پژوهشی که در نروژ انجام شده نشان داده است که ورزش کردن در بازه سه ماه قبل از بارداری می تواند به خانم ها کمک کند تا از دردهای لگنی که اغلب در طول بارداری اتفاق می افتد جلوگیری کنند.

محققین توضیح دادند که این یافته ها روی درد دور لگن متمرکز بودند. در اصل این اصطلاح اشاره به مجموع درد مفاصل و رباطها دارد که اغلب در اثر بارداری ایجاد می شود و دو تا سه درصد خانم ها این درد را به مدت طولانی حتی بعد از زایمان نیز با خود دارند.

بر اساس گفته محققین، چنین دردی معمولا در ناحیه عقب لگن همچنین در ناحیه مفصل، جایی که استخوان لگن با بخش جلویی لگن برخورد می کند ،اتفاق می افتد.

آیا ورزش می تواند کمک کننده باشد؟ برای پاسخ به این پرسش، محققین به رهبری و سرپرستی دکتر Katrine Mari Owe از موسسه بهداشت نروژ بررسی را انجام دادند که طی آن داده های به دست آمده از بیش از 39000 خانم که در سال های 1999 و 2008 در یک تحقیق ملی ثبت نام کرده بودند، بازبینی شد.

تقریبا 57 درصد آنها حداقل 3 بار در هفته به مدت سه ماه قبل از بارداری ورزش کرده بودند و هر 9 نفر از 10 خانمی که ورزش می کردند گفته بودند که تا اواخر بارداری به ورزش کردن ادامه داده بودند.

در حالی که رابطه علت و معلولی اثبات نشد، اما فاکتورهای خطری که می تواند شانس ابتلا به دردهای دور ناحیه لگن را افزایش دهد اعم از سیگار کشیدن، چاقی، داشتن سابقه قبلی در افسردگی و کمر درد در نظر گرفته شد. در این تحقیق نشان داده شد مادران جوان زیر 25 سال بیشتر از مادران مسن تر در خطر قرار داشتند.

تیم تحقیقاتی Owe گزارش کرد که این ریسک بین خانم هایی که 3 تا 5 بار در هفته (در ماه های قبل از بارداری) ورزش می کردند، کمتر بود.

آیا نوع خاصی از ورزش می توانست موثرتر باشد؟ بعد از بررسی 13 نوع ورزش متفاوت، این تیم تحقیقاتی دریافت ورزش هایی با تاثیر بالا (مانند دویدن، ایروبیک، و بازی های توپی) ارتباط موثری با کاهش ریسک دردهای لگنی دارد.

محققین  دریافتند که اگر این ورزش ها 3 تا 5 ماه قبل از بارداری انجام شود می تواند تا 14 درصد در کاهش ریسک این درد ها در هفته سی ام بارداری موثر باشد.

این یافته ها به صورت آن لاین در تاریخ 4 اکتبر در ژورنال انگلیسی Sports Medicine منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1394/08/03
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه