تحقیقی جدید نشان داد شاید خانم هایی که فرزند بیشتری دارند، کمتر در خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار داشته باشند.

در این تحقیق نشان داده شد این ریسک در خانم هایی که لوله های فالوپ آنان را گره زده اند، روشی که به آن اصطلاحا بستن لوله ها گفته می شود، کمتر است.

محققین انگلیسی داده های حاصل ار 8000 خانم را مورد آنالیز قرار دادند تا فاکتورهای خطر را در مورد 4 مورد از انواع سرطان های رایج تخمدان مورد بررسی قرار دهند: سروز، موسینوس، آندومتروئید و تومورهای سلولی روشن.

رهبر این تحقیقات Kezia Gaitskell از مرکز تحقیقات سرطان در انگلیس عنوان کرد در چند سال گذشته، درک ما از سرطان تخمدان با استفاده از تحقیقاتی که نشان می داد خیلی از موارد ممکن است ناشی از تخمدان ها نباشد، متحول شده است. برای مثال خیلی از تومورهای سروز با درجه بالا (که شایع ترین نوع می باشند) به نظر می رسد در لوله های فالوپ آغاز می شوند در حالی که اندومتریوئید و تومورهای سلولی روشن ممکن است ناشی از اندومتریوز باشند.

Gaitskell متخصص پاتولوژیست از واحد اپیدمیولوژی سرطان آکسفورد گفت در مقایسه با خانم هایی که فرزندی ندارند، ریسک ابتلا به سرطان تخمدان در آنهایی که یک فرزند دارند تا 20 درصد کاهش یافته و در مورد ریسک اندومتریوئید و تومورهای سلولی روشن نیز تا 40 درصد کاهش یافته است. به ازای هر فرزند بیشتری که یک خانم به دنیا می آورد خطر ابتلا به این سرطان 8 درصد بیشتر کم می شود.

تحقیقات بیشتر نشان داد ریسک ابتلا به سرطان تخمدان به طور کلی در آنهایی که لوله های فالوپ خود را می بندند تا 20 درصد کاهش می یابد و در مرود تومور سروز با درجه بالا و همچنین اندومتروئید و تومورهای سلولی روشن، مقدار کاهش ریسک در این افراد به ترتیب 20 و 50 درصد می باشد.

این تحقیق در روز سه شنبه در موسسه تحقیق ملی سرطان در لیورپول ارائه شد. تحقیقات ارائه شده در نشست ها معمول در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند تا این که در ژورنال های کارشناسی شده به چاپ برسند.

باید توجه داشت که در این تحقیق تنها مشاهداتی به دست آمده است و علت این ارتباط اثبات نشده است.

علت افزایش ریسک در خانم هایی که فرزند ندارند به نظر می رسد به ناباروری مرتبط است. Gaitskell متذکر شد در شرایطی مانند اندومتریوز باردار شدن برای یک خانم دشوار می شود و این می تواند ریسک ابتلا به نوعی از سرطان تخمدان را افزایش دهد.

Gaitskell گفت بستن لوله ها سبب می شود سلول های غیر نرمال و سلول هایی که می تواند منجر به تومور شود از رسیدن به تخمدان ها نرسند.

او این طور جمع بندی کرد: نتایج ما واقعا جالب است زیرا آنها نشان دادند که ارتباط ریسک فاکتورهای شناخته شده برای سرطان تخمدان مانند زایمان و باروری، در مورد انواع مختلف تومورها متفاوت است.

رئیس کنفرانس چارلی سوانتون متخصص در موسسه سرطان دانشگاه لندن گفت تحقیقات جدید دانش موجود ما را افزایش می دهد.

او گفت ما می دانیم تعداد فرزندان یک خانم همچنین میزان استفاده او از کنتراسپتیو ها می تواند بر ریسک سرطان تخمدان تاثیر بگذارد بنابراین در این تحقیق جرئیات بیشتری در مورد انواع متفاوت این بیماری به دست آمده است.

سوانتون متذکر شد سرطان تخمدان مانند خیلی از سرطان های دیگر یک بیماری نیست بلکه در اصل بیماری های متفاوتی است که به دلیل منشایی که دارد یکی در نظر گرفته می شود.

او این چنین جمع بندی کرد " مهم است بدانیم چه چیزی بر ریسک انواع متفاوت سرطان تخمدان تاثیر می گذارد و در این میان چه فاکتورهایی اهمیت دارد. لازم است مکانیسم پشت این یافته ها را درک کنیم تا راهی را برای کاهش ریسک این سرطان در همه خانم ها ایجاد کنیم و این صرف نظر از این نکته باشد که آن ها چه تعداد فرزند دارند.

تاریخ انتشار: 1394/08/24
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه