تحقیقات جدید نشان می دهد رساندن مستقیم داروهای شیمی درمانی به شکم نرخ بقا خانم های مبتلا به سرطان پیشرفته تخمدان را افزایش می دهد.

اما بر اساس آن چه که محققین مرکز سرطان زنان Dana-Farber/Brigham می گویند، کمتر از نیمی از بیماران در ایالات متحده آمریکا می توانند از این نوع درمان بهره مند شوند(به این نوع درمان شیمی درمانی درون صفاقی یا intraperitoneal گفته می شود).

محققین در کارآزمایی های بالینی بر روی خانم هایی که سرطان تخمدان در آنها در مرحله III قرار دارد و برای درمان جراحی انجام داده اند ترکیبی از شیمی درمانی درون صفاقی(IP) و وریدی(IV) را بررسی کردند.

محققین سوابق پزشکی بیش از 800 خانم را بررسی نمودند که برای مرحله III سرطان تخمدان در سال های 2003 تا 2012 تحت درمان قرار داشتند و مستعد دریافت شیمی درمانی ترکیبی IP/IV بودند.  

بر اساس این تحقیق، 81 درصد خانم هایی که شیمی درمانی دوگانه را دریافت کردند تا سه سال بعد از درمان زنده ماندند در حالی که تنها 71 درصد افرادی که تنها شیمی درمانی IV دریافت کردند این چنین شدند. اما بر اساس گزارش این تیم تحقیقاتی تنها 41 درصد بیمارانی که به نظر می رسید مستعد دریافت این شیمی درمانی دوگانه هستند، در واقع توانستند از این درمان بهره برند.

محققین دریافتند که اثرات جانبی شیمی درمانی دوگانه شدت کمتری دارد.

دکتر الکسی رایت از مرکز تحقیقاتی Dana-Farber در بوستون گفت این نخستین تحقیقی است که نشان می دهد شیمی درمانی IP/IV می تواند نرخ بقا را افزایش دهد. او افزود متاسفانه کمتر از نیمی از خانم ها برای دریافت این نوع شیمی درمانی ارزیابی می شوند. این نشان می دهد که افزایش دسترسی به این نوع شیمی درمانی می تواند نرخ بقای بیماران مبتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد.  

دو تن از متخصصین که به این تحقیق مربوط نبودند موافق بودند که درمان های ترکیبی ممکن است بهتر عمل کند اما بحث اثرات جانبی را باید در نظر داشت.

دکتر Eva Chalas مسئول انکولوژی زنان در بیمارستان Winthrop-University واقع در نیویورک گفت دستورالعمل شبکه مرکزی و ملی سرطان این انتخاب درمانی را به بیمارانی که مرحله II به بالاست، پیشنهاد می کند.

او افزود اما این درمان کمتر توسط بیمار تحمل می شود و علت آن به اثرات جانبی بر می گردد.

دکتر Chalas گفت بیماران باید آگاه باشند که این درمان انتخاب بسیار موثری است و باید آن را با انگیزه ادامه داد، همچنین متخصین انکولوژیست زنان نیز می توانند چنین انتخاب های درمانی را به بیماران خود توصیه کنند.

دکتر Kit Cheng متخصص انکولوژیست در موسسه سرطان North Shore-LIJ در نیویورک گفت تحقیقات و کارآزمایی های بالینی بیشتر می تواند به بهبود درمان و نرخ بقا بیماران مبتلا به سرطان تخمدان کمک کند، به گونه ای که درمان ها حداقل اثرات جانبی را داشته باشند.

این تحقیق در 3 آگوست در ژورنال Clinical Oncology منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1394/05/20
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه