داروی زوفلوزا یک داروی نسخه ای است که برای درمان آنفلوانزا در کودکان 12 ساله و بزرگ تر مصرف می شود که علائم آنفلوانزا را برای کمتر از 48 ساعت نشان داده اند.

دروانا:

تاییدیه سازمان غذا و دارو: 24 اکتبر 2018

اسم برند: زوفلوزا

اسم ژنریک: بالوکساویر ماربوکسیل

اشکال دارویی: قرص

کمپانی تولید کننده: Genentech, Inc.

استفاده درمانی: آنفلوانزا

داروی زوفلوزا یک مهار کننده پلی مراز اندونوکلئاز اسیدی است که برای درمان بیماری آنفلوانزا در افراد 12 سال و بزرگ تر به کار می رود.

داروی زوفلوزا یک داروی نسخه ای است که برای درمان آنفلوانزا در کودکان 12 ساله و بزرگ تر مصرف می شود که علائم آنفلوانزا را برای کمتر از 48 ساعت نشان داده اند. ایمنی این دارو برای کودکان زیر 12 سال یا افرادی با وزن کمتر از 40 کیلوگرم به اثبات نرسیده است.

این دارو به صورت تک دوز و خوراکی در 48 ساعت اول آغاز علائم آنفلوانزا مصرف می شود. دوز توصیه شده زوفلوزا بر اساس وزن بدن تعیین می شود:

  • تک دوز 40 میلی گرم برای بیماران 40 کیلوگرم تا کمتر از 80 کیلوگرم
  • تک دوز 80 میلی گرم برای بیماران بیشتر از 80 کیلوگرم

در 20 سال اخیر زوفلوزا اولین داروی ضد ویروس برای درمان آنفلوانزا با یک مکانیسم اثر جدید است که توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تایید شده است. هزاران نفر هر سال به بیماری آنفلوانزا دچار می شوند و بسیاری از آن ها به شدت بیمار می گردند؛ در اختیار داشتن یک راه درمانی موثر و ایمن ضروری است. این داروی جدید یک گزینه اضافی و مهم برای درمان آنفلوانزا فراهم می کند. در حالی که داروهای ضد ویروس بسیاری از سازمان غذا و دارو برای درمان آنفلوانزا تاییدیه دریافت کرده اند، آن ها جایگزینی برای واکسیناسیون سالانه نیستند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری تزریق واکسن آنفلوانزا در فصل آنفلوانزا را توصیه می کند که یکی از موثرترین و ایمن ترین راه ها برای محافظت از خود، خانواده و جامعه در برابر بیماری آنفلوانزا و عواقب ناشی از آن است. دریافت سالانه واکسن آنفلوانزا اولین وسیله برای پیشگیری و کنترل شیوع بیماری آنفلوانزا است.

آنفلوانزا یک بیماری تنفسی مسری است که توسط ویروس های آنفلوانزا ایجاد می شود. زمانی که بیماران مبتلا به آنفلوانزا در طول 48 ساعت اول بیماری درمان می شوند، داروهای ضد ویروس می توانند علائم و دوره بیماری را کاهش دهند.

ایمنی و کارآمدی زوفلوزا در دو مطالعه بالینی کنترل شده که بر روی 1832 بیمار انجام شده است و در آن شرکت کنندگان داروی زوفلوزا، دارونما و یک داروی ضد ویروس دیگر را در طول 48 ساعت اولی که علائم آنفلوانزا ظاهر شدند، دریافت کردند. در هر دو مطالعه، بیماران درمان شده با زوفلوزا زمان کوتاه تری در درمان علائم در مقایسه با بیمارانی که دارونما مصرف کرده بودند داشتند. در مطالعه دوم، تفاوت زمانی میان بهبودی علائم بین افرادی که زوفلوزا دریافت کرده بودند و آن هایی که داروی دیگری برای درمان آنفلوانزا مصرف کرده بودند وجود نداشت.

عوارض جانبی داروی زوفلوزا

شایع ترین عوارض جانبی داروی زوفلوزا در کودکان و بزرگسالان شامل موارد زیر است:

  • اسهال
  • برونشیت
  • علائم سرماخوردگی
  • سردرد
  • تهوع

این دارو در درمان عفونت هایی به جز بیماری آنفلوانزا موثر نیست. سایر عفونت ها ممکن است مانند آنفلوانزا یا به همراه آن ایجاد گردند و به روش های درمانی دیگری نیاز داشته باشند. اگر شرایط شما تشدید شده است یا در طول یا بعد از درمان علائم جدیدی را تجربه می کنید و یا علائم آنفلوانزا بهبود نمی یابند، پزشک را در جریان قرار دهید.

 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه