بر اساس تحقیقی جدید که در کلینیک مایو انجام گرفت، خانم های مسن تری که مورد آزار قرار گرفته اند، علائم یائسگی شدیدتری را تجربه می کنند. مخصوصا محققین دریافتند که ارتباط قوی بین آزار عاطفی و کلامی و مشکلات مربوط به یائسگی وجود دارد.

در این تحقیق بیش از 3700 خانم حضور داشتند که در پایان دوره های ماهیانه شان، علائمی را تجربه می کردند. این علائم عبارت بود از گرگرفتگی، تعریق شبانه، اختلالاتی در خواب، اختلال در عملکرد جنسی، مشکلاتی در روده/ مثانه و مشکلاتی در حافظه و تفکر.  

این خانم ها گزارشاتی مبنی بر آزار کلامی/ عاطفی و جنسی داشتند. حدود 7 درصد آنها حداقل از یکی از این موارد در سال گذشته رنج برده اند. در این بین آزار کلامی و عاطفی بیشترین گزارش (97 درصد) و به دنبال آن آزار فیزیکی (13 درصد) و آزار جنسی (4 درصد) قرار داشت.

بر اساس گفته محققین، در مقایسه با خانم هایی که مورد آزار نبوده اند، خانم هایی که هر یک از انواع این آزارها را گزارش کرده بودند، به لحاظ علائم یائسگی متوسط امتیاز بیشتری داشتند همچنین متوسط امتیاز آنها برای هر یک از علائم یائسگی بیشتر بود (البته به استثنای گرگرفتگی و تعریق شبانه).

دکتر Stephanie Faubion مسئول کلینیک مایو گفت ما دریافتیم آزارهای گزارش شده در سال اخیر با متوسط امتیاز بیشتری در علائم یائسگی آزاردهنده همراه بوده است و همچنین این افراد به ازای هر کدام از علائم شناخته شده یائسگی (البته به جز گرگرفتگی و تعریق شبانه) امتیاز بیشتری کسب کردند. مخصوصا دریافتیم که ارتباط قوی بین آزار کلامی و عاطفی وجود دارد.

در این تحقیق تمرکز محققین صرفا بر ارتباط بین آزار و علائم یائسگی بود و علت این ارتباط اثبات نشد.

این یافته ها در روز چهارشنبه در نشست سالانه انجمن یائسگی آمریکای شمالی در لاس وگاس ارائه شد. این نتایج تا قبل از منتشر شدن در ژورنالی کارشناسی شده باید در حد مقدماتی در نظر گرفته شود.

دکتر Wulf Utian مدیر اجرایی انجمن یائسگی در اخبار انجمن عنوان کرد این تحقیق نشان می دهد لازم است تا دست اندرکاران مراقبت های بهداشتی درمانی به دنبال راهی باشند تا خانم ها را تشویق کنند که این گونه آزارها را گزارش دهند.

تاریخ انتشار: 1394/07/19
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه