تحقیقات جدید نشان داد که اگر خانمی قبل از بارداری واکسنی دریافت کند که حاوی کزاز باشد، در طول بارداری در صورت دریافت واکسن Tdap که حاوی کزاز است، باز هم خطری وجود ندارد.

دستورالعمل فدرال عنوان می کند که واکسن Tdap، که فرد را علیه دیفتری و سیاه سرفه محافظت می کند، در طول هر بارداری به خانم ها توصیه می شود.

محققین متذکر شدند کمبود تحقیقاتی در مورد بی خطر بودن این واکسن در دوران بارداری وجود دارد و بیشتر خانم ها در مورد این توصیه تردید دارند.

دکتر Jennifer Wu متخصص زنان و زایمان از بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک که خود در این تحقیق شرکت نداشت گفت بیماران باردار اغلب مخالف مصرف داروها و مخصوصا واکسن ها هستند. توصیه های اخیر مربوط به واکسن Tdap می تواند به رفع مقاومت بیماران کمک کند. در گذشته وقتی کسی واکسن را دریافت می کرد نگرانی هایی در مورد بی خطر بودن برای جنین و مادر وجود داشت.

اما  توضیح محققین این تحقیق کمک می کند که این ترس ها از بین برود.

دکتر Lakshmi Sukumaran از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها گفت یافته های ما باید به بیماران و پزشکانی که در مصرف واکسن در خانم های بارداری که اخیرا Tdap و یا یکی از واکسن های حاوی کزاز را دریافت کرده اند، تردید دارند، کمک کند.

متخصص دیگری نیز با این یافته ها موافق بود.

دکتر Tracy Adams متخصص طب مادر-جنین در بیمارستان Winthrop-University در Mineola گفت این واکسن می تواند در هر دوره ای از بارداری استفاده شود و این یک واکسن زنده نیست. این تحقیق نیز نشان می دهد مصرف واکسن های حاوی ویروس و یا باکتری غیر فعال و یا توکسوئید ها در بارداری به منظور پیشگیری از بیماری ها بی خطر است.  

محققین متذکر شدند واکسن Tdap علیه سیاه سرفه موثر است، سیاه سرفه در دهه گذشته شیوع زیادی در ایالات متحده آمریکا داشته است. نوزادان در مقایسه با کودکان و افراد بالغ بیشتر در اثر ابتلا به سیاه سرفه در بیمارستان بستری می شوند و یا جان خود را از دست می دهند.

در این تحقیق محققین داده های بیش از 29000 خانم را در کالیفرنیا، کلورادو، مینه سوتا، ارگان، واشنگتن و ویسکانسین بازبینی کردند، این افراد در طول بارداری خود واکسن Tdap را دریافت کرده بودند. نتایج به دست آمده از مادرانی که کمتر از دو سال قبل از بارداری خود واکسن کزاز را دریافت کرده بودند با مادرانی که در بازه 2 تا 5 سال قبل از بارداری و یا بیش از 5 سال قبل از بارداری این واکسن را دریافت کرده بودند، مورد مقایسه قرار گرفت.

صرف نظر از این که افراد در چه بازه ای واکسن زده بودند، تفاوت معنی داری در میزان تب، آلرژی یا واکنش های موضعی به دست نیامد و به لحاظ سن بارداری نیز، تفاوت های معنی داری در زایمان زودرس و یا به دنیا آوردن نوزادی با وزن کم به دست نیامد.

محققین افزودند برای تعیین این که آیا دریافت واکسن Tdap در خانم های بارداری که اخیرا واکسن حاوی کزاز را دریافت کرده اند، ریسک مرده زایی و یا سقط جنین را افزایش می دهد یا خیر، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

این تحقیق در تاریخ 20 اکتبر در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1394/08/13
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه