تحقیقات جدید نشان می دهد ترکیبات شیر مادر می تواند تعیین کند آیا نوزاد در دوره بلوغ فردی دچار اضافه وزن خواهد بود یا خیر.

تحقیق قبلی نشان داد کودکانی که مادران چاق دارند بیشتر در خطر اضافه وزن هستند اما دلایل این ارتباط هنوز مشخص نیست.

در این تحقیق 25 مادر همراه با نوزاد شان حضور داشتند، تیم تحقیقاتی کالیفرنیای جنوبی گفت در این تحقیق نشان داده شد تفاوت و تغییر در ساختار کربوهیدرات های پیچیده در شیر مادر با تفاوت در رشد نوزاد و چاقی ارتباط دارد.

محققین می گویند این کربوهیدرات ها که به آن الیگوساکاریدهای شیر انسانی (HMOs) گفته می شود ترکیباتی طبیعی هستند که در تقویت سیستم ایمنی نوزاد نقش دارند.

Tanya Alderete محقق پژوهشی فوق دکترا در اخبار دانشگاه گفت در سن 6 ماهگی، میزان شیر مادر بیشتر می شود و این با افزایش یک پوند در توده چربی همراه است.

سایر HMO ها در 6 ماهگی نقش حفاظتی دارند. برای مثال افزایش مقدار یکی از آن ها با کاهش یک پوندی در وزن نوزاد و توده چربی همراه است.

بر اساس گفته محققین، اجزای شیر مادر در پیش بینی چاقی موثرترند تا چاقی خود مادر و اضافه وزن او در زمان بارداری.

در این تحقیق صرفا مشاهده شد ارتباطی بین ترکیبات شیر مادر و چاقی کودک وجود دارد، اما این ارتباط اثبات نشد.

این تحقیق به صورت آن لاین در تاریخ 28 اکتبر در ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد.

بر اساس گفته Michael Goran مسئول تحقیقات چاقی کودک در دانشگاه، برای درک این که چطور HMO ها بر خطر چاقی کودک تاثیر می گذارد، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

او طی اخباری گفت در نهایت ما می توانیم HMO های مهم را برای محافظت چاقی کودک شناسایی کنیم و بنابراین از آنها به عنوان مکمل در شیرهای خشک استفاده کنیم.

در شیرهای خشکی که فرموله می شود در حال حاضر HMO وجود ندارد. 

تاریخ انتشار: 1394/08/18
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه