تحقیقی جدید نشان داد بیماران مبتلا به سرطان که بافت تخمدان را برداشته اند و آن را برای پیوند بعدی ذخیره می کنند، شانس بارداری موفق در مورد آنها افزایش می یابد.

محققین دانمارکی گفتند شیمی درمانی قوی و رادیوتراپی برای درمان سرطان می تواند باروری یک خانم را تحت تاثیر قرار دهد. این تحقیق جدید نشان داده است که پیوند بافت تخمدان موثر و بی خطر است و ریسک عود سرطان در مورد آن کم است.

دکتر Annette Jensen از لابراتوآر بیولوژی باروری در Rigshospitalet واقع در کپنهاک گفتند این رویه درمانی بالقوه برای بیماران خانمی محسوب می شود که قدرت باروری دارند اما بعد از درمان سرطان قدرت بارداری خود را از دست خواهند داد.

او گفت با این روش خیلی از خانم هایی که از سرطان جان سالم به در برده اند باید بتوانند باردار شوند و فرزندان سالمی داشته باشند.

از بین 32 خانمی که بافت تخمدان آنها فریز شده بود و سپس پیوند داده شد، 10 خانم و یا به عبارتی 31 درصد آنها بچه دار شدند.

خیلی از بیماران مبتلا به سرطان که جوان نیز هستند میتوانند انتظار داشته باشند که طول عمر نرمالی داشته باشند. دکتر Claus Yding Andersen توضیح داد که تمرکز آنها از افزایش میزان بقا به افزایش کیفیت افراد تغییر کرده است. دکتر اندرسون متخصص فیزیولوژی باروری در دانشگاه کپنهاگ است. وی گفت باروری برای خیلی از خانم ها جوان اهمیت دارد.

دکتر اندرسون افزود بافت های ذخیره شده عملکرد ارگان تخمدان را حفظ می کنند و خانم ها چرخه قاعدگی خود را دوباره به دست آورده و میزان هورمون های جنسی به گونه ای خواهد شد که از یائسگی جلوگیری خواهد کرد.

دکتر Avner Hershlag مسئول مرکز باروری انسانی در بیمارستان دانشگاه North Shore واقع در  Manhasset عنوان کرد این تحقیق بسیار مبتکرانه و هیجان انگیز است.

پیشرفت همزمان در درمان سرطان و طب باروری این جهش های علمی را امکان پذیر کرده است.

دکتر Hershlag گفت تمایل دارد که بررسی شود، نرخ باروری بالای 31 درصد خواهد بود. نرخ باروری با جنین فریز شده نزدیک به 50 درصد است و نتایج حاصل از این روش رو به بهبود است. او ادامه داد با توجه به این انتخاب ها خانم ها می توانند به بارداری در آینده امیدوار باشند. حال باید بررسی شود که کدام روش بهتر خواهد بود.  

این گزارش دانمارکی در تاریخ 7 اکتبر در ژورنال Human Reproduction منتشر شد. در مورد این تحقیق محققین نتایج 53 مورد پیوند بافت تخمدان را در 41 خانم دانمارکی بازبینی کردند. محققین این خانم ها را به مدت 10 سال دنبال کردند و عملکرد تخمدان، باروری و میزان سالم بودن و بی خطر بودن را در آنها بررسی کردند.

متوسط سن خانم ها وقتی که بافت تخمدان خود را برداشتند و منجمد کردند نزدیک به 30 سال بوده است. متوسط سن آنها هنگامی که برای نخستین بار عمل پیوند را انجام دادند 33 سال بوده است.

32 مورد از خانم ها برای بارداری تلاش کردند. 10 مورد از آنها بارداری موفقی داشتند و در مجموع 14 کودک به دنیا آمد.

محققین گزارش کردند که 8 مورد از کودکان در اثر بارداری طبیعی متولد شدند و 6 مورد نیز به صورت آزمایشگاهی بارور شدند.

بنا به گفته محققین، دو مورد از خانم ها فرزند خود را عمدا سقط کردند زیرا یکی از آنها از همسر خود جدا شده بود و دیگری دچار عود سرطان سینه شده بود. خانم دیگری نیز دچار سقط خود به خودی و غیر عمد شد.

سه مورد از مادران 10 سال بود که عمل پیوند بافت تخمدان را گذرانده بودند، 6 نفر از افراد بیش از 8 سال بود که عمل پیوند را انجام داده بودند و 15 نفر از آن ها 5 سال پیش پیوند را انجام داده بودند.

اگر چه 3 مورد از خانم ها دچار عود سرطان شدند اما عود سرطان ربطی به پیوند بافت نداشت. دکتر Jensen  گفت در بافت های پیوند شده اثری از سرطان به دست نیامد.

وی افزود برخی از این خانم ها هنوز می توانستند فرزندان بیشتری داشته باشند و از علائم یائسگی پیشگیری کنند. در زمان انتشار تحقیق گزارش شد که دو مورد از بارداری ها در آزمایشگاه او انجام شده است.

همه خانم ها مستعد انجام پیوند بافت تخمدان نیستند. دکتر Jensen گفت ما در مورد بیمارانی که دچار لوسمی بودند پیوند را انجام ندادیم زیرا ممکن بود سلول های سرطانی در بافت های تخمدان پنهان شده باشند.

تاریخ انتشار: 1394/07/28
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه