تحقیقات جدید نشان داده است سنگ کلیه یا مثانه ریسک پوکی استخوان در خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند را افزایش نمی دهد. دکتر Laura Carbone مسئول روماتولوژی کالج پزشکی جورجیا در Augusta گفت ما می دانیم مردانی که سنگ کلیه دارند شانس ابتلا به پوکی استخوان در مورد آنها بیشتر است. ما سعی کرده ایم ببینیم آیا چنین چیزی در خانم ها نیز صادق است. ما دریافتیم که بر خلاف آن چه که در مورد مردان گزارش شده است، خانم هایی که دارای سنگ کلیه هستند در خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار ندارند. او افزود اما در هر حال وجود یک سنگ در مسیر ادراری خانم ها را در خطر سنگ دوم قرار می دهد.

در این تحقیق، محققین داده های حاصل از 150000 خانم را در موسسه ملی بهداشت و سلامت زنان در آمریکا مورد بررسی قرار دادند. این خانم ها در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند. اما در حالی که هیچ شواهدی مبنی بر اراتباط بین سنگ های مثانه/کلیه و پوکی استخوان در دست نبود اما خانم هایی که در یکی از این مسیرها دارای سنگ بودند افزایش ریسک داشتن سنگ های بعدی در مورد آن ها 15 درصد بود.

این تحقیق به صورت آن لاین اخیرا در ژورنال Bone and Mineral Research منتشر شده است.

مسئول این تحقیقات دکتر Monique Bethel گفت محققین می خواستند تا خانم ها و پزشکان آنها در جریان این اطلاعات قرار داشته باشند.

دکتر Bethel طی اخباری گفت اگر بیماری که برای پوکی استخوان چکاب نشده برای سنگ کلیه به مطب دکتر مراجعه کند ممکن است پزشک در مورد ابتلا به پوکی استخوان او نگران شود، اما این تحقیق نشان داد که چنین احتمالی وجود ندارد.

پوکی استخوان بیماری است که استخوان ها را تحلیل می برد و میلیون ها آمریکایی را در سرتاسر دنیا تحت تاثیر قرار میدهد. بر اساس بنیاد ملی پوکی استخوان هر یک خانم از دو خانم و هر یک مرد از چهار مرد بالای 50 سال به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی می شوند.

بر اساس گفته محققین، وجود سنگ در مسیر ادراری شایع است و در خانم ها نیز به کرات مشاهده می شود. آنها همچنین توضیح دادند که مصرف کم مایعات، مصرف زیاد نمک و کالری احتمال ایجاد سنگ را افزایش می دهد. 

.

تاریخ انتشار: 1394/05/13
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه