سرطان تخمدان یکی از سرطان هایی است که اگر در مراحل آخر تشخیص داده شود، کشنده خواهد بود و تحقیقات جدید نشان می دهد یک سوم خانم های مبتلا به این بیماری میتوانند حداقل ده سال زنده بمانند.

مسئول این تحقیقات Rosemary Cress، به عنوان اپیدمیولوژیست و استادیار دپارتمان بهداشت عمومی در دانشگاه کالیفرنیا، Davis، گفت ما تصور می کنیم که این اطلاعاتی خوبی است تا بتوان با خانم هایی که به تازگی تشخیص سرطان تخمدان در مورد آنها داده شده است، مواجه شد. اگر چه سرطان تخمدان سرطان خطرناکی است اما متغیرهای معنی داری وجود دارد که نشان می دهد این سرطان همیشه کشنده نیست. 

در مورد این تحقیق که اخیرا به صورت آن لاین در ژورنال زنان و زایمان منتشر شده است، دکتر Cress و همکاران سابقه بیش از 11000 خانم را در کالیفرنیا بررسی کردند که این افراد به نوعی از سرطان تخمدان در سال های 1994 تا 2001 مبتلا بودند. آنها اطلاعات مربوط به میزان بقای افراد و همچنین سایر فاکتورها را برای این گروه تا سال 2011 دنبال کردند و خانم هایی که به مدت 10 سال یا بیشتر زندگی کرده بودند را با خانم هایی مقایسه کردند که بازه زندگی کوتاه تری داشتند.

برخی از این فاکتورها که با بقای افراد ارتباط داشت عبارت بود از سن پایین افراد و ابتلا به مرحله اول بیماری و تومورهایی با درجه پایین.

دکتر Michael Bookman مسئول زنان و زایمان در انکولوژی آریزونا و مسئول بخش تحقیقات انکولوژی زنان در تحقیقات انکولوژی آمریکا گفت برخی از این فاکتورها با هم ارتباط دارد، برای مثال بیماران جوان تر که سن کمتری دارند بیشتر تومورهایی با درجه پایین دارند.

او افزود بعد از این که جراحی اولیه انجام شد، چه مقدار سرطان باقی می ماند و این است که میزان بقای افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. و این تحقیق نیز بر اهیمت مرحله بیماری، سن بیمار و درجه و نوع تومور تاکید داشت.

اما دکتر Cress و همکاران از کشف این که برخی خانم هایی که سرطان هایی با ریسک بالا دارند، طولانی تر زندگی می کنند، شگفت زده شدند. نزدیک به 3600 نفر به مدت طولانی زنده ماندند، 954 نفر از آن ها جز دسته افرادی بودند که سرطان آنها با ریسک بالا و مرگ زودهنگام تخمین زده شده بود، زیرا هم سن آنها بالا بود هم مرحله سرطان شان پیشرفته بود.

دکتر Cress توضیح داد بیماران مسن تر احتمال بیشتری دارد که به بیماری های مزمن دچار شوند و این شرایط می تواند بیمار را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.  

محققین متذکر شدند که در تحقیق آنها افزایش میزان بقا به دنبال تشخیص سرطان با میزان اضطراب، خستگی و مشکلات اجتماعی بیمار همراه بود.

Susan Chinn از Honolulu یکی از بیمارانی بود که در نوامبر 2007 در سن 35 سالگی، تشخیص سرطان تخمدان که در مراحل اولیه بود در مورد او داده شده بود، این فرد میزان بقای هشت ساله دارد. 

او میدانست که چشم انداز 5 ساله در مورد زنده ماندنش بسیار خوب است زیرا سرطان او در مراحل اولیه تشخیص داده شده بود. او گفت بعد از این که همه کارها انجام شد من به لحاظ فیزیکی در وضعیت خوبی قرار داشتم اما به لحاظ روحی وضعیتم خراب بود. با نگاهی به گذشته، دلم می خواست راهی برای کنترل و مانیتور تاثیرات روانی بر تشخیص سرطان نیز وجود داشت، که مرا از ماه ها مبارزه با افسردگی نجات می داد. او در نهایت با امداد و پشتیبانی گروه سرطان زنان در محل خود( به نام Hui Malama O Ola) از این وضعیت رها شد و تسکین یافت و به گفته خودش این در وضعیت بهبودش تاثیر داشته است. 

دلایل مربوط به نرخ بقای 10 ساله در افراد مشخص نیست. دکتر Cress اشاره کرد احتمال دارد این افزایش در نرخ بقا به بهبود روش های جراحی و انجام شیمی درمانی های هدفمند مربوط باشد.  

مسئول این تحقیقات دکتر Gary Leiserowitz از دپارتمان زنان و زایمان از دانشگاه Davis عنوان کرد یک فرضیه احتمالی این است که وجود برخی جهش ها در تومورها سبب می شود تا نسبت به شیمی درمانی بهتر پاسخ دهند.

درک این فاکتورها بسیار اهمیت دارد. بر اساس آماری که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده آمریکا منتشر کرده است، سالانه 20000 مورد تشخیص ابتلا به سرطان تخمدان در آمریکا داده می شود که 90 درصد آن خانم ها بالای 60 سال هستند. بیشتر از 14000 خانم در این کشور به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

این سرطان بسیار بد نام است زیرا علائم آن می تواند خیلی مبهم باشد و به همین دلیل دیر تشخیص داده می شود. از جمله علائم مبهم عبارت است خونریزی واژینال، فشار یا درد در ناحیه لگن، تغییر در عادات حمام رفتن و احساس سیری سریع بعد از خوردن.

Bookman توضیح داد که تشخیص این بیماری در بیش از 80 درصد خانم ها وقتی انجام می شود که بیماری در مرحله پیشرفته قرار دارد. او گفت این آمار نشان می دهد که سرطان تخمدان در مراحل اولیه بدون آن که علائمی را نشان دهد به سرعت پیشرفت کرده و گسترده می شود.

تاریخ انتشار: 1394/06/05
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه