وقتی پزشکان میشیگانی توده های بزرگی را در اواخر دوران بارداری روی چهره جنین رویت کردند نگران بودند که شاید این توده ها راه تنفسی نوزاد را در هنگام زایمان مسدود کند.

پزشکان در آن زمان علت این ناهنجاری را نمی دانستند و این که آیا نوزاد برای تنفس به مراقبت های نجات بخش نیاز دارد یا خیر.

استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی این حدس و گمان ها را از بین برد و تیم تحقیقاتی در 5 اکتبر به صورت آنلاین نتایج را در ژورنال اطفال منتشر کرد.

دکتر آلبرت وو، جراح پلاستیک اطفال در بیمارستان اطفال سنت لوئیس گفت تکنولوژی پرینتر سه بعدی برای اولین در دوران جنینی استفاده شد تا ناهنجاری های موجود در چهره جنین و شدت خطر راه های هوایی در نوزاد تازه متولد شده تشخیص و بررسی شود.

این مشکل زمانی ظاهر شد که مادر در سن 22 سالگی بود و در هفته 30 بارداری قرار داشت.

مادر تحت سونوگرافی قرار گرفت اما به دلیل موقعیت جنین، تصاویر به دست آمده اطلاعات کافی را به  دست نداد. مادر سپس تحت ام آر آی قرار گرفت و دوباره پزشکان نتوانستند مطمئن شوند که آیا راه های هوایی بعد از زایمان می تواند تمیز شود یا خیر.

پزشکان نگران این قضیه بودند که آیا راه های تنفسی بسته شده است و آیا نوزاد به هنگام تولد به لوله گذاری نیاز دارد یا خیر، به عبارتی آیا لازم است در نای نوزاد لوله ای پلاستیکی قرار دهند تا به تنفس او کمک کند؟

بعد از آن متخصصین ام آر آی، داده های بیشتری را جمع آوری کرده و توانستند مدلی سه بعدی را ایجاد کنند، آن ها با استفاده از پرنتر سه بعدی توانستند مدلی از چهره جنین را ایجاد کنند.

بر اساس این مدل پیش بینی شد، نوزاد در ناحیه لب دچار شکاف است و ناهنجاری در کام دارد و اثری از انسداد مجاری تنفسی نیست. بر اساس گزارشات نشان داده شد پروسه زایمان و خارج شدن نوزاد با روندی عادی پیش رفت.

در پرینتر سه بعدی با استفاده از ماشینی مخصوص که با استفاده از برنامه ای کامپیوتری برنامه ریزی شده است لایه های هایی را بر صفحه ای پلاستیکی ایجاد می نمایند که در نهایت تصویری سه بعدی را ایجاد می کند. این روش می تواند در مورد پرینت اندام های مصنوعی، تجهیزات پزشکی، مدل های فک و سایر موارد دیگر به کار رود.

دکتر وو مسئول آزمایشگاه پرینتر 3D در دانشگاه پزشکی واشنگتن واقع در سنت لوئیس گفت در این مورد خاص، دیسترس تنفسی یک مسئله جدی است و بنده فکر می کنم این تکنیک می تواند منجر به انقلابی در این زمینه شود.

او گفت این در واقع ابزار جدیدی است که در اختیار پزشکان قرار دارد و آنها می توانند بدین وسیله بهتر با  مشکلات مربوط به مجاری هوایی و سایر ناهنجاری های مادرزادی که نیاز به تشخیص دقیق دارند کمک کند.

دکتر وو که خود در این آزمون حضور نداشت گفت این احتمال وجود دارد که جستجو در تصاویر سه بعدی بر روی صفحه نمایش کافی باشد اما درک جنبه های فیزیولوژیک آن بسیار دشوار است.

او گفت بنده عنوان می کنم که جایگزینی برای در دست داشتن تصویری سه بعدی و واقعی در دست نیست اما با استفاده از این تکنیک می توان تصویری سه بعدی ایجاد کرد که با استفاده از آن می توان چیزی را ارزیابی کرد. برای مثال، وقتی که شما مدلی واقعی از جمجمه را در دست داشته باشید، این تجربه ای بسیار متفاوت خواهد بود.

استفاده از پرینتر سه بعدی نباید خطری را بر بیمار وارد کند. اما هزینه بالا و احتمال مصرف بیش از حد آن،  دو مورد از مضرت های این تکنیک است.

دکتر وو تخمین زد که سالانه، نرم افزار به کار رفته برای ایجاد مدل های سه بعدی هزینه ای بین 10000 تا 20000 در پی دارد.

دکتر اورن تپر مسئول جراحی craniofacial در سیستم بهداشت و درمان مونته فیور واقع در شهر نیویورک گفت پرینترهای پزشکی می تواند در تصویر برداری های معمول هزاران دلار هزینه در پی داشته باشد و در مورد تصویربرداری های خیلی دقیق هزینه ای در حدود صد ها هزار دلار در پی داشته باشد.

دکتر تپر گفت در مورد پزشکان میشیگانی ماهیت اورژانسی بودن پرونده استفاده از این تکنیک را توجیه کرد.

دکتر تپر که خود در این تحقیق حضور نداشت گفت در این مورد شدت بیماری و خطر باز نشدن مجاری هوایی بعد از زایمان وجود داشت.

محققین و پزشکان به دنبال استفاده از بیشتری از تکنولوژی 3D هستند و به این ترتیب احتمال افت هزینه ها وجود دارد و دکتر تپر بر این اساس انتظار دارد که میزان پذیرش این تکنیک گسترش یابد.

دکتر تپر که خود از این تکنیک برای بازسازی صورت استفاده می کند، گفت بنده به شخصه هر هفته چیز جدیدی یاد می گیرم و هر هفته یک کاربرد جدید را می آموزم که خارج از تخصص من قرار دارد.

او افزود این تکنیک در سایر صنایع نیز راه یافته است و به درستی نمی توان درک کرد که به چه مسیری پیش می رود اما بنده یقین دارم یکی از کاربردهای معمول آن در پزشکی است.

دکتر وو نیز موافق بود که مردم از مزایای بالقوه تکنولوژی پرینتر سه بعدی آگاه باشند.

دکتر وو گفت این خیلی غافلگیر کننده است که این تکنولوژی با چه سرعتی در حال تکامل است. می توان چاپ های سه بعدی بیشتری را برای صنعت پزشکی ایجاد کرد، البته این تکنیک در زندگی روزمره ما کاربردهای مختلفی دارد.

تاریخ انتشار: 1394/07/26
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه