سازمان غذا و دارو آمریکا استفاده درمانی دیگری را برای داروی لاتودا تایید کرده است: درمان حمله های افسردگی ناشی از اختلال دو قطبی در کودکان (بین 13 تا 17 سال). داروی لاتودا یک داروی آنتی سایکوتیک آتیپیک است که برای درمان بیماری اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی به کار می رود.

 دروانا:

منتشر شده در مارچ 2018

تاییدیه سازمان غذا و دارو: تاییدیه اول 28 اکتبر 2010، تاییدیه دوم در 5 مارچ 2018

اسم ژنریک: لرازیدون

اسم برند: لاتودا

اشکال دارویی: قرص

کمپانی تولید کننده: Dainippon Sumitomo Pharma America, Inc.

استفاده درمانی: اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی

لاتودا یک داروی آنتی سایکوتیک است که با تغییر در مواد شیمیایی موجود در مغز، اعمال اثر می کند. داروی لاتودا برای درمان اسکیزوفرنی در بزرگسالان و کودکانی که حداقل 13 سال دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

لاتودا همچنین برای درمان حمله های افسردگی ناشی از اختلال دو قطبی (افسردگی دو قطبی) در بزرگسالان و کودکانی حداقل با 10 سال سن، کاربرد دارد.

اطلاعات مهم

داروی لاتودا برای درمان شرایط روانی مرتبط با جنون تایید نشده است. این دارو ممکن است خطر مرگ را در افراد مسن که شرایطی مرتبط با جنون دارند، افزایش دهد.

برخی از افراد جوان ممکن است در دفعه اول مصرف دارو برای درمان افسردگی، فکری از خودکشی در سر داشته باشند. در مورد تغییراتی در حالات و علائم خود، آگاهانه عمل کنید. هر گونه علامت جدید و یا تغییر در علائم را به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی

در صورت مشاهده علائمی از واکنش های شدید آلرژیک به اورژانس مراجعه کنید: کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، لب ها، گلو و زبان.

اضافه شدن علامتی جدید و یا تغییر در علائم را فورا به پزشک اطلاع دهید: تغییرات حالتی یا رفتاری، مشکلات خواب، حملات خواب، احساس تحریک پذیر، آشفتگی، خصمانه، تهاجمی، بی قراری، بیش فعالی (ذهنی، فیزیکی)، افسردگی و یا افکاری برای خودکشی و آسیب رساندن به خود.

مصرف دوز بالا و طولانی مدت از دارو لاتودا، موجب اختلالات حرکتی جدی و گاها برگشت ناپذیر می شود. حرکات ماهیچه ای غیر قابل کنترل در لب ها، زبان، چشم ها، صورت، بازو ها و پاها از جمله علائم این اختلال هستند. هر چه مدت طولانی تری از این دارو استفاده کنید، احتمال بروز اختلال حرکتی در شما بیشتر خواهد بود. خطر این عارضه در خانم ها و افراد مسن بیشتر است.

در صورت داشتن شرایط زیر فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • چرخه های قاعدگی نامنظم، تغییراتی در واژن و پستان ها، ترشحات پستانی
  • سرگیجه، غش و ضعف، ضربان قلب کند یا تند
  • مشکل در بلع
  • تشنج
  • اختلالات سلول های خونی: احساس ضعف و بیماری ناگهانی، تب، لرز، زخم های دهانی، گلو درد، تورم لثه ها، درد هنگام بلع، زخم های پوستی، علائم سرما خوردگی یا آنلفوانزا، سرفه، مشکل در تنفس.
  • قند خون بالا: تشنگی بیشتر، ادرار کردن بیشتر، گرسنگی، خشکی دهان، بوی میوه در تنفس.
  • واکنش سیستم عصبی شدید: ماهیچه های به شدت سفت، تب بالا، عرق کردن، گیجی، ضربان قلب تند یا نامساعد، لزرش و احساسی مانند بیهوشی.

 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه