تحقیقات جدید نشان داده است که خوردن شیر مادر حتی برای مدت کوتاه، ممکن است ریسک ابتلا به لوسمی را در دوران کودکی کاهش دهد.

محققین دریافتند کودکانی که حداقل به مدت 6 ماه از شیر مادر تغذیه می کنند 19 درصد کمتر از کودکانی که هرگز از شیر مادر تغذیه نکرده اند(یا ماه های کمتری از شیر مادر تغذیه کرده اند) به لوسمی مبتلا می شوند.

سرپرست این تحقیقات Efrat Amitay از دانشکده بهداشت عمومی از دانشگاه حیفا در اسرائیل مطرح کرد: شیردهی مادر یکی از اقدامات در دسترس و کم هزینه ای است که نه تنها با کاهش ریسک لوسمی در دوران کودکی ارتباط دارد بلکه می تواند به کاهش بروز سندرم مرگ ناگهانی نوازد، عفونت گوارشی، عفونت گوش، ابتلا به دیابت تیپ 2 و چاقی در زندگی آینده فرد منجر شود.

وی افزود، بنابراین شیردهی مادر حرکت بسیار سودمندی است که باید به طور گسترده ای مورد تشویق قرار بگیرد.

اگر چه شیردهی می تواند هم به نفع مادر و هم به نفع کودک باشد اما در این تحقیق تنها مزیت شیردهی و کاهش ریسک لوسمی در دوران کودکی نشان داده شد. طراحی این آزمون به گونه ای بود که علت این ارتباط به خوبی اثبات نشد.

بر اساس اطلاعات پیش زمینه ای که در این مقاله وجود دارد سالانه حدود 175000 کودک در سرتاسر دنیا به سرطان مبتلا می شوند. این مقاله در اول ژوئن به صورت آن لاین در JAMA Pediatrics منتشر شد. این تحقیق متذکر شد، لوسمی سرطان مربوط به سلول های خونی است که در 30 درصد کودکان سرطانی اتفاق می افتد و یکی از شایع ترین سرطان ها در دوران کودکی می باشد.

برای فهمیدن این که آیا ارتباطی بین شیردهی و کاهش ریسک لوسمی وجود دارد یا خیر، محققین 18 تحقیق را مورد بررسی و بازبینی قرار دادند. در این تحقیقات بیش از 10000 کودک مبتلا به لوسمی و بیش از 17500 کودک سالم حضور داشتند.

محققین روی 15 تحقیق آنالیزهای مجزا انجام دادند تا بررسی کنند آیا کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند در مقایسه با آنهایی که از شیر مادر تغذیه نکرده اند، مزایایی دارند یا خیر. در دومین آنالیزی که انجام شد سه مورد از تحقیقات کنار گذاشته شد زیرا در این تحقیقات داده های مربوط به نوزادانی که هرگز از شیر مادر استفاده نکرده بودند، وجود نداشت. 

محققین متذکر شدند که تعریف "هرگز از شیرمادر تغذیه نکرده اند" در بررسی تحقیقات متفاوت بوده است. در برخی تحقیقات کسانی که هرگز از شیر مادر تغذیه نشدند مورد نظر است اما در برخی دیگر از تحقیقات نوزادانی که کمتر از یک ماه با شیر مادر تغذیه کرده اند را جز کسایی در نظر داشتند که هرگز از شیر مادر تغذیه نکرده اند.

در این تحقیق نشان داده شد نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند، 11 درصد کمتر در خطر ابتلا به سرطان لوسمی در آینده قرار دارند.

مسئولین این تحقیق به درستی نمی دانستند که چگونه شیر مادر، کودک را از لوسمی محافظت می کند، اما آنها عنوان کردند که شیر مادر بر رشد سیستم ایمنی نوزادان تاثیر می گذارد.

Amitay مطرح کرد که شیر مادر غذای کاملی است و به طور طبیعی مواد مغذی مورد نیاز نوزاد را در ماه های اول زندگی اش تامین می کند. شیر مادر ماده ای زنده است که حاوی آنتی بادی می باشد، این آنتی بادی ها توسط بدن مادر تولید می شود. همچنین شیر مادر منجر به رشد فلور سالم در روده نوزاد می شود و به رشد سیستم ایمنی نوزاد کمک می کند.

او افزود شیر مادر مخصوصا از لحاظ داشتن آنتی بادی هایی که مادر تولید می کند مفید است، این آنتی بادی ها متناسب با مواد مضری است که مادر و کودک در معرض آن قرار دارند.

دکتر Jennifer Wu متخصص زنان و زایمان در بیمارستان لنوکس هیل واقع در نیویورک عنوان نمود که شیر مادر مزایای زیادی دارد. جدید ترین تحقیقات نشان می دهد که تغذیه شش ماهه با شیر مادر می تواند ریسک لوسمی را در کودک کاهش دهد. هنگامی که پزشکان مادران را تشویق می کنند که به فرزندان خود شیر دهند می توانند این مزیت را نیز به سایر مزایای تغذیه با شیر مادر اضافه کنند.

تاریخ انتشار: 1394/03/18
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه