یک تحقیق آلمانی نشان می دهد کنتراسپتیوهای خوراکی که با عنوان قرص های ضد بارداری شناخته می شوند ممکن است در خانم های مبتلا به آرتریت روماتوئید در تخفیف درد و بهبود عملکرد موثر باشند.  

مسئول این تحقیقات نوشت خانم های مبتلا به آرتریت التهابی که اخیرا از قرص های کنتراسپتیو خوراکی استفاده کرده اند و یا بیمارانی که در گذشته از این قرص ها استفاده می کرده اند، در طول دو سال اول بیماری نتایج بهتری را گزارش کرده اند.

آرتریت روماتوئید بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله می کند و نتیجه آن درد و تورم است. بر اساس آماری که انجمن روماتولوژی آمریکا گزارش کرده است، در حدود 1.3 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا به این بیماری مبتلا هستند و از این افراد تقریبا 75 درصد خانم هستند.   

دکتر Waseem Mir متخصص روماتولوژیست در بیمارستان لنوکس هیل واقع در نیویورک متذکر شد ما ناچاریم یافته های این آزمون را با احتیاط در نظر بگیریم. این فرد در این تحقیق شرکت نداشت اما نتایج یافته های این تحقیق را مورد بازبینی قرار داده بود.

یکی از دلایلی که او داشت این بود که داده ها بر اساس گزارش خود بیمار است و مشخص نیست که در این آزمون همه بیماران واقعا به آرتریت روماتوئید مبتلا بوده اند یا خیر. محققین تنها این ارتباط را مشاهده کرده اند و ارتباط بین مصرف قرص های ضد بارداری و کاهش علائم آرتریت روماتوئید در این تحقیق اثبات نشده است.   

این فرد متذکر شد باید متوجه خطرات احتمالی ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری بود. او گفت برخی از بیماران مبتلا به بیمارهای التهاب مفاصل ممکن است با مصرف مستمر کنتراسپیتوها در خطر بروز لخته های خونی قرار بگیرند.

این گزارش به صورت آن لاین در تاریخ دوم اگوست در Arthritis Care & Research منتشر شد.

دکتر Katinka Albrecht از مرکز تحقیقات German Rheumatism در برلین داده های مربوط به 273 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید را مورد بررسی قرار داد. این افراد در بازه سنی 18 تا 60 سال بودند.

محققین دریافتند 18 درصد افراد شرکت کننده از قرص های ضد بارداری هرگز استفاده نکرده اند و 63 درصد افراد در گذشته از این داروها استفاده کرده اند و 19 درصد افراد این داروها را در بازه تحقیق مصرف می کردند. در این تحقیق همچنین ذکر شده است که این افراد هرگز تحت هورمون درمانی قرار نگرفته اند. در این تحقیق نشان داده شد که مصرف قرص های ضد بارداری بر پیشرفت بیماری تاثیر نمی گذارد اما خانم هایی که از این دارو استفاده کرده اند به لحاظ شاخصه های مورد اندازه گیری در آرتریت روماتوئید، امتیاز بهتری را در مقایسه با خانم هایی داشتند که هرگز از این داروها استفاده نکرده اند.

گروه تحقیقاتی دکتر Albrecht دریافت خانم هایی که از کنتراسپتیو های خوراکی استفاده می کرده اند مخصوصا آنهایی که اختلال در عملکرد داشته اند، در مقایسه با کسانی که از این قرص ها استفاده نکرده اند، کمتر تحت درمان با استروئید ها قرار گرفته اند.

محققین فرض کردند که منافع کنتراسپتیو های خوراکی ممکن است به دلیل افزایش میزان استروژن باشد زیرا می تواند تاثیرات مثبتی را در پی داشته باشد. آنها گفتند این که افزایش استروژن می تواند به کاهش التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید کمک کند یا خیر هنوز واضح نیست.  

دکتر Jennifer Wu متخصص زنان و زایمان در بیمارستان لنوکس هیل واقع در نیویورک گفت کنتراسپتیوهای خوراکی در کاهش ریسک سرطان رحم و تخمدان اثرات شناخته شده ای دارد و ممکن است کاهش تلفات ناشی از آرتریت روماتوئید یکی دیگر از اثرات این داروها باشد.   

اما او عنوان کرد که فکر نمی کند که لازم باشد خانم ها باید برای کاهش و یا پیشگیری از آرتریت روماتوئید از کنتراسپتیوهای خوراکی استفاده کنند.  اگر خانم ها در سنین جوانی به آرتریت روماتوئید مبتلا شوند و از طرفی بخواهند باروری خود را کنترل کنند در این صورت استفاده از قرص های ضد بارداری می تواند انتخاب خوبی  باشد.  

او ادامه داد خانم های مسن مبتلا به آرتریت روماتوئید نباید از قرص های کنترل بارداری برای درمان التهاب آرتریت خود استفاده کنند.

دکتر Mir نیز موافق بود و گفت اگر چه مصرف کنتراسپتیوهای خوراکی بسیار اهمیت دارد اما نباید این داروها را برای درمان آرتریت التهابی استفاده کرد.

محققین متذکر شدند این نتایج باید با دقت مورد تفسیر قرار بگیرد. آن ها نوشتند برای تایید این ارتباط به تحقیق های بیشتری نیاز است.

تاریخ انتشار: 1394/06/14
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه