بررسی بر روی تعدادی از زوجین نشان داد آنها از نظر میکروبیوم پوستی شباهت هایی با یکدیگر دارند بیشترین شباهت روی میکروب های پا به دست آمد. به نظر می رسد این شباهت به دست آمده ناشی از استفاده از سطوح مشترک در خانه می باشد. اگر چه تنوع در میکروبیوم انسان مسئله ای بسیار مهم است اما ایجاد این شباهت چندان نگران کننده نیست.

دروانا:

در حالی که اغلب گفته می شود زوج ها در طول زمان به یکدیگر شبیه می شوند، تحقیقات جدید نشان می دهد باکتری پوستی آنها نیز در طول زمان مشابه می شود.

در این بررسی بیست زوج که با هم زندگی می کردند تحت مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد افراد به لحاظ میکروبیوم پوستی شباهت هایی را نشان دادند.

در حقیقت این شباهت ها به اندازه ای قوی بود که الگوریتم کامپیوتری می توانست 86 درصد زوج ها را بر اساس میکروبیوم پوستی آن ها شناسایی کند.

میکروبیوم به تریلیون ها باکتری و سایر میکروب هایی اشاره دارد که داخل و خارج بدن انسان زندگی می کنند. پوست از طیفی از میکروب ها پوشیده شده است که اغلب آن ها بی ضرر هستند و برخی نیز مزایایی را در پی دارند.

بر اساس گفته های پروفسور بیولوژی دانشگاه واترلوو کانادا جاش نویفلد، محققین تنها درک می کنند چطور میکروبیوم پوستی بر سلامت تاثیر می گذارد. اما اجتماع میکروبی با سیستم ایمنی ارتباط برقرار می کند و ممکن است تاثیر بزرگتر از آن چه که ما در ذهن داریم بر سلامتی داشته باشند. او عنوان کرد درک فاکتورهایی که به آرایش میکروبیوم یک انسان کمک می کند بسیار اهمیت دارد.

اگر چه در این تحقیق تمرکز بر زوجین بود اما به نظر می رسید تماس با سطوح مشترکی در خانه به جای تماس با یکدیگر در ایجاد این مشابهت دخالت داشته است.

زوج ها نشان دادند بیشترین شباهت میکروبی روی پاهای آنها است.

شما با راه رفتن در حمام میکروب هایی را به فضای اطراف منتشر می کنید. تنوع در میکروبیوم یک فرد چه در پوست و چه در مسیر گوارشی نشانه خوبی است. فقدان تنوع در میکروب های دستگاه گوارشی با افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری های متابولیسمی و عملکرد ایمنی از جمله چاقی، ابتلا به دیابت نوع یک و آسم ارتباط دارد.

تحقیقات اندکی در مورد میکروبیوم پوست انجام شده است. دکتر آدام فریدمن متخصص درماتولوژی در دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی سی عنوان کرد شواهدی وجود دارد که نشان می دهد فقدان تنوع در میکروب های پوستی می تواند در ایجاد اگزما، آکنه و روزاسه دخالت داشته باشد. بر اساس گفته دکتر فریدمن به اشتراک گذاری میکروب های پوستی بین زوجین چندان شگفت آور نیست. اما افزود این تحقیق بر اهمیت محیط خانه بر اجتماع میکروبی پوست تاکید دارد. او هم چنین این نکته را تکرار کرد که تنوع بسیار خوب می باشد. ما زمانی که از باکتری صحبت می کنیم در ذهن می آید که احتمالا آنها بد و مضر هستند اما زمانی که هر چیزی در هارمونی و هماهنگی باشد در آن صورت نه خوب و نه بد است. زمانی که تنوع وجود نداشته باشد و هارمونی بر هم بخورد در آن صورت ما دچار مشکل می شویم.

در تحقیق اخیری که در ژرونال mSystems منتشر شده است محققین کانادایی سواب پوستی به دست آمده از هفده بخش متفاوت بدن در هر شرکت کننده را مورد آنالیز قرار دادند.

این شباهت تا حد زیادی بستگی به بخش پوستی داشت که نمونه برداری از آن انجام شده بود. باکتری روی پاها بیشترین شباهت را نشان دادند اما باکتری هایی موجود در بخش داخلی ران ها شباهتی را نشان ندادند.

تفاوت جنسیتی فاکتور مهمی در آرایش باکتری های پوستی ایفا می کند. خانم ها تنوع میکروبی بیشتری در مقایسه با مردان دارند و این به دلیل تفاوت در میزان اسیدی بودن پوست آن هاست.

نویفلد عنوان کردن بدن ما و ترکیبات شیمیایی که ترشح می کنیم به تعیین بقا یا مرگ باکتری ها کمک می کند.

به گفته دکتر فریدمن فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که تعادل میکروب های پوستی را بر هم می زند. این فاکتورها شامل مواردی است که ما نمی توانیم آن ها را تغییر دهیم، فاکتورهایی مانند سن و ژنتیک. اما برخی فاکتورها تحت کنترل ما قرار دارند مانند قرار گرفتن در معرض خورشید و استفاده از صابون ها و محصولات پوستی.

مشخص نیست آیا داشتن میکروب های خانوادگی روی پوست تفاوتی را در سلامت شما ایجاد کند. اما نویفلد عنوان کرد دلیلی برای ترس در به اشتراک گذاشتن میکروب های خانگی وجود ندارد. اگر شما در فضای عمومی هستید اطمینان حاصل کنید که پا برهنه راه نروید اما اگر در خانه خود پا برهنه باشید مشکلی ندارد.


برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه