تحقیقات جدید نشان داد خانم هایی که در بارداری اول خود وزن نامناسبی دارند در بارداری های بعدی می توانند بیشتر در خطر عوارض و مشکلات قرار داشته باشند، حتی اگر در وزن مناسبی به سر برند.

محققین می گویند بیشتر خانم های آمریکایی در بارداری اول خود وزن مناسبی ندارند به این معنی که ضریب شاخص توده بدن آنان بیشتر یا کمتر از حد ایده آل است. افزایش شاخص توده بدن شایع تر از کاهش آن است. شاخص توده بدن یا BMI میزان چربی بدن را بر اساس قد و وزن بیمار تخمین می زند.

برای این تحقیق، محققین داده هایی را بررسی کردند که در سال های 1989 تا 2005 از بیش از 121000 خانم در میسوری به دست آمده بود.

بررسی ها نشان داد خانم هایی که در طول بارداری اول خود وزنی کمتر از حد مطلوب داشتند، در بارداری های بعدی 20 درصد بیشتر در خطر زایمان زودرس قرار داشتند و همچنین احتمال داشتن فرزندی که وزن کمتری متناسب با سن بارداری دارد تا 40 درصد در آنها بیشتر بود، این اطلاعات در مقایسه با خانم هایی به دست آمد که در بارداری اول خود وزن نرمالی داشتند.

خانم هایی که در طول باردای اول خود چاق هستند در طول بارداری دوم تا 45 درصد بیشتر در خطر داشتن فرزندانی قرار دارند که متناسب با سن بارداری وزن بیشتری دارند. بعلاوه در این افراد ریسک عوارض بسیار خطرناک اعم از پره اکلامپسی تا 156 درصد است و احتمال انجام سزارین در آنها 85 درصد می باشد. بنابراین احتمال مرگ فرزندان آنها در 28 روز بعد از زایمان 37 درصد است.

این تحقیق به صورت آن لاین در 20 ژوئن در ژورنال زنان و زایمان آمریکا منتشر شد.

Jen Chang به عنوان استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه سنت لوئیس و همچنین مسئول ارشد این تحقیقات طی اخباری گفت با این که خانم ها با وجود اضافه وزن و یا کمبود وزن، بارداری بدون مشکل و زایمان سالم را در بارداری اول تجربه می کنند، اما این تحقیق نشان داد احتمال افزایش ریسک مشکلات و عوارض در بارداری دوم وجود دارد. این ریسک ممکن است حتی با نرمال کردن وزن برای بارداری دوم نیز از بین نرود. 

وی افزود در درجه اول پزشکان و در درجه بعد مادرانی که وزن ناسالمی در طول بارداری اول دارند، حتی اگر همه چیز خوب پیش رفت و زایمان سالمی را پشت سر گذاشتند و حتی اگر فرد برای بارداری دوم به وزن نرمالی رسید باز هم باید آگاه باشند که احتمال بروز برخی مشکلات وجود دارد.

مشخص نیست که چرا خانم هایی با وزن ناسالم در طول بارداری اول عوارض و مشکلاتی را تجربه نمی کنند اما در بارداری های بعدی ریسک بروز خطرات افزایش می یابد.

Chang گفت بنده فکر می کنم این مسئله به اعضای بدن مربوط است. خانم هایی که در طول بارداری اول وزن نامناسبی دارند، تغییرات فیزیولوژیکی پایداری را تجربه می کنند که تاثیر منفی بر بارداری دوم آن ها می گذارد.

متخصصین موافقند که حفظ وزن سالم در هر حال بهترین و مطمئن ترین راه برای اطمینان از بارداری سالم است.

تاریخ انتشار: 1394/05/14
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه