در حالی که برخی مطالعات نشان داده است که مصرف کم الکل در طول بارداری خطری ندارد، اما گروهی تحقیقی در آمریکا عنوان کرد در طول بارداری مصرف هیچ مقداری از الکل مجاز نیست.

دکتر جانت ویلیام متخصص اطفال از دانشگاهی در تگزاس (Texas Health Science Center)  گفت تنها تضمینی برای در امان ماندن جنین از آثار مخرب الکل دارد، این است که در طول بارداری اصلا از الکل استفاده نشود.

او افزود این احتمال وجود دارد تا تحقیقاتی که در آینده انجام می شود به ما نشان دهد که الکل تاثیرات ماندگاری بر عملکرد تحصیلی، توجه، رفتار، حافظه، شناخت، مهارت های یادگیری و رشد حرکتی و بصری در پی دارد.

مدت هاست پزشکان و محققین در مورد خطرات استفاده از الکل در طول بارداری هشدار داده اند. بر اساس گزارشی که در ماه گذشته منتشر شد، تقریبا همه خانم ها در آمریکا در سنین باروری از الکل استفاده می کنند و نزدیک به 8 درصد آنها در طول بارداری نیز به مصرف الکل ادامه می دهند.

انجمن اطفال آمریکا بیانیه ای جدید را بر اساس گفته ویلیامز منتشر کرده تا کارکنان بهداشتی و عموم را به روز رسانی کند.

بر اساس گزارش جدیدی که در تاریخ 9 اکتبر در ژورنال اطفال منتشر شده است مصرف الکل در دوران بارداری می تواند منجر به مشکلات رفتاری و اختلالاتی در تفکر شود که در طول زندگی فرد ادامه دارد. در این گزارش عنوان شده است مصرف هیچ مقداری از الکل مجاز نیست و در هیچ از یک از بازه های بارداری مصرف الکل بی خطر نخواهد بود.

این گزارش نشان می دهد که نوشیدن الکل به هر فرمی اعم از آبجو، شراب قرمز، لیکو، مجاز نیست و خطرات مشابهی در پی دارد.

افراد شرابخوار در مصرف الکل زیادی قرار دارند. بر اساس گفته ویلیامز شراب خوار بودن در خانم ها بر اساس مصرف 4 یا بیش از چهار نوشیدنی استاندارد در طول دو ساعت تعریف می شود.

برخی از مطالعات منتشر شده در طول چند سال اخیر نشان داده است که کاهش تعداد نوشیدنی در طول بارداری بی خطر است. برای مثال محققین در سال 2010 در ژورنال اپیدمیولوژی و سلامت جامعه منتشر کردند که مصرف یک یا دو نوشیدنی در هفته ریسک اختلالات رفتاری و تفکری را در پی ندارد.

اما بر اساس گفته ویلیامز جمع بندی این تحقیق این گونه نیست که استفاده از الکل بی خطر است. در جمعیت این آزمون شواهد کافی مبنی بر تاثیراتی که می توان آن را به الکل نسبت داد به دست آمده نیامد.

Janni Niclasen، استادیار روانشناسی در دانشگاه کپنهاگ که موضوع الکل و بارداری را مورد مطالعه قرار داده است، گفت با روش های به کار رفته در تحقیق، هرگز نمی توانیم جمع بندی کنیم که آیا کاهش میزان مصرف الکل با آسیب هایی که به جنین وارد می آید ارتباطی ندارد.

البته خیلی از خانم هایی که الکل استفاده می کنند از بارداری خود خبر ندارند. و الکل اغلب در برخورد های جنسی برای ایجاد یک فرزند نقش دارد و خانم ممکن است خودش متوجه بارداری اش نباشد. آیا با این ترتیب خانم ها باید در سنین باروری از نوشیدن الکل اجتناب کنند؟

ویلیامز فقط می گوید بارداری و الکل توام با هم نمی شود. او افزود برخی خانم ها با وجود یافته های این تحقیق، خود را توجیه کرده و می گویند مصرف الکل به مقدار کم و نامرتب در طول بارداری بی خطر است.

Niclasen محقق دانمارکی گفت خانم هایی که باردار هستند و یا در تلاش برای بارداری هستند باید از نوشیدن همه فرم های الکل اجتناب کنند. او گفت بنده به دلیل داشتن این دیدگاه اغلب معلم اخلاق خوانده می شوم، اما شاید لازم باشد که بر روند رشد و زندگی آینده فرزند متولد نشده تان بیندیشید.

کریستینا چمبرز، متخصص اطفال در دانشگاه کالیفرنیا، ساندیاگو توصیه می کند: خانم هایی که در سنین باروری قرار دارند و الکل می نوشند باید الگوی نوشیدن شان را در نظر داشته باشند. برای مثال، مادامی که الکل مصرف می کنند از باردار شدن بپرهیزند و اگر برای بارداری برنامه ریزی کرده اند مصرف الکل را متوقف کنند.

او گفت شاید یک خانم قبل از این که بداند باردار است، مقدار کمی الکل بنوشد و این خطری نداشته باشد اما بهترین توصیه این است که اگر می نوشید از باردار شدن خودداری کنید و اگر باردار هستید از نوشیدن بپرهیزید.

بر اساس گفته های ویلیامز و چمبرز مصرف الکل در تمام مراحل بارداری خطراتی را در پی دارد و نمی توان گفت مصرف آن در برخی دوران بارداری خطرناک تر است.

به طور کلی چمبرز تاکید کرد بیانیه انجمن اطفال آمریکا بسیار اهمیت دارد و امیدوار است که ریسک اختلالاتی که جنین را در مجاورت الکل در خطر قرار می دهد به این ترتیب کاهش یابد و جذب به خدمات درمانی و خدمات مربوط به پیشگیری بهتر شود.

تاریخ انتشار: 1394/08/09
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه