تحقیقات جدید نشان میدهد که خانم های سیاه پوست در مقایسه با سفید پوست، بیشتر در خطر ابتلا به فرم های تهاجمی سرطان سینه قرار دارند و علت آن به تفاوت های ژنتیکی در تومورها بر می گردد.

شیوع بیشتر تومورهای تهاجمی در خانم های سیاه پوست می تواند توضیحی برای تفاوت نرخ بقا در بین افراد سیاه پوست و سفید پوست باشد. محققین گفتند که یافته ها می تواند به دانشمندان کمک کند تا درمان های هدفمندتری را برای این بیماری ایجاد کنند.

تحقیقات قبلی نشان داد که در مقایسه با خانم های سفید پوست، در خانم های سیاه پوست انواعی از سرطان سینه شیوع بیشتری دارد که به هورمون درمانی پاسخ نمی دهد به این نوع سرطان سینه سه گانه منفی گفته می شود.

دکتر Tanya Keenan از مرکز سرطان بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون گفت این تحقیق جدید گزارش می کند که بیماران سیاه پوست بیشتر از خانم های سفید پوست جهش محرک TP53 را دارا می باشند ضمن آن که تنوع ژنتیکی در بین تومورهای آنها بیشتر از خانم های سفید پوست است و همه دلایل سبب می شود به لحاظ بیولوژیک، تومورهای مهاجم تری داشته باشند. او افزود ما شاهدیم که افزایش ریسک عود تومور در بین خانم های آفریقایی با کنترل این فاکتورها کاهش می یابد و این نشان می دهد این تفاوت ژنتیکی تا حد زیادی به تفاوت نرخ بقای خانم های آفریقایی و خانم های سفید پوست کمک می کند.

با پیشرفت در تشخیص و درمان سرطان سینه، به طور کلی نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری کاهش یافته است اما بر اساس گفته محققین این روند مثبت در بین خانم های سیاه پوست کمتر بوده است.

بر اساس گفته محققین، خانم های سیاه پوست مبتلا به سرطان سینه در آمریکا 40 درصد بیشتر از خانم های سفید پوست در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند و این تفاوت را نمی توان تنها با فاکتورهای اقتصادی و اجتماعی مانند درآمد، بیمه و دسترسی به خدمات درمانی توضیح داد.

در این تحقیق محققین تفاوت ژنتیکی بین تومورهای 105 خانم سیاه پوست و 664 خانم سفید پوست مبتلا به سرطان را در سال های 1988 تا 2013 مورد بررسی قرار دادند تا تعیین کنند که ژن ها به چه میزان بر عود سرطان تاثیر می گذارند.

در بین خانم های شرکت کننده در این آزمون 5 نوع جهش خاص تومور مشاهده شد، اما بیشتر خانم های سیاه پوست جهشی از نوع TP53 داشتند. خانم هایی که به این جهش دچار بودند بیشتر دچار عود بیماری می شدند. این تحقیق در تاریخ 17 سپتامبر به صورت آن لاین در ژورنال انکولوژی بالینی منتشر شد.

با این وجود خانم های سفید پوست بیشتر جهش PIK3CA را داشتند. یافته ها نشان داد به طور کلی خانم های سیاه پوست در هر تومور جهش های بیشتری داشتند و شیوع جهش ها با تهاجمی تر بودن تومورها ارتباط داشت. 

محقق ارشد این تحقیق دکتر Aditya Bardia، استادیار دانشکده پزشکی هاروارد و پزشک معالج در بیمارستان عمومی ماساچوست گفت در این تحقیق روی اجزای مهم این معما تاکید می کند که چرا خانم های آفریقایی مبتلا به سرطان سینه کمتر زنده می مانند.

او طی اخباری ادامه داد اگر یافته های ما توسط تحقیقات بیشتر تایید شود، می توانیم دری را به سوی درمان های هدفمند علیه برخی از انواع تومورهایی باز کنیم که بیشتر خانم های آفریقایی را درگیر می کند و هم چنین می توان به حل کردن این نابرابری نژادی در سرطان سینه کمک کرد.

تاریخ انتشار: 1394/07/06
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه