تا چندی پیش گفته می شد خانم های مبتلا به لوپوس بارداری خطرناکی پیش رو دارند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد وقتی این بیماری تحت کنترل باشد، خانم ها معمولا می توانند بارداری سالم و در نهایت فرزندان سالمی را داشته باشند.

در این تحقیق 358 خانم باردار مبتلا به لوپوس حضور داشتند، 81 درصد این خانم ها در بازه زمانی نرمالی زایمان کردند و فرزندانی با وزن نرمال به دنیا آوردند. هر چند محققین دریافتند که این کار همیشه ساده نیست. برخی از خانم ها از جمله آنانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند بیشتر در خطر مشکلاتی مانند از دست دادن بارداری و زایمان زودرس قرار دارند.

متخصصین افزودند که خانم های سیاه پوست و اسپانیایی تبار (Hispanic) بیشتر از خانم های سفید پوست در خطر این مشکل قرار دارند و دلیل این امر هنوز مشخص نیست.

این تحقیق در 23 ژوئن به صورت آن لاین در سالنامه طب داخلی منتشر شد و در آن تاکید شد که بسیاری از پزشکان می توانند به خانم های مبتلا به لوپوس بگویند که اگر شما برای بارداری برنامه دارید و اگر علائم بیماری شما به بهترین نحو تحت کنترل باشد، شما این شانس را خواهید داشت که بارداری سالمی را پشت سر بگذارید.

دکتر Bevra Hahn که سرمقاله ای را با این تحقیق منتشر کرده است گفت در این زمینه ما به تاییدیه نیاز داشتیم.

دکتر Hahn متخصص روماتولوژیست در دانشگاه کالیفرنیا عنوان نمود، تا قبل از این تحقیق قابل قبول نبود که فعالیت بیماری نقش مهمی در پیامدهای بارداری دارد، زیرا در تحقیقات قبلی محدودیت هایی وجود داشت. اما این تحقیق برخی مسائل را روشن کرد.  

دکتر Jill Buyon در موافقت با این تحقیق گفت اکنون وقت آن است که به خانم های مبتلا به لوپوس بگوییم که شما نیز می توانید باردار شوید. این تحقیق در این زمینه به ما اطمینان مجدد می دهد.

اما دکتر Buyon این نکته را افزود که این یافته ها به ما تصویر واضح تر از خانم هایی را در اختیار قرار می دهد که بیشتر در خطر عوارض و مشکلات بارداری قرار دارند.

بر اساس گفته های دکتر Buyon این به آن معنی نیست خانم هایی که دارای فاکتور خطر هستند نباید باردار شوند، اما خودشان و پزشک شان باید آمادگی لازم را داشته باشند.

دکتر Buyon که خود مسئول بخش روماتولوژی در مرکز پزشکی NYU Langone در نیویورک است گفت ما می توانیم از این اطلاعات برای مشاوره با بیماران استفاده کنیم.  

در بیماری لوپوس، سیستم ایمنی به بافت های خودی حمله می کند و می تواند اثرات گسترده ای داشته باشد از جمله آسیب به پوست، مفاصل، قلب، ریه ها، کلیه ها و مغز. این بیماری اغلب خانم ها را در گیر می کند و معمولا در سنین 20 یا 30 سالگی آغاز می شود.

درمان این بیماری عبارت است از داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کند و یا داروهایی که طیفی از علائم اعم از تب، درد مفصل، خستگی شدید، افسردگی و مشکلاتی در حافظه را کنترل می کند. حتی با وجود درمان، افراد مبتلا به لوپوس دچار عود علائم می شوند.

دکتر Buyon افزود بیست سال پیش اگر خانمی به لوپوس مبتلا بود و از پزشک خود می پرسید که می تواند باردار شود یا خیر، پزشک به او پاسخ می داد که بارداری برایش بسیار خطرناک است.

نگرانی در این مورد اغلب به تشدید علائم مادر و آسیب ها و خطرات احتمالی که فرزند را تهدید می کرد مربوط بود. اما در سال های اخیر پزشکان آموخته اند که با مراقبت های صحیح، خانم های مبتلا به لوپوس بارداری سالمی خواهند داشت.

این تحقیق جدید در مراکز پزشکی آمریکا و کانادا انجام شد و یکی از بزرگترین تحقیقاتی است که در این زمینه انجام شده است. در مجموع 19 درصد خانم ها دچار مشکلاتی از قبیل به دنیا آوردن نوزاد مرده، زایمان زودرس و یا به دنیا آوردن نوزادی با وزن کم شدند. اما این خطرات به فاکتورهای متعددی بستگی داشت.

مهم ترین فاکتور خطر استفاده از داروهای فشار خون و یا داشتن آنتی بادی هایی به نام آنتی بادی ضد انعقاد لوپوس بود که می تواند سبب بروز لخته خونی شود. این خانم ها 7 تا 8 برابر سایر خانم ها در خطر مشکلات زایمان قرار داشتند.

بعلاوه، اغلب زنان در طول بارداری دچار عود علائم نشدند، حتی آنهایی که در خطر بیشتری قرار داشتند.

در مورد بحث نژادی، خانم های سیاه پوست و اسپانیایی تبار بیشتر در خطر قرار داشتند: به ترتیب 27 درصد و 21 درصد.

دکتر Buyon مطرح کرد دلیل این تفاوت نژادی مشخص نبود. دکتر Hahn افزود در این میان اثر ژنتیک مطرح است اگر چه محیط مانند رژیم غذایی و در معرض آلودگی قرار داشتن نیز نقش مهمی دارد. در مورد سایر فاکتورهای خطر به تحقیقات بیشتری نیاز است. او تاکید کرد داروهای مربوط به فشار خون بالا از جمله شرایطی است که بارداری سالم را تهدید می کند.

وی افزود صرفا بحث دارو نیست، ما نمی خواهیم خانم ها فکر کنند که فقط باید مصرف داروهایم را قطع کنم.

دکتر Buyon و Hahn هر دو توصیه کردند که خانم های مبتلا به لوپوس در مورد باردار شدن با پزشک خود مشورت نمایند تا مطمئن شوند که بیماری آنها تحت کنترل است. مصرف برخی از داروها که برای درمان لوپوس استفاده می شود باید قبل از بارداری قطع شود.  

دکتر Buyon افزود وقتی خانمی باردار می شود، هم متخصص روماتولوژیست و هم متخصص طب مادر و جنین و هم در مواردی که ریسک بالایی وجود دارد متخصص زنان باید نقش داشته باشند.

دکتر Hahn توصیه کرد مطمئن شوید که پزشک می داند که بیماری شما تا چه حد پیش رفته است و تا جایی که می توانید بیماری را در حالت خاموش نگه دارید. فشار خون خود را اندازه بگیرید. مطمئن شوید که آنتی بادی های ضد انعقاد لوپوس در خون شما  اندازه گیری می شود و در مورد استراتژی های مختلف که می توانید انتخاب کنید با پزشک خود مشورت نمائید.

داروهای ضد انعقاد مانند دوز پایین آسپرین ممکن است برای خانم هایی که دارای آنتی بادی ضد انعقاد لوپوس هستند، انتخاب خوبی باشد.

تاریخ انتشار: 1394/04/14
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه