تحقیقات جدید نشان می دهد که انجام غربالگری برای داشتن جهش های ژنتیکی که احتمال بروز سرطان سینه و تخمدان را افزایش می دهد چندان سهل نیست. 

در خانم های مبتلا به جهش ژنتیکی BRCA1 و BRCA2 احتمال بروز ریسک سرطان سینه و تخمدان افزایش می یابد.

بر اساس آن چه که محققین دانشگاهUCLA  عنوان می کنند، تست ژنتیکی BRCA هزینه ای در حدود 4000 دلار در پی دارد.

محققین این تحقیق دریافتند که به ازای هر 10000 خانم که غربالگری را انجام می دهند، در مورد ابتلا به سرطان سینه در چهار مورد و در مورد سرطان تخمدان در دو مورد می توان پیشگیری لازم را انجام داد و این داده در مقایسه با افرادی به دست آمد که سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان ها را داشته اند.

محققین افزودند که اما به هرحال تست غربالگری BRCA می تواند عمر بیمار را به طور میانگین به اندازه دو روز افزایش دهد. و بیش از 99 درصد خانم ها که این تست را انجام می دهند نتیجه تست آنان منفی است و این امید به زندگی آنها را افزایش نمی دهد از طرفی نیاز برای ماموگرافی های مرتب را نیز از بین نمی برد و می تواند این اطمینان کاذب را در خانم ها ایجاد کند که آنها در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار ندارند.

دکتر Patricia Ganz مسئول بخش تحقیقات کنترل و پیشگیری در مرکز سرطان Jonsson Comprehensive در UCLA طی اخباری گفت هزینه انجام تست BRCA باید تا 90 درصد کاهش یابد تا انجام آن برای افراد جامعه مقرون به صرفه گردد.

Elisa Long استادیار دانشگاه مدیریت گفت در واقع انجام این تست ها مانند آن است که به دنبال سوزن در انبار کاه باشیم. 

اگر تنها یک خانم از 400 خانم در سرتاسر کشور دچار یک یا هر دو جهش BRCA1 یا BRCA2 باشند، برای تشخیص یک جهش بر BRCA  انجام تست غربالگری هزینه ای حدود یک تا دو میلیون دلار در پی دارد، یا به عبارتی برای این که همه خانم ها در ایالات متحده آمریکا این تست را انجام دهند هزینه ای در حدود 400 بیلیون دلار نیاز است. شاید بهتر باشد آن هزینه صرف سایر ابزارهای تشخیصی برای خانم های جوان شود( مانند ام آر آی) و این می تواند تاثیر بزرگتری داشته باشد.

این تحقیق به صورت آن لاین اخیرا در زورنال JAMA Oncology منتشر شده است.

بر اساس اطلاعات زمینه ای که در این تحقیق وجود دارد، از 233000 فرد مبتلا به سرطان سینه در ایالات متحده آمریکا، تنها 5 تا 10 درصد دچار جهش در ژن BRCA هستند. 

بر اساس گزارش  Preventive Services Task Forceتست های ژنتیکی BRCA باید محدود به خانواده ای باشد که در آن ها سابقه ابتلا به سرطان سینه، تخمدان، دهانه رحم و صفاق وجود دارد.

تاریخ انتشار: 1394/06/27
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه