محققین می گویند تابش پرتو ناشی از اشعه ایکس و سایر روش ها در تصویربرداری پزشکی اگر به طور صحیحی استفاده شود به نظر نمی رسد خطری برای خانم های باردار یا جنین آنها به همراه داشته باشد.

دکتر Jonas Matzon از موسسه راتمن واقع در دانشگاه Thomas Jefferson در فیلادلفیا که خود رهبر این تحقیقات بود گفت اگر مراقبت های لازم برای محافظت از جنین اعمال شود، اکثر این روش های تشخیصی عموما بی خطر است و پرتو حاصله آن قدر ضعیف است که خطری را در پی نداشته باشد.

دکتر Matzon و همکاران گفتند حدود 5 تا 8 درصد خانم های باردار از مشکلاتی مانند شکستگی استخوان و پارگی عضلات رنج می برند. تصادفات رانندگی یکی از شایع ترین اتفاقاتی است که می تواند منجر به این ضربه ها شود و پزشکان اغلب در این شرایط دستور تصویربرداری های پزشکی را می دهند تا بتوان این آسیب ها را ارزیابی کرد.

اما برخی خانم های باردار و پزشکان آنها نگران اند که پرتو حاصل از این روش های تصویر برداری به فرزند آسیب بزند.

در اطلاعات پیش زمینه ای که در این تحقیق وجود دارد تشخیص مناسب در این موارد بسیار اهمیت دارد زیرا این ضربه ها می تواند منجر به مرگ مادر شود. بر اساس آن چه که در ژورنال آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا منتشر شده است با انجام  MRI و سونوگرافی هیچ خطر شناخته شده و قابل توجهی جنین را تهدید نمی کند.

محققین گفتند تصویر برداری با استفاده از اشعه ایکس از ناحیه کمر و ستون فقرات جنین را در معرض دوز کمی از پرتو قرار می دهد اما در مورد سی تی اسکن از ناحیه لگن جنین در معرض دوز بالایی از پرتو قرار خواهد گرفت و در این نوع از تست باید ملاحظه بیشتری به خرج داد.

مشخص است که افزایش میزان پرتو می تواند به رشد جنین آسیب بزند. اما بر اساس گفته محققین به طور کلی ریسک ناشی از تصویربرداری های پزشکی متناسب با دوز پرتو تابیده شده و سن باروری جنین دارد.

دکتر Matzon و همکاران این گونه جمع بندی کردند که اگر لازم بود بیمار در معرص سی تی اسکن های متعدد و تابش های مکرر قرار بگیرد، باید برای تعیین دوز متناسب با جنین با یک متخصص فیزیکدان پزشکی مشورت نمود.

تاریخ انتشار: 1394/06/19
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه