدیل کرد. همان طور که انتظار می رفت، او بیمار شد.

یافته ها منجر به دستیابی به درمان موجود برای زخم های گوارشی به کمک آنتی بیوتیک ها شدند. این یافته ها همچنین موجب شد که سرطان معده (بیماری شایع) به بیماری با شیوع کمتر در کشورهای توسعه یافته تبدیل شود.

مطالعه اخیر مارشال بر روی سندرم روده تحریک پذیر متمرکز است که طبق تخمین به دست آمده می تواند 11 درصد از مردان و زنان را تحت تاثیر قرار دهد. در این مطالعه، تکنولوژی کمربند صوتی بر روی افراد سالم و افرادی که سندرم روده تحریک پذیر در آن ها تشخیص داده شده است تست می شود.

شرکت کنندگان حدود دو ساعت بعد از این که چیزی نخورده اند و مجددا 40 دقیقه بعد از خوردن غذا کمربند را می بندند.

در میان اولین مجموعه از 68 شرکت کننده، کربند صوتی امکان تشخیص سندرم روده تحریک پذیر با 90 درصد دقت را فراهم کرد. در میان دومین مجموعه از 30 شرکت کننده، کمربند موجب تشخیص IBS با 87 درصد دقت شد.

مارشال می گوید قدم بعدی کار با توسعه دهندگان محصول برای تولید کمربند قوی تر از نمونه اولیه است.

"کمربند صوتی بسیار شگفت انگیز است و می تواند برای کمک به عمکلرد روده جالب است و می تواند در ارزیابی عملکرد روده از طریق رویکردی که به طور کامل بر روی توصیف فردی از طریق الگوهای علائم او تکیه نمی کند، مفید باشد. جالب است بدانیم که اگر صداهای شکم براساس شدت بیماری در افراد مبتلا به IBS متفاوت باشد، ثبت این صداها بسیار کمک کننده خواهد بود. برای مثال، آیا کمربند صوتی می تواند افرادی که دچار عود علائم شده و یا نشده اند را از یکدیگر متمایز سازد؟

همچنین در نظر داشته باشید که علائم IBS به طور گسترده ای میان افراد مختلف متفاوت هستند. تاکید من این است که مطالعات بعدی باید بر روی انواع مختلف بیماری در افراد مختلف برای مثال افرادی که دچار اسهال می شوند یا افرادی که دچار یبوست می شوند، تمرکز داشته باشد." دکتر آندره شین، استادیار بخش گوارش و کبد در دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه