افزودن داروی جدیدی به نام Ibrance (palbociclib) به هورمون درمانی استاندارد کمک می کند تا نوع معمول سرطان سینه به میزان طولانی تری تحت کنترل باشد تا این که صرفا از هورمون درمانی تنها استفاده شود.

دکتر نیکولاس ترنر رهبر تحقیقات در موسسه تحقیقات سرطان در لندن واقع در انگلیس افزود، Palbociclib مانع از رشد سلول های سرطانی می شود.

افزودن این دارو بسیار موثر بود و در کارآزمایی های بالینی نشان داده شد که در مقایسه با گروه شاهد این دارو در توقف اولیه سرطان موثر است.

این یافته ها به صورت آن لاین در ژورنال New England Journal of Medicine به چاپ رسید، و همزمان در روز شنبه در نشست سالانه انکولوژی بالینی انجمن آمریکا در شیکاگو ارائه شد. شرکت فایزر در این آزمون سرمایه گذاری کرده بود.

تیم تحقیقاتی ترنر به طور تصادفی 521 خانم را انتخاب کردند که این ها علاوه بر هورمون درمانی استانداری که با fulvestrant دریافت می کردند، Ibrance نیز دریافت نمودند از طرفی برخی نیز  fulvestrant را همراه با پلاسبو دریافت می کردند.

در همه این تحقیقات افراد به سرطان سینه پیشرفته ای مبتلا بودند که نسبت به رسپتور هورمونی مثبت و HER2 منفی بود. سرطان هایی که نسبت به رسپتور هورمونی مثبت هستند از طریق استروژن یا پروژسترون تغذیه می شوند. اما آن هایی که نسبت به HER2 منفی بودند، رشد وابسته به هورمون ندارند.

همه خانم های مبتلا به سرطان منتشر شونده و متاستاز، بعد از دریافت هورمون درمانی اولیه، اوضاع وخیم تری پیدا کردند. متوسط سن این بیماران 57 سال بود.

محققین متوسط زمان ابتلا به بیماری و پیشرفت بیماری را اندازه گیری کردند، هم چنین ارزیابی کردند که داروی جدید تا چه حد توانسته به خوبی سرطان را کنترل کند. محققین دریافتند متوسط زمان در گروهی که Ibrance/fulvestrant دریافت می کرد، 9.2 ماه بود اما گروهی که تنها fulvestrant دریافت می کرد، 3.8 ماه بود.

دکتر ترنر گفت این داروی جدید دو پروتئین کلیدی را هدف گذاری می کند که در این نوع از سرطان این پروتئین ها سبب رشد سلول های سرطانی می شود. fulvestrant دارویی است که معمولا در هورمون درمانی ها استفاده می شود.

بر اساس گفته دکتر ترنر حدود 75 درصد همه  افراد مبتلا به سرطان سینه، سرطانی از نوع HER2 منفی و نسبت به رسپتور هورمونی مثبت دارند. میزان خستگی بیمار، نازک تر شدن موها و زخم های دهانی در گروهی که Ibrance/fulvestrant دریافت می کردند کمی بیشتر از گروهی بود که fulvestrant دریافت می کرد. این افراد بیشتر به عفونت ها دچار می شدند. اما با این وجود تنها تعداد کمی از خانم ها به دلیل عوارض جانبی از  ادامه  کارآزمایی انصراف دادند.

دکتر ترنر افزود در دروه پیگیری لازم بود تا اثرات دارو بر میزان بقای افراد نیز ارزیابی شود. محققین در حال مطالعه این دارو در خانم هایی که در مراحل اولیه سرطان سینه hormone receptor-positive هستند.

دکتر جوآن مورتیمر مسئول برنامه های سرطان زنان در city of Hope Cancer Center واقع در Duarte، کالیفرنیا، گفت نتایج این تحقیق بسیار با اهمیت است.

او گفت تحت کنترل نگه داشتن سرطان به مدت 5 ماه بیشتر، نتیجه ای بسیار با اهمیت است.

سازمان غذا و داروی آمریکا در اوایل این سال Ibrance را برای ترکیب با لتروزول برای درمان سرطان سینه  estrogen receptor-positive, HER2-negative در افرادی تایید کرد که برای بیماری متاستازشان هنوز تحت هورمون درمانی واقع نشده اند.

دکتر موتیمر عنوان کرد، بنابراین پزشکان می توانند از Ibrance به صورت off label استفاده کنند. به هر حال همه  هزینه های این دارو توسط بیمه پرداخت نمی شود. این دارو بسیار گران است و هزینه آن حدود 10000 دلار در ماه است. با نتایجی که این تحقیق ارائه داده است، احتمالا بیشتر شرکت های بیمه آن را تحت پوشش قرار خواهند داد.

تاریخ انتشار: 1394/03/16
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه