داشتن رژیم غذایی مدیترانه ای که حاوی غذاهای گیاهی، ماهی و روغن زیتون است می تواند برای سلامت قلب و مغز مناسب باشد. در حال حاضر، تحقیق جدیدی که در استرالیا انجام شده، نشان داده است که رژیم غذایی همراه با روغن زیتون می تواند ریسک سرطان سینه را کاهش دهد.

محققین به صورت تصادفی بیش از 4200 خانم در بازه سنی 60 تا 80 سال را مورد بررسی قرار دادند. برخی از این افراد به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند و رژیم غذایی کم چربی را دریافت کردند، برخی دیگر نیز رژیم غذایی مدیترانه ای را همراه با روغن زیتون خالص با یا بدون مغزیجات دریافت کردند.

دکتر Miguel Angel Martinez-Gonzalez به عنوان محقق دانشگاه ناوارا در Pamplona واقع در اسپانیا گفت، ما دریافتیم تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای در بلند مدت همراه با مصرف روغن زیتون خالص می تواند بر بروز سرطان سینه تاثیر بگذارد.

در مقایسه با گروه شاهد، رژیم غذایی مدیترانه ای همراه با روغن زیتون، تا 85 درصد ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد (بازه پیگیری این تحقیق 5 سال بود).

رژیم غذایی مدیترانه ای همراه با مغزیجات تا حدی این ریسک را کاهش داد اما نتایج چندان به لحاظ آماری معنی دار نبود.

در دوره پیگیری، 35 مورد ابتلا به سرطان سینه تشخیص داده شد.

در طول سال های 2003 تا 2009 خانم هایی که در خطر بیماری های قلبی قرار داشتند و متوسط شاخص توده بدن آنان (BMI) 30 بود، (این افراد چاق در نظر گرفته می شوند)، در این آزمون شرکت کردند. چاقی برای سرطان سینه فاکتور خطر مهمی محسوب می شود.

این تحقیق در چارچوبی به نام PREDIMED انجام شد و به گونه ای طراحی شده بود که تاثیرات رژیم غذایی را بر پیشگیری از بیماری های قلبی بررسی می کرد. این تحقیق در 14 سپتامبر در ژورنال JAMA Internal Medicine منتشر شد. برخی شرکت های دارویی هزینه ها و کمک های مالی را برای این تحقیق اختصاص دادند.

محققین متذکر شدند که محدودیت هایی در این آزمون وجود داشت از جمله آن که سرطان سینه نقطه پایانی اولیه (primary end point) نبود و مشخص نشد که آیا صرفا روغن زیتون در پیشگیری از سرطان سینه مفید است و یا مصرف همزمان آن با رژیم غذایی مدیترانه ای مفید بوده است.

چگونه افزودن روغن زیتون به رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند علیه سرطان عمل کند؟ دکتر مارتینز-گنزالز این طور مطرح کرد که ممکن است روغن زیتون از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند و سلول های غیر نرمال را از بین ببرد.

در این آزمون به افراد گفته شده بود که روزانه 4 قاشق غذاخوری از روغن زیتون استفاده کنند و آن را به صورت پراکنده در سالادها، برای آشپزی و سرخ کردن به کار برند. مقدار مصرف سبزیجات حدود یک اونس در روز بود و به این صورت که نصفی از این مقدار را به گردو اختصاص می دادند و نصف دیگر را فندق و بادام.

دکتر مارتینز- گنزالز گفت در حالی که این آزمون روی خانم های اسپانیایی انجام شده است ولی دلیلی ندارد این گونه بیاندیشیم که این رژیم در مورد سایر خانم ها در مناطق جغرافیایی دیگر موثر نباشد.

او افزود این تحقیق نشان میدهد که تغییر در عادات غذایی به منظور بهبود سلامتی هیچ گاه دیر نیست.

Connie Diekman مسئول تغذیه در دانشگاه واشنگتن واقع در سنت لوئیس این یافته ها را بازبینی کرد.

او که خود نویسنده کتاب "The Everything Mediterranean Diet Book" می باشد گفت این تحقیق نگاه جالبی به نقش احتمالی چربی ها بر بروز سرطان سینه داشته است.

او افزود در حالی که تعداد افراد مبتلا به سرطان سینه در بین افراد این آزمون پایین بوده است اما سخت است که بگوییم احتمالا رژیم غذایی سبب چنین انفاقی بوده است، اما حقیقت این است که بررسی تاثیرات روغن زیتون خالص بر کاهش موارد ابتلا به سرطان سینه بررسی ارزشمندی بوده است.

او ادامه داد این پرسش باقی می ماند که ورزش چگونه می تواند در این میان نقش داشته باشد، از طرفی سایر فاکتورهای موثر چه چیز است.

Diekman گفت به عنوان متخصص تغذیه باید بگوییم تاکنون تحقیقات مختلف نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه ای بسیار ارزشمند است و نشان میدهد تغییر عادات غذایی به سمت استفاده از چربی هایی با منشا گیاهی به طور کلی برای سلامت بسیار مفید است. اما هنوز نمی دانیم که مکانیسم دخیل در این میان چیست.

دکتر Lesley Taylor، متخصص جراح سینه و استادیار انکولوژی جراحی در مرکزCity of Hope Cancer Center در Duarte واقع در کالیفرنیا نیز این نتایج را مورد بازبینی قرار داد و متذکر شد در این تحقیق تعداد خانم های شرکت کننده بسیار زیاد بوده است. او گفت این یافته ها خبر بسیار مهمی در پیشگیری از سرطان سینه محسوب می شود.

اما افزود اگر چه این یافته ها قابل تعمیم به همه خانم هاست اما در این زمینه هنوز به تحقیقات بلند مدتی نیاز است. سایر استراتژی ها برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه عبارت است از خوردن سبزیجات، نوشیدن متوسط الکل، عدم استفاده از سیگار و انجام تست های غربالگری برای سرطان سینه.

تاریخ انتشار: 1394/07/01
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه