تحقیقی جدید نشان داده است در افرادی که سابقه سنگ کلیه وجود دارد مصرف مکمل های کلسیمی می تواند منجر به عود سنگ کلیه شود.

این یافته ها بر اساس سوابق به دست آمده از 2000 بیمار حاصل شده است که ارتباط بین مصرف مکمل کلسیم با ریسک سنگ کلیه را نشان می دهد.

اما محققین گفتند افرادی که مکمل کلسیمی را بر اساس توصیه پزشک مصرف می کنند نباید مصرف آن را بدون مشورت پزشک قطع کنند.

Christopher Loftus سرپرست این تحقیقات از کالج پزشکی Cleveland Clinic Lerner گفت ما به افرادی که پزشک برای سلامت استخوان های شان مصرف مکمل کلسیمی را توصیه کرده است، قطعا توصیه نمی کنیم که مصرف آن را قطع کنند.

Loftus یافته های حاصل از این تحقیق را در ماه آینده در نشست سالانه انجمن نفرولوژی آمریکا در ساندیاگو ارائه خواهد کرد. داده های ارائه شده در این نشست ها تا قبل از منتشر شدن در ژورنال کارشناسی شده باید در حد مقدماتی در نظر گرفته شود.

سنگ کلیه وقتی ایجاد می شود که سوبستراهای تشکیل دهنده کریستال مثل کلسیم، اسید اوریک و ترکیباتی به نام اگزالات(که در ادرار ساخته می شود) افزایش باشد. بیشتر سنگ های کلیوی حاوی کلسیم هستند.

دکتر Mathew Sorensen استادیار اورولوژی از بیمارستان واشنگتن واقع در سیاتل گفت پزشکان معمولا به افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند توصیه می کنند مصرف کلسیم را کاهش دهند.

Sorensen گفت محققین در سال 1990 نشان دادند که مردم می توانند ریسک عود سنگ کلیه را با دریافت مقدار توصیه شده کلسیم، البته اگر از غذا به دست بیاید، کاهش دهند.

به بیان دیگر در برخی مطالعات انجام شده نشان داده شده است که مکمل های کلسیمی با افزایش ریسک سنگ کلیه همراه هستند.

Loftus گفت مکمل ها با افزایش شانس رد کردن سنگ های بزرگ همراه هستند که می تواند منجر به علائم دردناکی شود. اغلب سنگ های کوچک چندان مورد توجه نبوده است و Loftus و همکارانش بررسی کردند که آیا بر اساس سی تی اسکن ها، کاربران این مکمل ها در خطر ایجاد سنگ هستند یا خیر.

محققین سوابق بیش از 2060 نفر با سابقه سنگ کلیه را بررسی کردند که در طول بازه دو ساله، تحت دو سی تی اسکن قرار گرفته بودند. نزدیک به 1500 نفر از این بیماران مکمل کلسیمی استفاده می کردند در حالی که 417 نفر تنها ویتامین دی مصرف می کردند. بقیه افراد مکملی دریافت نمی کردند.

در این تحقیق محققین تنها شاهد این رابطه بودند و دریافتند که مصرف کنندگان کلسیم در مقایسه با دو گروه دیگر با سرعت بیشتری سنگ های جدید می سازند.

Loftus گفت افراد ممکن است با به دست آمدن این یافته ها و با توجه به این که کلسیم موجود در غذا به پیشگیری از سنگ کلیه کمک می کند سر درگم شوند. او ادامه داد اما بین کلسیم به دست آمده از غذا و مکمل های کلسیمی تفاوتی وجود دارد. وقتی افراد کلسیم را از غذا به دست می آورند می توان گفت سایر مواد مغذی را نیز همزمان کسب می کنند.

برای مثال خیلی از غذاها مقدار کمی اگزالات در خود دارد. اگزالات موجود در غذا با کلسیم باند می شود و شما می توانید به این ترتیب آن را دفع کنید.

با این حال برخی از افراد به دلیل تراکم استخوانی به مکمل کلسیم نیاز دارند.

Sorensen گفت بنابراین اگز پزشکتان به شما توصیه می کند تا کلسیم مصرف کنید به سادگی و سر خود آن را قطع نکنید.

Sorensen گفت به طور کلی بهترین راه برای به دست آوردن کلسیم از طریق غذاست. اما اگر برای محافظت از استخوان های تان مصرف کلسیم به شما توصیه شده است، معمولا توصیه می کنیم که آن را با همراه با وعده غذایی میل کنید.

Loftus نیز موافق بود و افزود افرادی که سابقه قبلی در سنگ های کلیوی داشته اند و مصرف مکمل های کلسیمی را سر خود آغاز کرده اند می توانند با پزشک شان مشورت کنند که آیا مصرف این مکمل ضروری است یا خیر.

این یافته ها به دنبال تحقیقی در نیوزلند به دست آمد، در آن تحقیق عنوان شده بود که مصرف اضافی کلسیم چه از غذا و چه از مکمل ها نمی تواند کمکی به پیری استخوان ها بکند. آن تحقیق در BMJ منتشر شد.

 Sorensen به افرادی که سابقه سنگ کلیه داشته اند پیشنهاد کرد که این افراد روزانه به اندازه کافی مایعات مصرف کنند.

مصرف مایعات زیاد به رقیق شدن ادرار کمک می کند و به این صورت موادی که منجر به بروز سنگ می شود از بدن حذف می گردد. بر اساس توصیه سازمان ملی بهداشت در ایالات متحده آمریکا، معمولا افرادی که سابقه تشکیل سنگ داشته اند باید 2 تا 3 لیتر آب و سایر مایعات را به طور روزانه مصرف کنند.

کاهش مصرف سدیم نیز کار عاقلانه ای به نظر می رسد زیرا سدیم سبب می شود تا کلیه ها کلسیم بیشتری را به ادرار دفع کنند.

Sorensen گفت افرادی که سابقه تشکیل سنگ داشته اند می توانند مصرف گوشت و پروتئین های حیوانی را محدود کنند زیرا این غذاها حاوی اسید اوریک بالایی است که می تواند در تشکیل سنگ دخالت داشته باشد.

بنا به توصیه سازمان ملی بهداشت، به افرادی که سابقه سنگ های کلیوی با منشا اسید اوریک داشته اند توصیه می شود اغلب مصرف گوشت را به 6 اونس در روز محدود کنند. 

تاریخ انتشار: 1394/08/05
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه