تحقیق جدید نشان می دهد اگر سیستم ایمنی زن باردار فعال شود رشد مغز کودک او تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 دروانا:

منتشر شده در مجله نوروساینس- 6 مارچ 2018

تعداد بسیاری از محرک ها مانند بیماری، آلرژی ها، استرس و عفونت ها می توانند سیستم ایمنی را فعال کنند. این ها موجب آزاد شدن پروتئین ها به عنوان بخشی از پاسخ های التهابی می شوند.

تحقیق قبلی بر روی حیوانات نشان داده است که این پروتئین ها بر روی فرزندان تاثیر گذار هستند. در هر حال، اطلاعات کمی در این مورد این اثر در انسان وجود دارد.

برای یادگیری بیشتر، محققان خانم های جوان را در دوران بارداری، بعد از تولد کودک و تا زمانی که کودکان نوپا شوند مورد بررسی قرار دادند.

آن ها دریافتند که عملکرد کوتاه مدت و بلند مدت مغز یک کودک می تواند تحت تاثیر فعالیت سیستم ایمنی مادر آن ها در سه ماهه سوم بارداری باشد.

یافته ها شامل تغییراتی در ضربان قلب جنینی در کودکان مادرانی بودند که علائمی از التهاب را نشان داده اند. با اشاره به ارتباط بین ضربان قلب جنین و سیستم عصبی، محققین اظهار داشتند که تغییرات ضربان قلب نشان می دهد که التهاب در بدن مادر حتی قبل از تولد شروع به تأثیر می کند.

در چند هفته اول بعد از تولد، اسکن مغزی نوزادان تازه متولد شده، اختلالاتی را در برقراری ارتباط میان نواحی مختلف مغز کودکانی که مادران شان دارای سطح افزایش یافته پروتئین و در نتیجه التهاب در دوران بارداری بوده اند نشان دادند.

سپس، زمانی که کودکان 14 ماهه بودند، تست ها تفاوت هایی را در مهارت های حرکتی، رشد زبانی و رفتاری میان کودکانی که سیستم ایمنی مادران شان در اثر التهاب فعال شده بود، نشان دادند.

دکتر بریدلی پیترسون مدیر موسسه بیمارستانی رشد ذهنی، می گوید یافته ها "یک قطعه گمشده را پر کرده اند. با این که مطالعه بر روی حیوانات این موضوع را مطرح کرده بودند، این مطالعه نشان داد که نشانه هایی از التهاب در خون مادر با تغییرات مغزی کوتاه مدت و بلند مدت در کودکان در ارتباط است. این موضوع در حال حاضر این توانایی را به ما می دهد که راه هایی را برای پیشگیری از این تاثیرات شناسایی کنیم و رشد کودکان را -شروع در رحم و ادامه در دوران کودکی و فراتر از آن- در سالم ترین راه ممکن تضمین نماییم.

با اینکه محققین یافته های خود را به عنوان یک پیشرفت قابل توجه مطرح کردند، آن ها همچنین خاطر نشان کردند که به تحقیق بیشتری به منظور فهم کامل اینکه فعال شدن سیستم ایمنی در دوران بارداری چطور  کودک او را تحت تاثیر قرار می دهد، نیاز است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه