تحقیقات جدید نشان می دهد داشتن فرزند و شیردهی می تواند طول عمر یک خانم را افزایش دهد.

سایر فاکتورهای مرتبط عبارت است از شروع قاعدگی در سن بالا و استفاده از قرص هایی برای کنترل بارداری.

محققین داده های 323000 خانم را در 10 کشور اروپایی مورد بررسی قرار دادند، این خانم ها به طور متوسط 13 سال مورد پیگیری قرار داشتند. در طول این زمان، بیش از 14300 نفر از این خانم ها جان خود را از دست دادند. نزدیک به 6000 نفر از سرطان و بیش از 2400 نفر به دلیل بیماری های مربوط به گردش خون از دست رفتند.

در این تحقیق نشان داده شد خانم هایی که در سنین 26 تا 30 سالگی زایمان انجام داده بودند بیشتر از خانم هایی که در سنین بالاتر و یا سنین 20 سالگی و یا جوان تر بچه دار شده بودند، مرگ کمتری داشتند. ضمن این که خانم هایی که به فرزندان خود شیر داده بودند نیز بیشتر زندگی کردند.

ریسک مرگ ناشی از سرطان در خانم هایی که بچه داشتند کمتر از آن هایی بود که بچه نداشتند و همچنین این ریسک بین خانم هایی که دو یا سه بچه داشتند در مقایسه با کسانی که فقط یک بچه داشتند پایین تر بود. در این میان خانم هایی که کمتر سیگار می کشیدند و یا آنها که قبلا سیگار می کشیده اند و خانم هایی که از قرص های کنترل بارداری استفاده می کردند احتمال مرگ ناشی از سرطان کمتر بود.

این تحقیق نشان داد خانم هایی که بچه دار شده اند، شیردهی داشته اند و قاعدگی در آنها در سن 15 سالگی شروع شده است کمتر در خطر مرگ ناشی از بیماری های مربوط به گردش خون هستند و ریسک مرگ ناشی از بیماری های قلبی در آنهایی که بچه دار شده اند و شیردهی داشته اند، کمتر بوده است.

این تحقیق نشان داد ارتباطی بین تولد فرزند، شیردهی و طول عمر وجود دارد اما به گونه ای طراحی نشده بود که این ارتباط اثبات شود.

این تحقیق در تاریخ 29 اکتبر در ژورنال BMC Medicine منتشر شد.

بر اساس تحقیقی که در دانشکده بهداشت عمومی در کالج لندن در انگلستان  انجام شد (Meliss Merritt) تغییرات هورمونی می تواند کاهش ریسک مرگ را در خانم هایی توجیه کند که بچه دار شده اند و یا دوره شیردهی داشته اند و همچنین از قرص های کنترل بارداری استفاده می کرده اند.

اما به هر حال در این زمینه برای تعیین این که فاکتورهای باروری تعیین شده در این تحقیق چقدر می تواند بر طول عمر افراد تاثیر داشته باشد، به تحقیقات بیشتری نیاز است. به گفته محققین، به دست آوردن این دانش می تواند سلامت زندگی خانم ها را در طولانی مدت بهبود بخشد.

تاریخ انتشار: 1394/08/20
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه