تحقیقات جدید نشان می دهد بیماران مبتلا به سرطان تخمدان که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند اغلب دوز کمتری از شیمی درمانی را به ازای هر پوند از وزن بدن دریافت می کنند و این شانس بقای آن ها را کاهش می دهد.

دکتر Elisa Bandera اپیدمیولوژیست در مرکز سرطان Rutgers در نیوجرسی طی اخباری توضیح داد عدم قطعیت زیادی در شیمی درمانی وجود دارد و در مورد بیمارانی که دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند این نگرانی وجود دارد که استفاده از دوز کامل دارو بر اساس وزن بیمار می تواند بسیار سمی و خطرناک باشد.

او گفت در این تحقیق برای نخستین بار اثر کاهش دوز بر میزان بقای افراد بعد از تشخیص سرطان تخمدان در افرادی با وزن نرمال، افرادی که دچار اضافه وزن بودند و افراد چاق مورد بررسی قرار گرفت. ما دریافتیم بر اساس شاخص توده بدن، نرخ بقا در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان که دوز کمتری را دریافت می کنند، ضعیف تر است.

در این تحقیق 806 خانم مبتلا به سرطان تخمدان حضور داشتند که شیمی درمانی ترکیبی با paclitaxel و carboplatin دریافت می کردند. محققین با توجه به سوابق پزشکی و سایر داده های بالینی اطلاعات مربوط به خانم ها را بررسی کردند.

از بین خانم ها، 30 درصد چاق بودند و 31 درصد دچار اضافه وزن بودند. کمتر از 3 درصد افراد از وزن نرمال پایین تر بودند. این تحقیق در 2 جولای در ژورنال JAMA Oncology منتشر شد.

خانم های چاق در مقایسه با خانم هایی با وزن نرمال، دوز کمتری از داروهای شیمی درمانی را به ازای هر پوند از وزن شان دریافت می کردند.

محققین گفتند دوز پایین داروها با کاهش نرخ بقا ارتباط دارد. در مقایسه با کسانی که دوز استانداردی از داروها را دریافت می کردند، بیمارانی که تا 85 درصد دوز مصرفی شان کاهش یافت، نرخ مرگ و میر تا 35 درصد در آنها افزایش یافت. اما در این تحقیق علت این مشاهده به اثبات نرسید.

انجمن انکولوژی بالینی آمریکا توصیه می کند که بیماران مبتلا به سرطان سینه دوز کاملی از شیمی درمانی را بر اساس وزن شان دریافت کنند. محققین این تحقیق عنوان کردند که همین دستورالعمل باید در مورد بیماران مبتلا به سرطان تخمدان نیز اعمال شود.

Lawrence Kushi متخصص اپیدیولوژیست از بخش تحقیقاتی Kaiser Permanente Northern California  طی اخباری گفت مشاهدات ما نشان می دهد در مورد خانم های مبتلا به سرطان تخمدان، اندازه بدن  نباید مبنایی برای کاهش دوز مصرفی داروهای شیمی درمانی باشد.

تاریخ انتشار: 1394/04/22
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه