بر اساس تحقیقات جدید نشان داده شده است که مکمل های ویتامین D و کلسیم نمی توانند علائم ناشی از یائسگی را کاهش دهند. 

این تحقیق بخشی از برنامه سلامت زنان است، برنامه سلامت زنان کارآزمایی بالینی طولانی مدتی بود که بر روی خانم های یائسه متمرکز بود، در این تحقیق بیش از 34000 خانم شرکت داشتند که بازه سنی آنان 50 تا 79 سال بود. این خانم ها به طور میانگین نزدیک به 6 سال پیگیری شدند و بیش از بیست مورد از علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی، خستگی، مشکلاتی در خواب و مشکلات احساسی -روانی در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.

نیمی از خانم ها در این تحقیق مکمل ویتامین D و کلسیم دریافت کردند و بقیه نیز پلاسبو (دارونما) دریافت نمودند. متوسط تعداد علائم یائسگی در هر دو گروه مشابه بود (کمی بیش از شش).

بنابراین هر دو گروه به لحاظ اندازه گیری علائمی مانند مشکلات در خواب، خستگی و مشکلات روانی احساسی امتیاز مشابهی به دست آوردند.

نتایج این تحقیق در 1 ژوئن در ژورنال Maturitas منتشر شد.

مسئول این تحقیقات دکتر Erin LeBlanc محقق در مرکز Kaiser Permanente Center for Health Research واقع در پورتلند اورگان طی اخباری گفت نتایج تحقیق ما نشان داد که خانم ها نباید صرفا به مصرف ویتامین D و مکمل های کلسیم تکیه کنند.  

او متذکر شد متوسط سن خانم ها در شروع این تحقیق 64 بود، اما متوسط سن یائسگی 51 سال است و  این زمانی است که بیشترین علائم معمول دوران یائسگی اتفاق می افتد.

دکتر LeBlanc این گونه جمع بندی کرد که اگر ما بخواهیم اثرات ویتامین D را بر شدت علائم یائسگی درک کنیم لازم است تحقیقات بیشتری بر طیف سنی جوان تر انجام شود.  

در تحقیق قبلی دکتر LeBlanc دریافت ارتباط معنی داری بین میزان ویتامین D در خون خانم ها و علائم یائسگی وجود دارد.  

تاریخ انتشار: 1394/03/20
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه