بررسی های جدید نشان داده است که  HDLکلسترول که معمولا به آن کلسترول خوب گفته می شود می تواند برای خانم هایی که وارد دوران یائسگی می شوند، ضرر داشته باشد.

این تحقیق جدید نشان داد  HDLبه جای آن که تشکیل پلاک های خطرناک را در شریان ها مهار کند، احتمال ساخته شدن آنها را در طول یائسگی افزایش می دهد. پروسه تشکیل پلاک ها می تواند به آترواکسکلروزیس بیانجامد که مشکلات قلبی را در پی خواهد داشت.

رهبر تحقیقات Samar El Khoudary استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه Pittsburgh گفت این نتایج بسیار غافلگیر کننده است.

او گفت ما می دانیم که کلسترول خوب نقش محافظتی در خانم ها دارد و قبل از یائسگی کلسترول خوب به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کند. اما به نظر می رسد در طول یائسگی، کلسترول HDL به تشکیل پلاک ها کمک می کند و این مستقل از سایر فاکتورها مانند وزن بدن و میزان کلسترول بد خون است. 

نتایج به دست آمده از این تحقیق در اوایل این ماه در نشست سالانه انجمن یائسگی آمریکای شمالی در لاس وگاس ارائه شد. تحقیقات ارائه شده در نشست ها تا قبل از منتشر شدن در ژورنالی معتبر و کارشناسی شده در حد مقدماتی در نظر گرفته می شود.

برای این تحقیق El Khoudary و همکارانش 225 خانم را در میانه و اواخر دهه چهل سالگی مورد بررسی قرار دادند. در طول زمان خانم هایی که در شریان های خود دچار پلاک بودند، به مدت 5 بار مورد اندازه گیری قرار گرفتند. در شروع آزمون خانم ها دچار بیماری قلبی نبودند.

محققین دریافتند خانم ها با ورود به یائسگی میزان کلسترول خوب آنها افزایش می یابد و این با افزایش ساخت پلاک ها ارتباط داشت. El Khoudary گفت این یافته نشان می دهد که ماهیت HDL در طول یائسگی تغییر می کند و به نظر می رسد در پیشگیری از ساخت پلاک ها موثر نباشند.

او گفت مشخص نیست که چرا کلسترول خوب به بد تبدیل می شود و ادامه داد در طول یائسگی تغییرات بیولوژیک زیادی در خانم ها اتفاق می افتد. در بین این تغییرات می توان به افزایش بافت چربی در ناحیه شکم و پیرامون قلب اشاره کرد. این حالت می تواند خانم را در وضعیت التهابی قرار دهد که می تواند کلسترول خوب را تغییر دهد.

El Khoudary گفت این که آیا تغییر در کلسترول خوب بعد از یائسگی نیز ادامه دارد مشخص نیست و برای درک این پروسه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

او گفت لازم است خانم ها با ورود به دوره یائسگی به لحاظ ریسک های مربوط به بیماری های قلبی تحت پیگیری پزشک قرار گیرند.

لازم است که خانم ها برای داشتن سبک زندگی سالم تلاش کنند. اگر قبل از این چنین چیزی را نمی دانستند باید توجه داشته باشند که این واقعا مسئله مهمی است.

دکتر Gregg Fonarow متخصص قلب از دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس گفت ارتباط بین میزان  کلسترول HDL، عملکرد HDL و ایجاد آترواسکلروزیس پیچیده است.

در برخی شرایط، HDL می تواند نقش التهابی داشته باشد و شریان ها را سخت تر کند. به بیان دیگر مطالعات قبلی نشان داده بود که در برخی بیماران و یا در برخی شرایط خاص کلسترول خوب می تواند به بد تبدیل شود و در واقع به ایجاد اترواسکلروزیس دامن بزند.

 Fonarow گفت این یافته ها ممکن است نشان دهد که عملکرد HDL در طول گذار به یائسگی تغییر کند.  او ادامه داد برای ارزیابی عملکرد HDL در این بیماران و سایر جمعیت های بیمار تحقیقات بیشتری انجام شود تا به پیشگیری و درمان اترواسکلروزیس، بیماری های قلبی و سکته کمک کرد.

تاریخ انتشار: 1394/08/07
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه