تحقیقات جدید نشان می دهد خانم هایی با میزان بالای چربی در ناحیه شکم در سه ماهه اول بارداری بیشتر در خطر دیابت دوران بارداری قرار دارند.

در این آزمون نزدیک به 500 خانم حضور داشتند که بازه سنی آنان 18 تا 42 سال بود، در هفته 11 تا 14 بارداری با استفاده از سونوگرافی میزان چربی شکم ارزیابی شده بود. آن هایی که میزان چربی شان بیشتر بود، در هفته 24 تا 28 بارداری بیشتر در خطر ابتلا به دیابت قرار داشتند. اما در این تحقیق تنها ارتباط بین چربی دور شکم و دیابت مشاهده شد و علت آن اثبات نگردید.

این تحقیق در ژورنال Diabetes care در تاریخ 2 نوامبر منتشر شد.

De Souza محقق زنان زایمان در دانشگاه تورنتو گفت این تحقیق نشان می دهد این امکان وجود دارد تا بیماران در مراحل اول بارداری خود چکاپ شوند و با استفاده از چربی در ناحیه شکم، احتمال ابتلا به دیابت در آنها پیش بینی شود.

وی افزود با تصویر برداری از چربی های ناحیه شکم در اوایل بارداری و با استفاده از سونوگرافی، توانستیم شناسایی کنیم خانم هایی با چربی بالا در ناحیه شکم احتمال دارد در ریسک ابتلا به دیابت بارداری قرار داشته باشند.

دیابت بارداری دیابتی است که در برای نخستین بار وقتی بروز می کند که خانم باردار است.

معمولا پزشکان خانم های باردار را در سه ماهه دوم و سوم به لحاظ دیابت مورد معاینه قرار می دهند. در این میان فاکتور خطر هایی مانند سن، سابقه خانوادگی، قومیت و نتیجه تست قند خون و چربی بدن لحاظ می شود.

De Souza گفت مشکل این جاست که بررسی چنین فاکتور خطرهایی واقعا به ما نشان نمی دهد که چه کسانی بیشتر در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

60 درصد خانم هایی که در شروع بارداری دچار اضافه وزن هستند، خیلی از خانم هایی که در سنین بالا بچه دار می شوند و بیشتر افرادی که در اعضای خانواده خود سابقه ابتلا به دیابت وجود دارد، این ها از جمله فاکتورهای خطر معمولی هستند که مانع می شوند ما افرادی که در خطر بالایی قرار دارند را نتوانیم شناسایی کنیم.

تحقیقات قبلی نشان داد که بین 20 تا 50 درصد خانم هایی که در طول بارداری به دیابت مبتلا می شوند در طول 5 سال بعد از بارداری خود، در خطر ابتلا به دیابت تیپ 2 قرار دارند.

محققین می گویند خانم های بارداری که در خطر ابتلا به دیابت دوران بارداری قرار دارند می توانند اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهند، از جمله آن که می توانند سبک و عادات زندگی خود را به نحوی تغییر دهند که مانع از اضافه وزن در ناحیه شکم شود.

تاریخ انتشار: 1394/08/23
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه