دو مورد از کارآزمایی های بالینی نشان داده است، خانم هایی که در مراحل اولیه سرطان سینه قرار دارند و برای درمان جراحی انجام داده اند، با اضافه کردن پرتو درمانی (Radiation) در غدد لنفاوی می توانند نتایج بهتری از درمان به دست آورند.

محققین دریافتند که پرتو درمانی بیشتر ریسک عود سرطان سینه را در مدت ده سال آینده کاهش می دهد. اما در مورد افزایش طول عمر افراد چنین نیست.  

هر دو این تحقیقات که در 23 جولای در ژورنال New England Journal of Medicine به چاپ رسید، هدفش پاسخ به این پرسش مهم در بحث درمان سرطان سینه بود: خانم هایی که تومورهای آنان درمراحل اولیه قرار دارد، چه وقت می توانند اقدام به حذف تومور کنند و در مورد سلول های سرطانی که نزدیک غدد لنفاوی یافت می شود، آیا باید این غدد با پرتو درمانی درمان شوند؟

دکتر Monica Morrow متخصص جراح سینه در مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering واقع در نیویورک گفت وقتی غدد لنفاوی درگیر نباشد، انتخاب مشخص است، در این صورت نیازی به پرتو درمانی نیست.

او افزود وقتی نتیجه غدد لنفاوی برای سلول های سرطانی مثبت باشد، پرتو درمانی ضروری می شود.   

او ادامه داد وقتی یک تا سه غده درگیر باشند، همه چیز مبهم می شود. دکتر Timothy Whelan مسئول یکی از این تحقیقات گفت دریافت پرتو درمانی برای خانم هایی که با استفاده از جراحی تومور را حذف کرده اند، در واقع استاندارد است.  

اغلب خانم ها شیمی درمانی و داروهای هورمونی دریافت می کنند. دکتر Whelan که خود متخصص انکولوژیست در دانشگاه McMaster و مرکز تحقیقات سرطان واقع در Ontario کانادا می باشد گفت مشخص نیست که آیا لازم است غدد لنفاوی تحت تابش قرار بگیرد یا خیر. اما نکته این است که منافع پرتو درمانی باید بر خطرات آن غالب باشد، تابش به غدد لنفاوی می تواند عوارضی را در پی داشته باشد، از جمله التهاب کوتاه مدت در ریه ها و تورم مزمن در قفسه سینه، بازوها و دست ها
(که به آن لنفوادم یا lymphedema گفته می شود). اما بر اساس گفته های خود دکتر Whelan به نظر می رسد منافع این کار می تواند ارزشمند باشد.  

تیم تحقیقاتی او بر 1832 مورد بیمار سرطانی متمرکز شدند که درمان استاندارد مربوط به سرطان سینه که در مراحل اولیه قرار دارد و از جمله پرتو درمانی را دریافت کردند. نیمی از این افراد به طور تصادفی انتخاب شده و غدد لنفاوی آنان تحت تابش قرار گرفت. در بیشتر افراد یک تا سه غده لنفاوی درگیر سرطان شده بود.  

در طول 10 سال آینده، 82 درصد خانم های که در ناحیه غدد لنفاوی تحت پرتو درمانی قرار گرفته بودند دچار عود بیماری نشدند، در مقابل 77 درصد افرادی که پرتو درمانی دریافت نکرده بودند دچار عود بیماری شدند.   

بر اساس گفته دکتر Whelan بروز اثرات جانبی بسیار کم بود. حدود 8 درصد گروهی که پرتو درمانی کردند دچار لنفوادم شدند و فقط یک درصد افراد دچار التهاب ریه شدند.

شایع ترین اثرات جانبی مشاهده شده عبارت بود از راش های پوستی، که نیمی از خانم ها را تحت تاثیر قرار داد.

پرتو درمانی در قفسه سینه احتمال عوارض جدی را در پی دارد از جمله آسیب به قلب یا ایجاد سرطان دوم. اما بر اساس گفته دکتر Whelan تا کنون چنین مشکلاتی در این بیماران گزارش نشده است.

او گفت تکنولوژی کامپیوتر این امکان را ایجاد کرده است که در طول 20 سال گذشته پرتو درمانی پیشرفت هایی داشته باشد. هدف گذاری در پرتو درمانی های جدید به گونه ای است که به سایر اندام های پیرامون اعم از قلب و سایر بافت ها آسیبی نمی رسد و شاید به همین دلیل است که بروز برخی از این اثرات جانبی مشاهده نشده است. اما دکتر Morrow گفت به هر حال باید احتیاط کرد.  

وی افزود در مورد خودم باید بگویم این تحقیق مرا به اندازه ای توجیه نمیکند تا پرتو درمانی را به همه خانم هایی که یک تا سه غده لنفاوی آنها درگیر شده، پیشنهاد بدهم. به طور کلی، در این تحقیق میزان تفاوت در عود سرطان چندان بزرگ نبوده است. ضمن آن که پرتو درمانی تفاوتی را در میزان بقای افراد به دنبال نداشته است.  

بعد از 10 سال، 82 درصد بیماران هنوز زنده بوده اند و این صرف نظر از انجام پرتو درمانی بوده است.

در دومین تحقیق 4000 خانم اروپایی حضور داشتند و همین الگو را نشان دادند: آن هایی که پرتو درمانی کرده بودند، ریسک عود سرطان در 10 سال در آنها کمی کمتر بود، 72 درصد افراد دچار عود بیماری نشدند حال آن که نتیجه در گروه مقابل 69 درصد بود. اما به طور کلی میزان بقای افراد چندان متفاوت نبود.  

دکتر Whelan گفت زمان پیگیری در این تحقیق به اندازه کافی طولانی نبوده است. ما انتظار داریم که در طول زمان تفاوت در میزان بقای افراد را مشاهده کنیم. در کل، این که باقی زندگی فرد فاقد سرطان سینه باشد در هر حال نکته خوبی است. اما هنوز معتقد است که این نوع درمان برای همه مناسب نیست.  این که چه کسانی برای این نوع درمان مناسب هستند چیزی است که بر اساس گفته دکتر Morrow و Whelan به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.  

برای مثال، آنها مطرح کردند تست هایی وجود دارد که به واسطه آنها پروفایل ژنتیکی تومور سینه بررسی می شود و شانس عود بیماری ارزیابی می شود. این روش ممکن است در انتخاب خانم هایی مفید باشد که می توانند از پرتو درمانی غدد لنفاوی بهره برند.

دکتر Morrow افزود اما تا اینجا نمیتوان گفت صرف وجود سلول های سرطانی در یک تا سه غده لنفاوی به اندازه است که پرتو درمانی بیشتر را توجیه میکند.

او عنوان کرد سایر فاکتورها اعم از اندازه تومور و میزان تهاجمی بودن آن باید در نظر گرفته شود. در دنیای واقعی پزشکان در واقع پرتو درمانی غدد لنفی را به خانم هایی پیشنهاد می دهند که شرایطی مشابه با خانم های شرکت کننده در این تحقیقات دارند.

دکتر Morrow پیشنهاد کرد که این خانم ها میتوانند از پزشک خود بپرسند که چرا این نحوه درمان در مورد آنها انتخاب شده است و با انتخاب این نوع درمان چه مزایا و چه اثرات جانبی ممکن خواهد بود.   

تاریخ انتشار: 1394/05/16
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه