پژوهشی جدید نشان داده است که جراحی برای حفظ سینه و هم زمان انجام رادیو تراپی می تواند به اندازه برداشت سینه در زنانی موثر باشد که تومورهایی بزرگ و تهاجمی دارند.

محققین گفته اند که لامپکتومی محدود به خانم هایی است که تومورهای کوچکی دارند.

دکتر Richard Bleicher مسئول انکولوژی جراحی در مرکز سرطان Fox Chase در فیلادلفیا، طی اخباری توضیح داد مدت هاست اگر تومورها در حدود 5 سانتی متر و نزدیک به دو اینچ و یا کوچکتر باشند به بیمار رادیو تراپی و انجام لامپکتومی توصیه می شود. زیرا در کارآزمایی بالینی که در مورد مقایسه بین لامپکتومی و ماستکتومی انجام شده بود، بیمارانی با اندازه توموری 5 سانتی متر به بالا ثبت نام نکرده بودند. 

او افزود از آن جایی که کارآزمایی بالینی در دست نیست که حفظ سینه را در مقایسه با مستکتومی در مورد تومورهای بالای 5 سانتی متر ارزیابی کند، در حال حاضر در دستورالعمل های درمانی حفظ سینه را در مورد این گونه تومورها توصیه نمی کنند.

Bleicher و همکارانش داده های به دست آمده از 5700 خانم را مورد آنالیز قرار دادند، این خانم ها به تومورهای غیر متاستاز دچار بودند که اندازه آن بزرگتر از 5 سانتی متر بود و این افراد در سال های 1992 و 2009 تحت جراحی قرار گرفته بودند. غیر متاستاز بودن به این معناست که تومور در جای دیگری از بدن منتشر نخواهد شد.

از بین این خانم ها، نزدیک به 16 درصد افراد به جای این که کل سینه خود را بردارند، لامپکتومی و رادیو تراپی را همزمان انجام دادند.

بر اساس تحقیقی که در تاریخ 19 اکتبر به صورت آن لاین در ژورنال سرطان منتشر شد، میانگین دوره پیگیری در این تحقیق 7 سال بود و به طور کلی نرخ بقا در هر دو گروه مشابه بود.

Bleicher گفت این تحقیق یکی از بزرگترین تحقیقات انجام شده است که نشان می دهد خانم هایی که می خواهند به طور کامل اقدام به برداشت سینه های خود بکنند می توانند همزمان لامپکتومی و رادیو تراپی را شروع کنند و نتایج به دست آمده با ماستکتومی برابر خواهد بود.

محققین گفتند تحقیقات قبلی ما نشان داد ارتباطی بین حفظ سینه و افزایش کیفیت زندگی وجود دارد زیرا به این ترتیب تصویر بدن بهتر خواهد بود و نسبت به درمان رضایت بهتری به وجود می آید.

Bleicher گفت خیلی از جراحان ممکن است در مورد بیمارانی که تومورهای بزرگی دارند، حفظ سینه را توصیه نکنند، حتی وقتی که اندازه سینه آنها آنقدر باشد که با حذف چنین توده بزرگی مطابق باشد. ما در حال حاضر داده هایی داریم که نشان می دهد حفظ سینه بی خطر به نظر می رسد و زمانی که جراح احساس می کند که اندازه سینه بیمار می تواند با حذف بافتی چنین تومور مطابق باشد، باید این گزینه را در نظر داشته باشد.

تاریخ انتشار: 1394/08/10
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه