در تحقیقی که بیش از 67000 خانم در آن حضور داشتند نشان داده شد خانم های چاق که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند، ممکن است در مقایسه با خانم های لاغرتر، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه باشند.

ریسک ابتلا به سرطان سینه در بین خانم های چاق در این آزمون تا 58 درصد بیشتر از خانم هایی با وزن نرمال بود.

در این تحقیق، بر اساس گفته محققین، بیشتر خانم های چاق شاخص توده بدنی 35 به بالا دارند( شاخص توده بدن به میزان چربی های بدن اشاره دارد). خانمی که 5-7 فوت قد و 225 پوند وزن دارد در این دسته قرار می گیرد.

رهبر تحقیقات Marian Neuhouser، متخصص اپیدمیولوژی در مرکز تحقیقات سرطان Fred Hutchinson در سیاتل گفت " چاقی فاکتور خطری برای سرطان سینه محسوب می شود اما این فاکتور قابل تعدیل است و ایجاد وزن مناسب می تواند برای پیشگیری از سرطان سینه مفید باشد.

دکتر Neuhouser عنوان کرد، چاقی علاوه بر افزایش ریسک سرطان سینه نتایج بدتری نیز به همراه دارد. در این آزمون خانم هایی که در اوایل دوران بعد از یائسگی خود دچار افزایش وزن شدند، حتی اگر در شروع آزمون وزن نرمالی داشتند، باز هم خطر سرطان سینه درمورد آنها بالا بود.  

اگر چه در این آزمون ارتباط بین چاقی و افزایش ریسک سرطان سینه نشان داده شد اما علت این ارتباط اثبات نشد.

دکتر Neuhouser توضیح داد که افزایش ریسک سرطان سینه احتمالا به دلیل افزایش استروژن است. او ادامه داد که چاقی منجر به افزایش استروژن در خانم هایی می شود که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند زیرا استروژن توسط بافت های چربی تولید می شود. بافت های چربی فاکتورهای التهابی ترشح می کنند که با مقاومت انسولین ارتباط دارد و همه این ها می تواند منجر به افزایش ریسک سرطان سینه شود.  

دکتر Neuhouser توضیح داد ریسک سرطان سینه درخانم هایی که در طول آزمون دچار کاهش وزن شدند، کاهش یافت. اما این آزمون در مورد کاهش وزن طراحی نشده بود و بنابراین برای پاسخ به این پرسش باید تحقیقات دیگری انجام داد.  

دکتر Neuhouser گفت ما نمی توانیم ژن و یا سابقه خانوادگی خود را تغییر دهیم اما می توانیم سبک زندگی و عاداتمان را به نحوی تغییر دهیم که وزن مناسبی داشته باشیم تا ریسک سرطان سینه را کاهش دهیم.  

این گزارش به صورت آن لاین در 11 ژوئن در ژورنال JAMA Oncology منتشر شد.

در این آزمون دکتر Neuhouser و همکاران داده به دست آمده از بیش از 67000 خانم را جمع آوری کردند که در دوره بعد از یائسگی قرار داشتند و اینها بخشی از برنامه سلامت زنان بود که از سال های 1993 تا 1998 در جریان بود. در دوره پیگیری 13 ساله، بیش از 3300 خانم به سرطان سینه مبتلا شدند.

محققین دریافتند که خانم های چاق در خطر سرطان سینه ناشی از پروژسترون و استروژن قرار دارند. این خانم ها بیشتر در خطر داشتن تومورهای بزرگتر قرار دارند و سرطان از سینه ها به سمت غدد لنفاوی منتشر می شود.

بر اساس گفته محققین، خانم هایی که در طول سال های این آزمون، بیش از 5 درصد وزن خود دچار اضافه وزن شدند، نیز در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار داشتند.

در طول 13 سال پیگیری، خانم هایی که دچار اضافه وزن یا چاقی بودند، ریسک ابتلا به سرطان سینه در آن ها تغییری نکرد خواه دچار اضافه وزن می شدند و خواه دچار کاهش وزن.

بعلاوه محققین گفتند، صرف نظر از وزن، هورمون درمانی اثری بر ریسک سرطان سینه نداشت.

دکتر Clifford Hudis مسئول خدمات پزشکی در مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering در نیویورک و همچنین سردبیر ژورنال گفت" چاقی یکی از نگرانی های رو به رشد است و سهم خود را در ایجاد سرطان دارد، بنابراین لازم است سیاست گذاری های علمی و عمومی در این زمینه اتخاذ شود.

او افزود دانستن این که چاقی نقش مهمی در افزایش ریسک سرطان دارد می تواند در درک این موضوع کمک کند که چرا و چطور برخی افراد به سرطان مبتلا می شوند.

دکتر Hudis گفت با این ترتیب ما در آینده می توانیم روند بهتری را برای پیشگیری و درمان سرطان در دست داشته باشیم.

تاریخ انتشار: 1394/04/12
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه