با توجه به خبر هایی از اثرات مخرب صدمه به سر در بازیکنان حرفه ای فوتبال، والدین ممکن است از اینکه فرزندان آنها در خطر باشند، احساس نگرانی کنند.

 دروانا:

منتشر شده در 9 فوریه 2018

طبق گزارش مقامات سلامتی آمریکا، 7 درصد از کودکان 3 تا 17 سال یک صدمه به سر را تجربه کرده اند. بر طبق این داده ها، پسر ها (8 درصد) بیشتر از دختر ها (6 درصد) دچار آسیب جدی به سر می شوند و احتمال این چنین آسیبی در کودکان بزرگتر بیشتر است. گزارش نشان می دهد تقریبا 12 درصد از کودکان 15 تا 17 ساله یک ضربه به سر را به طور جدی داشته اند.

دکتر رابرت گلتر یک پزشک اورژانس در بیمارستان Lenox Hill در شهر نیویورک می گوید این نشان می دهد که هرچه درگیری کودکان و نوجوانان در ورزش و سایر فعالیت ها بیشتر می شود میزان آسیب های ضربه به سر نیز بالا می رود.

خبر خوب این است که بیشتر کودکان با ضربه محکم و ناگهانی، در طول دو هفته بهبود می یابند. هنوز اطلاعاتی از تاثیرات بلند مدت این آسیب ها در دست نیست.

گزارش CDC شامل داده هایی از نظرسنجی ملی نماینده در سال 2016 بود. از والدین پرسیده شد که آیا فرزندانشان ضربه محکم به سر و یا سایر آسیب های قابل توجهی در سر داشتند.

دکتر کارل کلامار متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی در بیمارستان کودکان در کلمبوس معتقد است که اصطلاح آسیب قابل توجه به سر در واقع نمی تواند به طور دقیق چیزی که اتفاق افتاده است را توصیف کند. این آسیب ها، شکلی از آسیب های ضربه ای خفیف مغزی هستند.

دکتر کلامار اشاره می کند که بیشتر آسیب های ضربه به سر در ورزش اتفاق می افتد. دلایل دیگر شامل تصادفات موتور سیکلت، افتادن و درگیری های فیزیکی، می شود.

یک دلیل اجتناب ناپذیز ضربه به سر، افتادن در اثر راه رفتن با حواس پرتی است. کودکان توجهی به چیزی که در مقابل آن هاست نمی کنند.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بچه های سفید پوست و بچه هایی با والدینی که بیشتر از دبیرستان تحصیلات دارند، بیشتر متحمل صدمه به سر می شوند.

بعد از صدمه به سر کودکان کمتر از 17 سال چه اتفاقی می افتد؟

این در مورد آسیب ها مختلف متفاوت است و کودکان ممکن است علائمی را برای چند دقیقه، چند ساعت یا چند ماه تجربه کنند. همچنین، شدت آسیب به سر، تعیین کننده سرعت بهبودی آن نخواهد بود.

علائم کوتاه مدت ضربه به سر شامل سردرد، گیجی، مشکلاتی در تمرکز و حافظه، تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی است. این علائم می تواند تحصیل کودک و مشارکت او در مدرسه را تحت تاثیر قرار دهند.

به منظور داشتن پیش بینی هایی از تاثیرات بلند مدت ضربه به سر، این مسئله ای است که هنوز اطلاعات خوبی در مورد آن در دسترس نیست. اما به نظر می رسد که ضربات تکراری ممکن است مهم تر باشد.

دکتر گلاتر موافق است و بیان می دارد که هر ضربه محکم به سر لزوما موجب آسیب می شود. آسیب مغزی نیز لزوما در اثر متحمل شدن ضربه محکم به سر نیست. تماس بدن ممکن است نیرو را به گردن و سر منتقل کند.

یک نقطه قابل توجه در این داده ها این است که 81 درصد از بچه هایی که آسیب دیده اند فقط یک آسیب مهم داشتند.

والدین چگونه می توانند به پیشگیری از آسیب در فرزند خود کمک کنند؟

  • در ابتدا به کودکان بگویید نگاه کنند و چیزی که در مقابل شان هست را ببینند. اگر کودک شما تلفن همراه یا تبلت دارد اطمینان حاصل کنید که او از اهمیت عدم استفاده از آن در زمان راه رفتن آگاه است. آنها نیاز دارند که به محیط اطراف خود دقت کنند.
  • دکتر کلامار و گلاتر معتقدند که استفاده از کلاه در ورزش های تفریحی و رقابتی مانند اسکی روی یخ، دوچرخه سواری و اسب سواری ضروری است.
  • همچنین تاکید می کنند که کودکان در همه وسایل نقلیه مانند تاکسی باید از کمربند ایمنی استفاده کنند. کودکان کوچکتر باید در صندلی های ماشین متناسب با سن و اندازه خود بنشینند. اندازه شاید مهم ترین فاکتور باشد. کودکان باید حداقل 48 اینچ قد و 8 پوند وزن داشته باشند تا خارج از صندلی خود بنشینند.
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه