تحقیقات جدید نشان داده است که میزان قند خون بالا در طول بارداری می تواند ریسک نقص قلبی در نوزاد را افزایش دهد و این حتی در مورد خانم هایی که به دیابت مبتلا نیستند نیز صادق است.

دکتر James Priest متخصص قلب کودکان در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا گفت دیابت نقطه نهایت در ناهنجاری های متابولیک است. ما تقریبا می دانیم که خانم های مبتلا به دیابت در خطر داشتن فرزندانی هستند که نقص قلبی مادرزادی دارند. چیزی که در حال حاضر می دانیم این است ... خانم هایی که در طول بارداری دچار افزایش میزان قند خون می شوند معیارهای تشخیصی مربوط به دیابت را ندارند بنابراین بیشتر در خطر هستند.

محققین نمونه خونی 277 خانم کالیفرنیایی را در طول سه ماهه دوم بارداری گرفتند.

شرکت کنندگان این تحقیق عبارت بود از 180 خانم در گروه شاهد که فرزندانی بدون  نقص قلبی داشتند. گروه دیگر شامل خانم هایی بود که فرندان آنها حداقل یکی از دو مورد از نقص های جدی قلبی را داشتند.

55 کودک به دنیا آمده مشکلات ساختاری جدی در قلب و عروق خونی خود داشتند که به قلب و ریه ها مربوط بود که به آن تترالوژی فالوت می گویند. محققین می گویند این بیماری یکی از نقایص قلبی است که می تواند سبب سندرم کودک آبی شود و در این شرایط نوزاد اکسیژن خیلی کمی دریافت می کند.

محققین توضیح دادند که 42 کودک با dextrotransposition در شریان های بزرگ متولد شدند که در دو مورد از شریان هایی که به قلب می رسد دچار تغییر موقعیت می شدند. این سیستم جابه جایی مانع می شود که خون اکسیژنه شده از ریه ها و از گردش خون به کودک برسد.

آنالیز محققین نشان داد افزایش میزان قند خون با افزایش ریسک تترالوژی فالوت ارتباط دارد اما با dextrotransposition در شریان های بزرگ ارتباطی ندارد.

بنابراین محققین دریافتند ارتباط معنی داری بین میزان انسولین و هر کدام از انواع نقایص قلبی وجود ندارد (انسولین هورمونی است که میزان قند خون را تنظیم می کند).

Priest طی اخبار دانشگاه گفت من از این تحقیق بسیار هیجان زده شده ام. ما هیچ ایده ای نداشتیم که  توضیح دهد علت نقص قلبی چیست.

او افزود سایر نقایص ساختاری علاوه بر نقص ساختاری در قلب با دیابت ارتباط دارد.

مسئول ارشد این تحیقات دکتر Gary Shaw گفت این یافته های جدید می تواند به تحقیقات جدید منجر شود.

دکتر Shaw که خود متخصص طب اطفال است طی اخباری گفت این کار جدید ما را وا می دارد تا بررسی کنیم آیا افزایش میزان قند خون می تواند خطرات مشابهی را در مورد سایر نقایص در بر داشته باشد.

این تحقیق به صورت آن لاین در تاریخ 21 اکتبر در ژورنال اطفال JAMA  منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1394/07/29
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه