تحقیقات نشان می دهد استفاده از شیر مادر در دوران نوزادی می تواند فرد را در دوران نوجوانی از ابتلا به اگزما محافظت کند. لازم به ذکر است در بررسی انجام شده تنها ارتباطی بین استفاده از شیر مادر احتمال ابتلا به اگزمای پوستی را کاهش می‌دهد مشاهده گردید و علت این ارتباط اثبات نشد.

دروانا:

استفاده از شیر مادر به مدت طولانی ممکن است احتمال ابتلا به اگزما را در دوران نوجوانی کاهش دهد:

تشویق مادران به شیردهی نوزادان خود می تواند احتمال ابتلا به اگزما را در دوران نوجوانی فرزندشان کاهش دهد.

این یافته های جدید ریشه در تحقیقات مستمری دارد که در آن فواید محافظتی شیر مادر برای نوزادان در کشور بلاروس در اروپای شرقی مورد بررسی قرار گرفت. 

لازم به ذکر است در این تحقیق مادران شیرده با مادرانی که نوزادان خود را با شیر فرموله شده تغذیه می کردند مورد مقایسه قرار نگرفتند. هم چنین علت ارتباط به دست آمده بین استفاده طولانی مدت از شیر مادر و کاهش ابتلا به اگزما در دوران نوجوانی اثبات نشد.

در این تحقیق برخی مادران در برنامه ای مشارکت داشتند که در آن تشویق می شدند تا جاییکه ممکن است به فرزندانشان شیر دهند. سپس نوزادان این مادارن با نوزادان سالمی مقایسه شدند که مادران آن ها در این طرح شرکت نداشتند.

نتایج نشان داد 0.7 درصد نوزادانی که مادران آن ها در طرح مذکور مشارکت نداشتند در زمان 16 سالگی به اگزما دچار شدند و این آمار در گروهی از نوزادان که مادران آن ها در این طرح شرکت کرده بودند 0.3 درصد بود.

لازم به ذکر است در این تحقیق ارتباط بین استفاده از شیر مادر و کاهش ابتلا به بیماری آسم در نوزاد نیز مورد بررسی قرار گرفت. اما نتایج از این فرضیه حمایت نکرد که استفاده از شیر مادر می تواند ریسک ابتلا به بیماری آسم را کاهش دهد.

دکتر کارسن فلور عنوان داشت شواهد خوبی مبنی بر استفاده از شیر مادر و کاهش ابتلا به بیماری آسم در این تحقیق به دست نیامد. دکتر فلور محقق درماتولوژی در مرکز کالج سلطنتی لندن می باشد.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند نوزادان به مدت چهار تا شش ماه از شیر مادر استفاده کنند زیرا به این ترتیب نسبت به ابتلا به برخی آلرژی ها و بیماری ها محافظت می شوند.

بر اساس تعریف موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی، اگزما بیماری مسری نیست اما شرایطی مزمن است که مشخصه آن پوست خشک و خارش دار می باشد. حدود 30 درصد افراد در آمریکا (اغلب کودکان و نوجوانان) در یک دوره به اگزما دچار می شوند.

در این تحقیق، محققین بیش از 13500 مادر را در کشور بلاروس در سال های 1996 و 1997 مورد بررسی قرار دادند.

همه این مادران از زمان تولد نوزادان خود را با شیر خودشان تغذیه کردند. در عین حال نیمی از این خانم ها در برنامه هایی مشارکت داشتند که آن ها را به شیردهی تشویق می کردند. نیمی دیگر نیز در این برنامه شرکت نداشتند.

محققین وضعیت ابتلا به اگزما و ریسک بیماری آسم را در سنین 1.6 ، 11.5 و 16 سالگی در فرزندان این مادران ارزیابی کردند.

در آخرین پیگیری انجام شده نوجوانان با استفاده از پرسشنامه همچنین بررسی اطراف چشم ها، گردن، آرنج، زانوها و مچ پا به لحاظ وجود اگزما مورد معاینه و بررسی قرار گرفتند. احتمال بروز آسم نیز با استفاده پرسشنامه و معاینه ریه ها مورد مطالعه قرار گرفت.

بر اساس گفته محققین ریسک اگزما در بین نوجوانانی که مادرانشان در برنامه تشویقی شرکت داشتند کمی پایین تر بود. اما چنین ارتباطی در مورد احتمال بروز آسم مشاهده نشد.

این یافته ها به صورت آنلاین در تاریخ 13 نوامبر در ژورنال  JAMA Pediatrics منتشر گردیده است.

دکتر جی لیبرمن، استادیار اطفال در مرکز علوم دانشگاه تنسی اظهار داشت در مورد یافته های به دست آمده برای بیماری اگزما چندان غافلگیر کننده نیست اما ایشان اعتبار این تحقیق را زیر سوال برده و دسته بندی مادران را در دو گروه به این شیوه چندان مناسب ندیدند.

ایشان اظهار داشتند تحقیقات زیادی انجام شده و در آن از تغذیه با شیر مادر برای کاهش احتمال ابتلا به آلرژی یا آسم در کودک حمایت کرده است. اگر در حال حاضر مادری به من مراجعه کند و از من در مورد کاهش ابتلا به آسم و یا آلرژی در فرزندش راهنمایی بخواهد بنده صد در صد به ایشان پیشنهاد می دهم که برای کاهش احتمال ابتلای فرزندتان به بیماری هایی مانند اگزما، آلرژی های غذایی و یا آسم شیردهی به فرزندتان را ادامه دهید. 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه