آیا خوردن ماهی می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند؟ محققین چینی که می گویند چنین می شود.

به طور کلی محققین دریافتند افرادی که ماهی بیشتری مصرف می کنند تا 17 درصد دچار کاهش احتمال ابتلا به افسردگی می شوند و این در مقایسه با افرادی است که ماهی کمتری مصرف می کنند.

Fang Li از دپارتمان آمار اپیدمیولوژی و بهداشت در کالج پزشکی دانشگاه Qingdao در چین گفت این تحقیقات نشان داد که مصرف زیاد ماهی می تواند بروز افسردگی را کاهش دهد همچنین ممکن است ارتباطی بین مصرف ماهی و افسردگی وجود داشته باشد.

اما بر اساس گفته محققین این ارتباط تنها در تحقیقی که در اروپا انجام شد، به لحاظ آماری معنی دار بود. با نگاهی بر تحقیقاتی که در آمریکای شمالی، آسیا یا آمریکای جنوبی انجام شد، چنین نتایجی به دست نیامد. محققین نمی دانند چرا ارتباط بین مصرف ماهی و افسردگی تنها در اروپا معنی دار بوده است.

دکتر Li گفت این تحقیق تنها نشان داد بین مصرف ماهی و ریسک ابتلا به افسردگی ارتباطی وجود دارد و این به آن معنا نیست که مصرف ماهی ریسک ابتلا به افسردگی را کاهش دهد.   

با این حال دکتر Li معتقد است باید دلیلی وجود داشته باشد که ماهی می تواند بر افسردگی تاثیر بگذارد.

او گفت ماهی سرشار از مواد مغذی از جمله اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین ها و مواد مینرال است که با کاهش ریسک ابتلا به افسردگی ارتباط دارد.

محققین متذکر شدند که احتمالا اسید چرب امگا 3 موجود در ماهی ساختار غشایی مغز را تغییر می دهد و یا این اسیدها ممکن است مسیر عملکرد انتقال دهنده های عصبی را تغییر دهند. انتقال دهنده های عصبی پیام بر های شیمایی هستند که اطلاعات را بین سلول های مغزی تبادل می کنند. برخی از این انتقال دهنده ها مانند سروتونین و دوپامین در افسردگی دخالت دارند.

این گزارش در 10 سپتامبر به صورت آن لاین در ژورنال Epidemiology & Community Health منتشر شد.

بر اساس اطلاعات زمینه ای که در این تحقیق وجود داشت، افسردگی در سرتاسر دنیا 350 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی این تغییر خلقی سبب تضعیف کل جهان گردیده است.

تحقیقات قبلی نشان داد که فاکتورهای غذایی می تواند در افسردگی نقش داشته باشد.

با بررسی احتمال بین خوردن ماهی و افسردگی ، دکتر Li و همکاران روی 26 تحقیق متمرکز شدند که در سال های 2001 تا 2014 انجام شده بود. در این تحقیقات بیش از 150000 نفر شرکت داشتند. 10 مورد از این تحقیقات در اروپا انجام شده بود. در این پروسه تحقیقی که به آن متا آنالیز گفته می شود تلاش بر آن بود الگوی سازگار و متناسبی به دست آید.

علاوه بر بررسی تاثیرات ماهی بر دفع افسردگی، این تیم تحقیقاتی دریافت که بین مردان و زنان تفاوتی وجود دارد. مخصوصا محققین دریافتند که ارتباط بین مصرف ماهی و کاهش ریسک افسردگی در مردان قوی تر و تا 20 درصد است اما در میان خانم ها کاهش این ریسک تا 16 درصد بود.

Simon Rego مدیر آموزش روانشناسی در مرکز پزشکی مونته فیور/ دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین در شهر نیویورک، گفت به دلیل طراحی این تحقیق نمی توان در مورد این اثر نتیجه گیری قطعی کرد.

اما او افزود درست است که مکانیسم دقیق تاثیر ماهی بر پیشگیری از افسردگی شناخته شده نیست اما این نکته امیدوار کننده است که افراد با تغییرات ساده در سبک زندگی خود، مثلا خوردن ماهی می توانند از بروز افسردگی پیشگیری کنند.

او در ادامه گفت این نکته می تواند درمان جدیدی باشد زیرا افسردگی می تواند تاثیر معنی داری بر زندگی افراد بگذارد و خیلی از افراد به خط اول درمان برای افسردگی پاسخ نمی دهد.

به هر حال برای دانستن این که آیا تاثیرات ماهی بر افسردگی به نوع ماهی بستگی دارد یا خیر به تحقیقات بیشتری نیاز است. علاوه بر آن در این تحقیق به این موضوع پرداخته نشد که آیا مصرف مکمل های روغن ماهی می تواند چنین تاثیرات مشابهی داشته باشد یا خیر.

تاریخ انتشار: 1394/06/28
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه