تحقیقات جدید نشان می دهد که عوارض بارداری می تواند ریسک مرگ و میر ناشی از بیماری ها قلبی را در زندگی آینده افزایش دهد.

به گفته دکتر Barbara Cohn، مسئول ارشد این تحقیقات که خود مدیر مطالعات سلامت و رشد کودک در موسسه بهداشت عمومی در دانشگاه برکلی، کالیفرنیاست، این ریسک در خانم هایی بالاست که در طول بارداری دچار بیش از یک مشکل در سلامتی خود می شوند.

دکتر Cohn گفت ما کشف کردیم که مجموعی از مشکلات و عوارض مربوط به دوران بارداری می تواند ریسک بروز مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را تا 7 برابر در آن ها افزایش دهد.  

برای مثال ریسک ابتلا به بیماری های قلبی کشنده تا قبل از 60 سالگی در خانم هایی که دچار پره اکلامپسی شده اند دو برابر و حتی سه برابر می شود (پره اکلامپسی به شرایطی گفته می شود که در آن فشار خون در اواخر بارداری به شدت افزایش می یابد). اما محققین دریافتند که اگر فرد به پره اکلامپسی در اوایل دوران بارداری خود مبتلا شود، این ریسک تا 6 برابر افزایش می یابد.

در این تحقیق فقط مشاهده شده است که بین عوارض بارداری و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در زندگی آینده ارتباطی وجود دارد، اما این ارتباط اثبات نشده است و علت آن مشخص نیست.

این یافته ها به صورت آن لاین در تاریخ 21 سپتامبر در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شد.

بر اساس گفته انجمن قلب آمریکا، بیماری قلبی یکی از عوامل مرگ و میر در بین خانم های آمریکایی است. در این تحقیق داده های یک دهه (از سال های 1959 تا 1967) جمع آوری شد، در این داده ها مجموعا سوابق 15000 خانم به دست آمد که در Oakland کالیفرنیا باردار شده بودند. به طور کلی 64 درصد مادران دچار هیچ مشکلی نشدند، 31 درصد نیز تنها دچار یک نوع عارضه شدند و 5 درصد نیز به دو یا بیش از دو عارضه دچار شدند.

شایع ترین عوارض مربوط به بارداری عبارت بود از افزایش فشار خون، زایمان زودرس، به دنیا آوردن فرزندی با وزن کم و کاهش هموگلوبین (مشکلی که به سلول های قرمز خونی مربوط است).

در سال 2011، 368 خانم که سوابق آنها در این آزمون بررسی شده بود، جان خود را به دلیل بیماری قلبی از دست دادند. محققین سابقه سلامت قلب خانم ها را با عوارضی که آنها در طول بارداری تجربه کرده بودند مورد مقایسه قرار دادند، تا ببینند آیا هر کدام از این عوارض می تواند هشداری از ابتلا به بیماری قلبی در آینده باشد یا خیر.

برخی از عوارض مربوط به دوران بارداری که افزایش احتمال بروز بیماری های قلبی در آینده ارتباط داشت عبارت بود از:

مادرانی که سابقه فشار خون بالا و زایمان زودرس داشتند 7 برابر بیشتر در خطر قرار داشتند.

خانم هایی که سابقه ابتلا به فشار خون بالا و به دنیا آوردن نوزادی با وزن کم داشتند 5 برابر بیشتر در خطر قرار داشتند.

مادرانی که در دوران بارداری به فشار خون بالا دچار شدند و زایمان زودرس داشتند، 5 برابر بیشتر در خطر قرار داشتند.

محققین نتایج غیر منتظره ای را گزارش کردند که تنها در خانم های سیاه پوست فشار خون بالا در دوران بارداری با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی ارتباط دارد. خانم های سیاه پوست 22 درصد افراد این آزمون را تشکیل می دادند و این تحقیق نشان داد خانم های سیاه پوست 1.7 برابر بیشتر از خانم های سفید پوست در اثر ابتلا به مشکلات قلبی جان خود را از دست می دهند. خانم های آسیایی و اسپانیایی بیشتر در خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری قرار دارند.

محققین دو عارضه جدید را در دوران بارداری شناسایی کردند که ممکن است ریسک مرگ در اثر بیماری قلبی در آینده را افزایش دهد. افزایش میزان قند در ادرار خانم ها تا چهار برابر ریسک مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را در آینده افزایش می دهد، این داده ها در مقایسه با افرادی به دست آمده است که بارداری نرمالی را تجربه می کردند.

و اگر خانم ها در دوران بارداری به طور غیر معمولی دچار افت میزان هموگلوبین شوند، ریسک مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در آینده تا دو برابر افزایش می یابد. هموگلوبین نوعی پروتئین در سلول های قرمز خونی است که اکسیژن را در سرتاسر بدن توزیع می کند.

دکتر Cohn گفت افزایش میزان قند می تواند نشان دهنده تجربه دیابت در دوران بارداری باشد و دیابت فاکتور خطری برای ابتلا به بیماری های قلبی است. کاهش میزان هموگلوبین می تواند منجر به افزایش فشار قلب می شود زیرا قلب باید اکسیژن بیشتری را به بدن پمپ کند.  

وی افزود، پزشکان خانواده و زنان باید از این علائم هشدار دهنده استفاده کنند تا بتوانند خانم هایی را شناسایی کنند که بیشتر در خطر حملات قلبی، سکته و نارسایی قلبی هستند. این خانم ها می توانند به لحاظ سلامت قلب تحت نظر باشند و احتمالا برای کنترل فشار خون و سایر فاکتورهای خطر احتمالی، به درمان نیاز داشته باشند.

بارداری واقعا تست فشاری برای سیستم قلبی عروقی است. اگر پزشکان بتوانند توجه کنند که آیا بیماران آنان چنین علائمی دارند، شاید به این وسیله بتوان دخالت به موقعی را در شرایط این بیماران داشت. این راه کم هزینه برای شناسایی خانم هایی است که می توانند از پیشرفت طب قلبی عروقی بهره ببرند.

دکتر Rita Redberg متخصص خدمات قلبی عروقی زنان در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو گفت این یافته ها فرصتی بزرگ را در اختیار قرار می دهند تا بتوان خانم هایی را در سنین جوانی شناسایی کرد که  در آینده مستعد مرگ در اثر بیماری های قلبی هستند.

او افزود مادران جوان ممکن است به این ترتیب انگیزه داشته باشند که برای بهبود سلامت قلب خود به توصیه های پزشکان توجه کنند.

او ادامه داد مادرانی که فرزندان کوچک دارند و به این می اندیشند که چقدر فرزندان آنها به سلامتی نیاز دارند، فرصتی را در اختیار قرار می دهد که به آن ها گفت چطور می توانند فاکتورهای خطر را کاهش دهند.

تاریخ انتشار: 1394/07/06
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه