تحقیقی جدید نشان داد این که جنین در رحم در معرض بالایی از برخی مواد شیمیایی قرار گیرد، ریسک چاقی در دوران کودکی افزایش خواهد یافت.

در این تحقیق اطلاعات بیش از 200 مادر اهل Cincinnati به همراه فرزندان آنها ثبت شد. این یافته ها نشان داد کودکانی که مادران شان در دروان بارداری آنها در معرض مقادیر بالایی از ماده شیمایی به نام PFOA بوده اند، میزان تجمع چربی در آن ها خیلی سریعتر اتفاق می افتد.

PFOA در منسوجات مقاوم نسبت به آب/روغن، فوم آتش نشانی و پوشش های نچسب استفاده می شود. این ترکیب سال ها در کارخانه صنعتی استفاده می شد که در مجاورت رودخانه Ohio در Cincinnati استفاده می شد.

در این تحقیق فقط مشاهده شد بین مصرف PFOA و وزن آینده کودک ارتباطی وجود دارد اما این تحقیق به گونه ای طراحی نشده بود که علت این مشاهده را اثبات کند.

به گفته جوزف براون از دانشگاه Brown به هر حال این یافته ها به قدری قوی بود که بررسی ها ادامه داشته باشد تا مشخص شود آیا مارکرهای دیگری وجود دارد که بر روند رشد جنین و یا رشد سریع او در دوران نوزادی تاثیر دارد یا خیر.  بروان خود استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه Brown  واقع در Providence است.

در این تحقیق، محققین قد، وزن و مقدار بافت چربی کودکان را اندازه گیری کردند. در تحقیق قبلی ارتباطی بین در معرض PFOA قرار گرفتن و وزن دوران کودکی مشاهده نشد. اما براون و همکارانش اشاره کردند آن تحقیق تنها بر اطلاعاتی تکیه داشت که از افراد به دست آمده بود و همین شاید علت تفاوت در نتایج به دست آمده باشد.

 تیم تحقیقاتی براون دریافت کودکانی که مادران شان در معرض PFOA بالایی قرار داشتند، 2.4 پوند بافت چربی بیشتری داشتند.

اگر چه به نظر نمی رسد  این میزان چربی چندان قابل توجه نیست اما می تواند دلیلی برای نگرانی ابتلا به دیابت نوع دو در آینده باشد.

او توضیح داد هیچ آستانه ای وجود ندارد که بگوییم شما تا چه مقدار چربی نباید اضافه کنید، هر مقدار چربی که اضافی باشد بد و خطرناک است. وقتی به ریسک دیابت در افراد بزرگسال نگاه می کنید می بینید که ارتباط دیابت و شاخص توده بدن (BMI) به صورت خطی و مستقیم است.

شاخص توده بدن میزان چربی بدن را بر مبنای وزن و قد تخمین می زند.

این تحقیق به صورت آن لاین در 11 نوامبر در ژورنال Obesity منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1394/09/05
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه