تحقیقی جدید در هلند نشان داد خانم هایی که در دوران بارداری و پس از آن دچار اضافه وزن می شوند بیشتر در خطر داشتن فرزندانی با اضافه وزن و یا چاق در دوران نوجوانی هستند.

در این تحقیق محققین توضیح دادند که افزایش وزن مادر در طول بارداری می تواند با تغییرات شیمیایی در او ارتباط داشته باشد تغییراتی که سبب می شود کودک بیشتر در خطر اضافه وزن و چاقی قرار داشته باشد. اضافه وزن مادر بعد از زایمان نیز منعکس کننده سبک زندگی و رفتارهای خانواده است.

پزشکی در آمریکا بر اهمیت این فاکتورها تاکید کرد.

دکتر David Katz مسئول تحقیقات مربوط به پیشگیری در New Haven گفت شناخت گسترده ای وجود دارد که نشان می دهد محیط و عوامل اجتماعی تاثیر مهمی بر اضافه وزن و چاقی دارد. او گفت اولین محیط برای فرزند رحم مادر است و نخستین تاثیرات اجتماعی ناشی از رفتار مادر است. بر اساس گفته دکتر Katz که خود در این تحقیق شرکت نداشت، این تحقیق بر اهمیت این فاکتورها تاکید می کند و تکرار می کند بین اضافه وزن در طول بارداری و احتمال چاقی در کودک ارتباطی وجود دارد.

او گفت ضرورتا ما در این جا شواهدی داریم که نشان می دهد همه محیط ها از رحم مادر گرفته و تا اتاقی که فرد در آن زندگی می کند بر چاقی تاثیر دارد.

اما در این تحقیق فقط نشان داده شد ارتباطی بین وزن مادر در دوران بارداری و بعد از آن و همچنین وزن فرزند او وجود ندارد و علت این ارتباط اثبات نشد.

این تحقیق به صورت آن لاین در تاریخ 19 اکتبر در ژورنال اطفال منتشر شد.

در این تحقیق اطلاعاتی از 3300 کودک هلندی و ماردان آنها به دست آمد. این کودکان از مادرانی متولد شده بودند که به نظر می رسید در دوران بارداری اضافه وزن بیشتری داشتند و 20 درصد بیشتر در خطر اضافه وزن قرار داشتند. در سال های پیگیری که بعد از زایمان اتفاق افتاد نشان داده شد کودکان این مادران نیز با خطر اضافه وزن روبه رو بودند.

محققین نشان دادند کودکانی که از مادرانی به دنیا می آیند که در طول بارداری و بعد از آن دچار اضافه وزن می شوند، در سن 14 سالگی در مقایسه با کودکانی که مادران شان لاغر ترند، سه برابر بیشتر شانس ابتلا به اضافه وزن را دارند.

دکتر Katz تصور میکند این یافته ها می تواند برای آموزش خانم ها قبل و در دوران بارداری به کار رود و در مورد اهمیت سبک زندگی، عادات غذایی سالم، فعالیت های مناسب و مدیریت وزن به آنها آموزش داده شود.  

او گفت بارداری دوره ای قابل تعلیم است و مادر و فرزند هر دو می توانند به طور مشابهی از آن بهره برند.

دکتر دیوید مندز، متخصص نوزادان در بیمارستان نیکلاس کودکان در میامی، گفت مشخص نیست ارتباط بین اضافه وزن کودک و برنامه ریزی های ژنتیکی در رحم مادر چگونه است و این چقدر به سبک زندگی خانواده ارتباط دارد.

دکتر مندز گفت تلاش برای طبقه بندی یک فرم از سایر فرم ها چالش برانگیز است اما آن چه مشخص است این است که اضافه وزن در طول بارداری نتایجی را هم برای مادر و هم برای کودک در زمان زایمان به همراه دارد.

او گفت مخصوصا اضافه وزن بیش از حد مادر سبب می شود فرزند در معرض قند بیشتری قرار بگیرد و همین سبب می شود فرزند مقادیر زیادی انسولین تولید کند تا میزان قند را متعادل کند.

دکتر مندز افزود در معرض انسولین بالا بودن سبب می شود متابولیسم فرزند در طول انتقال از رحم تحت تاثیر قرار بگیرد. دستورالعمل های موجود نشان می دهد در طول بارداری یک خانم تا چه حد باید دچار اضافه وزن شود.

در مورد خانم هایی که وزن نرمالی دارند، متوسط اضافه وزن 20 تا 35 پوند می باشد. خانم هایی که دچار اضافه وزن هستند می توانند 15 تا 25 پوند وزن بگیرند و در مورد خانم های چاق اضافه وزن مجاز بین 11 تا 20 پوند است. و در مورد خانم هایی که وزن شان کمتر از حد مطلوب است، اضافه وزن مجاز 28 تا 40 پوند است.

دکتر مندز گفت قبل و در طول بارداری باید سبک زندگی سالمی داشت و این بدان معناست که با عادات سالم بهترین نتایج در انتظار مادر و فرزند خواهد بود.

تاریخ انتشار: 1394/08/10
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه