تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف دوز بالایی از ویتامین D به نظر نمی رسد در محافظت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان در خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند، چندان مفید باشد.  

دکتر Karen Hansen مسئول این تحقیقات عنوان کرد در حالی که دوز بالای ویتامین D جذب کلسیم را افزایش می دهد، اما این افزایش تنها 1 درصد است و الزاما به تقویت تراکم مینرال استخوان های لگن و ستون فقرات کمک نمی کند.  

دکتر Hansen استادیار دانشگاه پزشکی Wisconsin متذکر شد که او و همکارانش چیزی مبنی بر مزیت ویتامین D چه در دوز بالا و چه در دوز مصرفی پایین، بر توده ماهیچه ها و تناسب آنها و ریسک افتادن نیافتند.  

این تیم تحقیقاتی نتایج خود را در تاریخ 3 آگوست به صورت آن لاین در ژورنال طب داخلی JAMA Internal Medicine منتشر کردند.

بر اساس آن چه سازمان ملی بیماری های پوستی، ماهیچه ای اسکلتی و آرتریت می گویند، خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند بیشتر در خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. در حقیقت، محققین می گویند تقریبا نیمی از خانم ها در دوران بعد از یائسگی انواع شکستگی را در نتیجه کاهش توده بدن ، کاهش توده ماهیچه ها و کاهش تراکم استخوان تجربه می کنند.

به منظور بررسی مزایای مکمل ویتامین D بر سلامت استخوان ها محققین بر روی 230 خانم متمرکز شدند که این افراد دچار فقر ویتامین D بودند و در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند. بیشتر این خانم ها سفید پوست بودند و سن آنان زیر 75 سال بود.  

در سال های 2010 تا 2013 خانم ها به سه گروه تقسیم شدند: گروه اول دوز بالایی از ویتامین D را دریافت نمود، گروه دوم دوز کمی از این ویتامین را دریافت کرد و گروه سوم پلاسبو دریافت نمود.

به مدت یک سال، گروهی که دوز کم ویتامین D را دریافت می کردند 800 واحد ویتامین D را روزانه مصرف می کردند و گروهی که دوز بیشتر را دریافت می کرد 50000 واحد ویتامین D را دو بار در ماه مصرف می کرد. در پایان یک سال، گروهی که پلاسبو دریافت می کرد کمتر از 1 درصد دچار کاهش جذب کلسیم شد، در گروهی که دوز کمی از ویتامین D را دریافت می کردند، میزان جذب کلسیم حدود 2 درصد افزایش یافت و در گروهی که دوز بالایی از ویتامین D را دریافت می کردند جذب کلسیم حدود 1 درصد افزایش یافت.  

میزان ویتامین D در همه این سه گروه در غلظت 21 نانوگرم در میلی لیتر به تثبیت رسید اما در گروهی که دوز بالایی از ویتامین D را دریافت کردند به 30 نانوگرم در میلی لیتر نیز رسید، اما این مقادیر به اندازه ای نبود که نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد.  

با توجه به در نظر گرفتن سلامت ستون فقرات و تراکم مینرال استخوان ها و توده ماهیچه ای و یا تحرک فیزیکی (برای مثال از حالت نشسته به حالت ایستاده قرار گرفتن) تست ها نشان داد گروهی که دوز بالایی از ویتامین D را دریافت می کرد در مقایسه با دو گروه دیگر مزیت بیشتری نداشت.  

به همین نسبت با توجه به ریسک زمین خوردن تفاوتی بین گروه ها مشاهده نشد.

محققین متذکر شدند که این یافته ها را نمی توان به خانم های غیر سفید پوست، خانم های جوان ، مردان و همچنین افراد بالای 75 سال تعمیم داد.

دکتر Hansen افزود بنده معتقدم این تحقیق در بحث ویتامین D چندان قطعی نیست. او متذکر شد مصرف مکمل ویتامین D در دوزهای بالا عموما سمیتی ندارد غیر از این که ممکن است میزان کلسیم خون و یا احتمال ایجاد سنگ کلیوی را افزایش دهد.  

در تحقیقی که با سرمایه گذاری سازمان ملی آمریکا بر روی سالمندان انجام شد مشخص می گردد خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند می توانند مقادیر کم ویتامین D را مصرف کنند.

وی ادامه داد در کل باید گفت مصرف دوز کم مکمل (بین 600 تا 800 واحد در روز) ضروری است و در این صورت با مصرف این مقدار احتمال این که با فقر ویتامین D مواجه شوید بسیار کم است.   

اما دکتر Rita Redberg استاد دانشگاه پزشکی کالیفرنیا فراتر رفته و گفت این نتایج در مورد مکمل های ویتامین D منفی است. خانم های زیادی وجود دارند که بر اساس نتیجه تست خون به فقر ویتامین D دچارند و این مکمل را در دوزهای مختلفی مصرف میکنند. این تحقیق نشان می دهد که باید به این رویه خاتمه داد. به بیان دیگر، اگر شما مصرف ویتامین D را به منظور بهبود سلامت استخوان ها آغاز می کنید و در واقع اگر این مکمل را به این دلیل مصرف می کنید، می توانید دیگر این کار را نکنید و بنده غیر از این مزیت دیگری برای ویتامین  Dنمی شناسم.  

تاریخ انتشار: 1394/05/19
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه