تحقیقات جدید نشان می دهد، خانم هایی که با ورود به دوران یائسگی هورمون درمانی را آغاز می کنند، ممکن است ریسک بیماری قلبی در آن ها کاهش یابد.

در این تحقیق بیش از 74000 خانم سوئدی حضور داشتند، نشان داده شد که شروع هورمون درمانی در 5 سال آغاز یائسگی می تواند فرد را از بیماری های قلبی دور نگه دارد، این یافته ها در مقایسه با کسانی به دست آمد که هورمون درمانی نمی کردند. اما در مورد خانم هایی که هورمون درمانی را دیرتر آغاز کرده بودند نشان داده شد ریسک بیماری های قلبی افزایش می یابد.

دکتر Sonia Tolani از مرکز درمان بیماری های قلبی عروقی در بیمارستان Presbyterian نیویورک گفت، در این راستا تعدادی از تحقیقات چنین نتیجه ای را نشان دادند.

دکتر Tolani که خود در این تحقیق حضور نداشت گفت به نظر می رسد ارتباطی بین زمان بندی هورمون درمانی و ریسک بیماری قلبی وجود دارد.

اما او تاکید کرد این یافته ها بدان معنی نیست که خانم ها با آغاز یائسگی شروع به استفاده از هورمون کنن. در مورد این تحقیق حداقل این رابطه اثبات نشده است و فقط صرفا نشان داده شده است که ریسک بیماری قلبی کاهش می یابد.

بر اساس گفته موسسه ملی سالخوردگی یا  NIAبه مدت یک دهه است که متخصصین توصیه کرده اند مصرف هورمون ها محدود شود. معمولا هورمون درمانی در مورد خانم هایی مطرح می شد که شدت علائم یائسگی در آنها زیاد بوده است.

دکتر Tolani افزود نباید از هورمون درمانی برای پیشگیری از بیماری های قلبی استفاده کرد.  

این یافته ها در نشست سالانه انجمن یائسگی آمریکای شمالی در لاس وگاس ارائه شد. نتایج ارائه شده در نشست ها تا قبل از منتشر شدن در ژورنال های کارشناسی شده در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند.

در یک زمان، استفاده از هورمون درمانی برای خانم هایی یائسه ای که به طور مرتب از آن استفاده می کردند، به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک میکرده است اما همه چیز در سال 2002 تغییر کرد، زمانی که محققین یافته های طرح سلامت زنان را گزارش کردند، این طرح تحقیق بزرگی بود که در سطح آمریکا انجام گرفته بود و اثرات هورمون درمانی را با پلاسبو مقایسه می کرد.

بر خلاف انتظار همه این کارآزمایی بالینی نشان داد که هورمون درمانی به فرم استروژن همراه با پروژسترون، ریسک برزو لخته های خونی، حمله قلبی ، سکته و سرطان سینه را افزایش می دهد.

در نتیجه نسخه کردن هورمون ها کاهش یافت.

اما خیلی از خانم هایی که در طرح سلامت زنان شرکت داشتند در دوره بعد از یائسگی قرار داشتند و متوسط سن آنها 60 سال بود. دکتر Tolani توضیح داد بعد از آن برخی تحقیقات نشان داد که انجام هورمون درمانی برای برخی خانم ها بی خطر است و ممکن است ریسک بیماری های قلبی را کاهش دهد. در نتیجه این یافته جدید نیز به نتایج قبلی اضافه می شود.

دکتر German Carrasquilla از موسسه کارولینا در استکهلم نتایج 5 تحقیق سوئدی را نیز به این یافته ها افزود. این تحقیقات بین سال های 1991 و 2006 آغاز شده بود. در این تحقیقات اطلاعات نزدیک به 75000 خانم با دوره پیگیری 23 سال ثبت شده است.

در طول آن دوره، بیش از 7400 خانم یا به بیماری قلبی دچار شدند و یا در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست دادند. اما در مقایسه با خانم های که هرگز هورمون درمانی نکرده بودند، آن هایی که هورمون درمانی را ظرف 5 سال نخست یائسگی آغاز کرده بودند، به مدت طولانی تری از بیماری های قلبی در امان بودند (به طور متوسط 1.3 سال).

این مزیت های وقتی مشخص تر شد که محققین سایر فاکتورها اعم از سن، میزان تحصیلات، عادت به سیگار کشیدن، وزن و فشار خون را نیز در نظر گرفتند.

دکتر Tolani تاکید کرد به هر حال در این تحقیق اثبات نشد هورمون درمانی معتبر می باشد و این یافته ها به آن معنا نیست که به سراغ هورمون درمانی برویم.

Carrasquilla نیز موافق بود و تاکید کرد در این تحقیقات فقط بحث ریسک بیماری قلبی مطرح بوده است.

او گفت در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است تا بداینم زمان بندی هورمون درمانی به چه نحو بر ریسک سکته، لخته خونی و سرطان سینه در خانم ها تاثیر می گذارد.

دکتر Tolani گفت این یافته ها می تواند به خانم هایی که از علائم شدیدی در دوران یائسگی خود رنج می برند، درباره مزیت های هورمون درمانی امید دهد، در مورد خانم هایی که از گرگرفتگی های وحشتناک که از علائم اولیه یائسگی است رنج می برند. این شواهد نشان می دهد که اگر آن ها به مدت کوتاهی هورمون درمانی کنند، احتمال دارد که ریسک بیماری های قلبی عروقی در مورد آن ها افزایش نیابد.

اما چرا زمان انجام هورمون درمانی اهمیت دارد؟ Carrasquilla گفت تحقیقات حیوانی نشان داده است که هورمون درمانی اولیه به پیشگیری از ایجاد پلاک هایی که منجر به گرفتگی عروق می شود کمک می کند اما شروع هورمون درمانی با تاخیر چنین نتایجی را در پی ندارد.

دکتر Tolani افزود بر اساس این تئوری خانم های جوان تر می توانند از اثرات هورمون درمانی به موقع استفاده کنند، از جمله این تاثیرات کاهش کلسترول بد است. اما او اشاره کرد هورمون ها می تواند سبب ایجاد التهاب شود. خانم های مسن تر بیشتر در خطر ایجاد پلاک ها قرار دارند و اگر التهاب نیز در این میان ایجاد شود احتمال بدتر شدن و پاره شدن عروق وجود دارد.

تاریخ انتشار: 1394/07/22
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه