تحقیقات جدید نشان می دهد که قرص های کنترل بارداری ممکن است خانم ها را از سرطان رحم محفوظ دارد.

محققین بریتانیایی می گویند مصرف قرص های کنترل بارداری حتی برای چند سال کوتاه، ممکن است محافظت طولانی مدتی را علیه سرطان رحم ( و البته واضح تر سرطان آندومتر) ایجاد کند. تیم تحقیقاتی Valerie Beral از دانشگاه آکسفورد این گونه جمع بندی کرد: خانم هایی که مدت طولانی تری از این قرص ها استفاده می کنند ایمنی بیشتری را برای این بیماری دریافت می کنند. 

در حقیقت تخمین زده می شود که در طول 50 سال گذشته، مصرف قرص های کنترل بارداری در سنین زیر 75 سال و در کشورهای پیشرفته منجر به پیشگیری 400000 خانم از ابتلا به سرطان رحم شده است که تنها از این میان 200000 مورد به سال های 2005 تا 2014 مربوط است.

دکتر Beral در اخبار ژورنال لانست انکولوژی عنوان نمود، اثر محافظتی قوی کنتراسپتیوهای خوراکی علیه سرطان آندومتر بعد از توقف مصرف این قرص ها تا چند دهه ادامه می یابد، در واقع خانم هایی که در سنین 20 سالگی و یا حتی جوان تر این قرص ها را مصرف می کنند، در سنین 50 سالگی، زمانی که بروز این سرطان بسیار شایع می شود، از مزایای این قرص ها بهره می برند. این تحقیق در 4 آگوست در ژورنال به چاپ رسید.  

در این تحقیق، تیم دکتر Beral داده های 36 تحقیق را مورد آنالیز قرار دادند، در مجموع در این تحقیقات بالغ بر 27000 خانم مبتلا به سرطان رحم حضور داشتند.

در این تحقیق علت این ارتباط اثبات نشد و نتایج نشان داد مصرف قرص های کنترل بارداری به ازای هر 5 سال، ریسک ابتلا به سرطان رحم را تا یک چهارم کاهش می دهد. در کشورهای مرفه، استفاده ده ساله از قرص های ضد بارداری ریسک ایجاد بیماری را تا قبل از 75 سالگی، 2.3 تا 1.3 مورد در هر 100 مصرف کننده کاهش داد.

دکتر Beral متذکر شد در تحقیقات قبلی نشان داده شد که این قرص ها نقش محافظتی علیه سرطان تخمدان دارند. افرادی که نگران اند مصرف این قرص ها ممکن است ریسک سرطان را افزایش دهد اما در طولانی مدت این قرص ها می تواند ریسک سرطان را کاهش دهد. محققین گفتند در طول سال ها در اثر مصرف قرص های ضد بارداری میزان هورمون استروژن کاهش می یابد. در سال های 1960 مقدار استروژن موجود در این قرص ها بیش از دو برابر مقدار استروژن موجود در قرص هایی بود که در سال 1980 تولید می شد. محققین نشان دادند که مقدار کاهش ریسک ابتلا به سرطان رحم در خانم هایی که در سال های 1980 از این قرص ها استفاده می کردند به اندازه خانم هایی بود که در سال های 1960 این قرص ها را مصرف می نمودند.

 تیم دکتر Beral نشان داد مقدار استروژن در قرص هایی با دوز کمتر برای کاهش ریسک سرطان رحم کافی است.

آنها دریافتند که سابقه باروری خانم ها، مقدار چربی بدن، سابقه مصرف الکل و تنباکو یا قومیت تاثیر کمی بر میزان محافظتی این قرص ها علیه سرطان رحم دارد.

یکی از متخصصین در ایالات متحده آمریکا گفت این یافته ها باید خبر خوبی برای خانم ها باشد.

دکتر Jennifer Wu متخصص زنان و زایمان در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک گفت یکی از مهم ترین جنبه های این تحقیق آن است که نشان داد کاهش ریسک بروز سرطان در طولانی مدت و حتی بعد از 30 سال مصرف ایجاد می شود.

این تحقیق توسط شورای تحقیقات پزشکی و مرکز تحقیقات انگلیس سرمایه گذاری شده بود.

تاریخ انتشار: 1394/05/22
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه